Problem insida knä

chwa

Medlem
Problem insida knä
Hej,

Tacksam om någon kunde hjälpa mig med följande:

Har sedan ett par veckor rejält ömma insidor av knän.

Började under våren cykla racer efter att tidigare endast sysslat med löpning.
Ville bredda träningen, blev inte riktigt så eftersom jag helt fastnade för cyklingen och endast ett fåtal gånger sprungit.. Kan till viss del även bero på stram baksida som gör att jag har vissa problem med löpningen..

Hur som helst, har under våren och sommaren säkerligen cyklat 150 mil och hållit mig nästan helt skadefri.. Mycket strama baksidor efter längre pass (Någon kanske kan ha svar på varför jag får det..) är det enda problemet som funnits.

Nu när hösten slog till för ett par veckor sedan har jag varit på ett antal spinningpass och direkt började mina knän bli ömma på insidorna.. Vilade en vecka och solen återkom ute och körde ett längre utepass och även då kände jag av knäna.

I början på denna veckan körde jag ytterligare ett spinnngpass och har sedan dess varit rejält öm i båda knäna och då insidorna av dessa.
Gissar att jag gör något fel för nu är jag öm dygnet runt.

Har varit noga att hitta rätt position när jag cyklar på spinningcykeln.. Dock funderar jag på om klossarna sitter rätt. Dessa har gjort att tårna pekar rakt fram, normalt har jag ett par shimanoklossar på racern och dessa gör att tårna kan peka lite lätt inåt..

Vad tror ni som är duktiga och har stor erfarenhet att jag "drabbats" av...
Hur kan jag rehaba?

Tacksam för svar!

Problem insida knä
Några saker du kan testa:

- Testa flytta klossarna bakåt dvs mer mot mitten av skon.
- Justera klossen i skon så fötterna pekar lite inåt (millimetrar)
- Sänk sadeln något
- Stretcha benen, varje dag, ordentligt

Gör en sak i taget och i små inkrement. Själv krävdes det en bikefit med shims och iläggssulor för jag skulle bli bra.

Problem insida knä
Hoppa över spinning helt om det ger problem, är nog en bra idé. Eftersom den inte har frihjul så får man krafter på knäna som normalt inte uppstår på en vanlig cykel.

Vill du träna inne så kan du ju köpa en trainer till din racer.

Frid!

Problem insida knä
Knäproblem kan vara besvärliga och bero på många olika orsaker men om det framför allt rör sig om
smärta i samband med cykling så kan man prova denna "quickfix" för att utesluta de vanligaste problemen som också är enkla att åtgärda.

Vid smärta i:
Framsida knä - höj och/eller flytta fram sadel+stolpe något för att minska ev. överbelastning
Baksida knä - sänk och/eller flytta bak sadel+stolpe något för att minska ev. översträckning
Insida knä - justera skokloss/cleat så hälen pekar något mer utåt
Utsida knä - justera skokloss/cleat så hälen pekar något mer inåt

Ang. justering på skokloss/cleat så menar jag denna sett ovanifrån som när man sitter på cykeln.
Alltså häl inåt innebär att man justerar så att hälen kommer närmre bakhjul eller kedjestagen.

Obs - Tänk på att endast göra små förändringar.

Länk för mer läsning.
http://www.bikeradar.com/gear/article/take-care-of-your-knees-part-2-17445/

Problem insida knä
Vad har du för pedaler?

Pedaler och klossar har olika float och möjlighet för dina fötter att röra sig. Gick från vanliga SPD pedaler och knäsmärtor till Speedplay Zero med massor av float, och Time Atac på vinterhojjen. Inte haft några problem sedan dess. Självklart så är det viktigt att klossarna är rätt inställda från början. Se till att du inte sitter för lågt på sadeln heller.

/F

Problem insida knä
Kan vara ett inflammerat senfäste. Kan bero på att du är stel i baksidor/rumpa. Testa att stretcha rumpan ordentligt så avlastar du senfästet. Räcker dock inte med en gång utan du får köra tex morgon + kväll ett tag så du märker att det gör skillnad.

Problem insida knä
Är det en seninflammation så kan stretching förvärra skadan. Hade själv problem med detta när jag började cykla mycket.

För egen del löstes mina problem genom att äta antiinflammatoriskt och minska cyklingsmängden samtidigt som jag började gå på sjukgymnastik och göra övningar hemma. Har senare varit väldigt noga med att stretcha varje gång jag suttit på en cykel och tack och lov hållit mig besvärsfri. Jag har också sänkt sadeln något.

Problem insida knä
Fast du säger ju samma sak... visst, lite diclofenac kan dämpa inflammationen men det löser inte problemet om problemet är att du är stel. Stretch av rumpan kommer garanterat inte påverka inflammationen negativt.

Problem insida knä
sakhir skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast du säger ju samma sak... visst, lite
> diclofenac kan dämpa inflammationen men det
> löser inte problemet om problemet är att du är
> stel. Stretch av rumpan kommer garanterat inte
> påverka inflammationen negativt.

Att stretcha en inflammerad sena kan påverka negativt medan den är inflammerad. Eftersom allt hänger ihop så kan väl i teorin en massa stretching av sätesmuskulaturen även utsätta en inflammerad sena för mer påfrestning vilket knappast påskyndar läkningen. Jag var lite otydlig ovan, men jag menade bara att man ska vara lite försiktig medan man har de akuta problemen och kanske rådfråga expertis.

Tillbaka
Topp