Prisvärd hybrid 7000 kronorsklassen?

Basch

Medlem
Vet att sådana här trådar dyker upp titt som tätt, men är helt ny inom denna värld och behöver lite tips. Söker efter en hybridcykel som är prisvärd för mina ändamål. Har tänkt mig runt 7000 kr men kan gå upp eller ned i pris, huvudsaken är att det ska vara prisvärt.

Jag ska använda den till att cykla till skolan någon gång i veckan, som konditionsträning, i princip året runt utom vinter. Det är ca. 14 km asfalt enkel resa, både i stadstrafik och på landsväg. Ska kunna fästa en väska på några kg baktill.

En cykel som jag tittat på är Specialized Sirrus Elite Disc 2013. Kommentarer om denna? Kostar ca. 7000 på Cykloteket och då ingår "livstidsservice" (vet dock inte hur mycket detta är värt i praktikten).

Andra tips och förslag?

EDIT: Länk till cykeln: http://www.evaldsmtb.se/specialized-cykel-sirrus-elite-disc-2013-silversvartrod-p-28986-c-1669.aspx

Senast ändrad:
Tack för era förslag! Det är kul, men även lite jobbigt, att alla tipsar så olika.

Ingen som har någon åsikt om cykeln jag länkade till? Är den mindre prisvärd (för 6700) för mina ändamål? Vill inte lägga mig för lågt i kvalitet för om intresset växer så känns det segt att köpa ny cykel igen.

Gå på din egen magkänsla, prova och skapa dig en egen uppfattning.
Tänk på den bör va förberedd för skärmar, pakethållare mm om du vill ha det.
Komponenter bli bättre ju högre pris man går upp i, men alla vxl grupper funkar.
Titta närmare på utväxling, kör de mest asfalt så behöver du inte trippelklinga fram.
Gå hellre på högre utväxling typ 50/32 fram och tex 11-25 bak. Det räcker för de flesta förhållanden.
Investera sen i ett par ergon-grepp med barends så blir det bra.

Cykeln du länkar till blir säkert bra, lite överprisad med tanke på komponenter.
Avvakta tills höstrean sätter fart. Köp inget till ordinariepris vid den här årstiden.

Kolla även lite på storleksrekomendationer så du vet ungefär vilken storlek du behöver. Oseriösa säljare försöker ibland sälja bara för att bli av med modeller dom har kvar.

Och till sist, köp inget oprovat över nätet om du inte är helt hundra på vad du vill ha.

Lycka till!

Tillbaka
Topp