Prisvärd begagnad xc hardtail, mission impossible?

cine

Medlem
Har sökt ett tag nu efter en begagnad 29-tums xc hardtail. Tänkt användsområde är konditionsträning på stig och grusväg i Skåne och ska vara ett komplement till mitt huvudsakliga intresse, motocross.
Cyklat en hel del mtb tidigare och vet vad jag är ute efter. Begagnat, hyfsad nivå på komponenterna, inget bojsänke, hellre rappt än trailorienterat, inte mer än 120 mm fram, budget runt 10 000kr, gärna under. Gör inget om den har några år på nacken och måste inte vara det allra senaste gällande standarder och vinklar.
Tänkte att det skulle vara en smal sak att hitta ett lämplig objekt men det visade sig vara klurigare än förväntat. Det jag hittar är top-tier-hojar inorr om 30 000 kr eller brutalt överprissatta instegscyklar. Som det ser ut nu lutar jag mest åt att utsträcka min budget och gå på en ny Canyon Exceed men jag har fortfarande inte släppt tanken på att hitta en äldre cykel som ger mig mycket bang for the buck med min ursprungliga budget.
Var finns alla "mellanklass"-cyklar som kostade runt 20-25 000 kr för en handfull år sedan?

Jag letade efter samma cykel som du vill och upplevde precis samma sak. Då och då kommer det upp något bra, men det mesta är som du säger för dyra instegshojar eller topphojar.

Jag skulle nog ärligt talat köpa nytt om jag gjorde om det. Jag köpte en okej hoj för 6 000 kr men har fått lägga ytterligare pengar på att uppgradera den. Nu sitter jag således på en hoj jag betalat drygt 10 000 kr, som är bra men fortfarande rasslar lite osv, och även har oklart säljvärde. Skulle jag köpt en ny för 15 000 kr i butik och fått gratis service under en tid framöver skulle jag nog varit ännu nöjdare.

Geografin gör även begagnatmarknaden begränsad, många fina hojar är så klart väldigt långt borta och att köpa en begagnad cykel man inte sett känns så där, för att inte tala om att det är jobbigt med frakten.

Min XC-hardtail (Scott scale 29er) står kvar i garaget, jag tycker den är för rolig att cykla på (jämfört med trail-hojen) så jag vågar inte sälja den...

Kanske finns fler som jag...

/Magnus

Magnus K sa:
Min XC-hardtail (Scott scale 29er) står kvar i garaget, jag tycker den är för rolig att cykla på (jämfört med trail-hojen) så jag vågar inte sälja den...

/Magnus

Ja, antingen det eller så är det roligare att skriva här än att kolla på de scale som faktiskt finns till salu.
Eller är det en 8kg cykel från 2018 man vill köpa för 9500?

Magnus K sa:

/Magnus
Jag tror det ligger en del i det. Många sparas som vinter/extra-cykel när folk köper nästa dyrare fix. Relativt små pengar om den ska säljas, då kan man lika gärna behålla den.

Freddie L sa:
Magnus K sa:

/Magnus
Jag tror det ligger en del i det. Många sparas som vinter/extra-cykel när folk köper nästa dyrare fix. Relativt små pengar om den ska säljas, då kan man lika gärna behålla den.

Sen är det nog så att dom som köper dyrare HT vet vad dom vill ha och därför inte byter lika snabbt som nybörjaren som behöver några försök innan dom hittar rätt.

Känner lite som "andersson.n". Litet utbud och de som är intressanta, exempelvis några av hojarna ovan, är mellan 40 och 60 mil bort, enkel resa.
Har dock fått tips om Radon Jealous. Verkar prisvärda och har sedan tidigare goda erfarenheter av Radon.

Tillbaka
Topp