Prisvärd AM Ram för GBG XC för max 4-5kkr

PeterA

Aktiv medlem
Då var det dax att ge sig in i ett träsk som jag inte kan ett smack om, då jag bara kört HT i hela mitt liv. Min Trek 8000 ram på reservcykeln har gett upp. Tänkte först köpa en ny HT ram och SS:A den, men sedan slog det mig att jag kanske skulle göra ett AM budgetbygge.

Som rubriken säger så behöver jag hjälp med lite tips på bra ramar inklusive bakdämpare som passar för den typen av XC cykling vi kör i GBG. Tanken är oxså att jag ska prova på att köra lite mer utför med den för att se om det kan vara något för mig.

Eftersom jag vill återanvända så många delar som möjligt vore det trevligt om min 31.6mm sadelstolpe passar (inget måste dock)

Ramen ska helst inte vara allt för tung (om det nu finns sådana till det priset) samt vara "driftsäker". Vill inte ha någon "felkonstruerad" ram som går sönder direkt.

Edit: XL eller möjligtvis L ram

/Peter

Senast redigerad av en moderator:
Mitt tips blir en begagnad Santa Cruz Heckler. Finns många i stan som du kan testa, Ola har en, Bosse har en, Hans har en.

En ny ram för 4-5000kr, då är det fultyskar som gäller. Då blir det lite av en chansning, om de håller i längden.

/Leo

Har testat Ola's Heckler och den är grym. Mycket svårt att hitta någon begagnad i min storlek dock:-(
/Peter

En hyfsat bra bakdämpare kan kosta mellan 2-4 tkr då blir det lite kvar för ramen.
Håller nog med Leo att du bör satsa på en beg. ram. Eller vänta ett år till och satsa på
en ram du kan lita på.

Verkar som om alla bara har "shipping to UK". Innebär det att det är kört eller kan de vara flexibla och skicka till Sverige ändå?
/Peter

Da Bomb Cherry bomb, vet ej dock om geometrin, dom snackar om slope style? http://chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=40957

Brand X! http://chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=32041 (inte den blekaste hurdant den är)

En kompis har en Cherry Bomp, verkade vara ganska bombsäker, tror att baksvingen gick av till slutet.

Kolla CRC, dom har ju bra deals på färdiga hojar nu på hösten.

Sen kolla poison, som vi pratade
http://www.poison-bikes.de/Fahrradt...-Rahmen/Full-Suspension-Rahmen-vollgefedert-/

PeterA skrev:
-------------------------------------------------------
> Verkar som om alla bara har "shipping to UK".
> Innebär det att det är kört eller kan de vara
> flexibla och skicka till Sverige ändå?
> /Peter

Är det ebay, maila till säljaren och fråga om fraktkostnad, kan hända att dom har inte skrivit att dom kan skicka till Sverige. Samma gäller butiker, alla skickar inte kompletta cyklar, det märkte jag när jag frågade nån gång

Kan säga att jag är sjukt nöjd med min Poison Curare som gått mycket och skapligt tufft i tre år nu utan att jag ens behövt byta lager i svingen. MangeO lyckades dock knäcka sin men fick en ny utan problem (fem års ramgaranti).
Bra skit (men osexig).

EDIT: Och ja. Curaren är för 31,6 mm sadelstolpe. Dock ingen lättviktare. Jag har inte vägt ramen men min hoj ligger på 17 kg med coildämpare och hyfsat kralliga hjul med Big Betty.

EDIT2: Illustrerar för säkerhets skull hur jag använder hojen större delen av tiden. Vet inte hur likt det är GBGXC :)

[VIDEO]
[VIDEO]

/johan

Senast redigerad av en moderator:
hitta en Giant Trance-ram av hyfsat tidig modell (-05 -06, vet nite hur det är med -07), de påstås vara byggda för ganska mycket hårdare tag än de senare (många använder Trance -05 ramen till 4X och slopestyle vilket den håller bra för, min håller fint i alla fall)

Det är en ruggigt rolig stighoj, jag har en -05:a med 140mm RS Pike i fronten, 2 klingor + bash och kedjestyrare, Singletrack-fälgar för lite stryktålighet i hjulen och Schwalbe Big Betty 2.4 som sulor (fast de skall bytas mot Kenda Excavator 2.35 när de är slut tror jag, 2.4 är för stort för ramen, det finns plats för lite bredare däck, men det går inte att få dit/loss bakhjulet utan att tömma däcket på luft och plocka bort bakväxeln....)

PeterA skrev:
-------------------------------------------------------
> Verkar som om alla bara har "shipping to UK".
> Innebär det att det är kört eller kan de vara
> flexibla och skicka till Sverige ändå?
> /Peter
De cyklar du hittar på ebay.global brukar ha leverans till Sverige, om du har matat in ditt hemland.

JojjeM: Stigarna ser ut som mina gamla hemstigar i Sandviken:-)
Servevi: Jag har oxså sneglat på Trance X ramen.
Westman: Japp. Jag har tittat på dessa efter tidigare tips från happy. Jag trodde bara inte att det skeppade från UK till Sverige åp Ebay, när det står shipping to UK. Ska titta vidare och givetvis fråga på Ebay om någit intressant objekt dyker upp.
Alla andra: Verkar finnas nya fultyskramar som tål tillräkligt mycket oxså
Tack för alla tips. Till helgen blir det mycket letande och lite cyklande;-)
/Peter

Jag har shoppat en del på brittiska och tyska eBay. Jag tror att vid alla tillfällen har säljarna rutinmässigt skrivit att de skeppar inom egna landet men inte haft något problem att skicka till Sverige när jag frågat.

/johan

Är också intresserad av Poison Curare. Enligt tyskarna är den mer lämplig för Enduro, XC?. Tycker att ram geometrierna är väldigt lika mellan Curare och Arsen AM. Är det samma ram?

Tillbaka
Topp