Problem med att få bort pedalarm (osäker på lingo:n) [Löst, fel verktyg]

koffa

Ny medlem
Jag är en relativt ny cykelfixare men har gett mig dän på att fixa till en gammal stålram som jag tycker är rätt trevlig. Jag läste "[Mekhjälp] Lacka om ramen" och tyckte det lät ballt. Så till att demontera cykeln. Gick rätt bra tills nu då jag ska få väck pedalarmarna (heter det ens så? armarna som pedalerna sitter på iallafall).

Jag köpte en vevarmsavdrager på biltema, men innan man kan använda den antar jag att jag måste få bort armarna som pedalerna sitter på? Jag lossade två bultar som såg ut att hålla fast armarna med en 14-hylsa utan några större problem, men nu när jag försöker få väck själva armarna stöter jag på patrull. Det går helt enkelt inte, det ser ut som att de bara ska vara att liksom, rycka ut, men det går fan inte. Har försökt med gummihammare och all möjlig jävelskap utan större framsteg. Finns det något tricks för detta eller är de helt fastrostade? (Har låtit det stå och marinera ett tag i 5-56) Så, ska jag på med WD-40 och bara fortsätta forcera eller missar jag något trick? Trots idogt googlande hittar jag inga svar, så jag antar att det borde vara rätt lätt egentligen.

Senast ändrad:
Åh. Då har jag helt enkelt fel don att arbeta med. Så här ser det ut där armarna fäster: http://imgur.com/a/0zNSA men verktyget jag har är för stort för att få ner i det där hålet. Någon som vet vad jag behöver för redskap för att få loss det här?

Ja, på insidan av hålet i armen är det gängor. Förbättrar detta läget?

Har du gängor är det bara att montera i avdragaren, skruva först i hylsan i vevarmen, sen skruvar du i tappen i hylsan. När det börjar gå tungt kan du knacka lite på vevarmen med jämna mellanrum, för att lättare få den att släppa.

Verktyget skall ju se ut så som det i länken som Mike å skickade först. Möjligen kan det finnas en arm ut på verktyget redan från början. Skruva i tills det bottnar med utvändiga gängan på verktyget, spänn upp litegrann med spindelskruven på verktyget. Knacka eventuellt lite på spindelskruven, spänn mer. Antingen lossnar det som det skall, eller så kommer verktyget ut snett med gängan från vevpartiet kvar runt verktyget. Det är i så fall det dåliga alternativet. Arbeta lugnt och med tålamod så vinner du.

Edit: Lite sen men ganska överens med The brand.

Senast ändrad:
Då har jag fått fel typ av avdragare. Får bege mig ner till närmsta cykelbutik imorgon och införskaffa. :)

Är du säker? BT har väl bara en avdragare? Min från BT funkar fint, dock har jag läst om folk som anser avdragare köpt hos LBS mindre benägen att rensa gängorna i vevarmen (och om det står på internet MÅSTE det vara sant).

Nu ber jag om ursäkt ifall det här är att dumförklara dig men jag måste ändå fråga. Är det diametern på utvändiga gängan på verktyget som är fel eller är verktyget för långt för att gängan skall nå fram?

Om diametern är fel så är det fel verktyg, men är det för långt så kan du prova att vrida ut spindeln så långt som möjligt för att stora gängan skall nå in. Som sagt, förlåt ifall det är för självklart.

Det är diametern som är fel, tror det helt enkelt är någon annan form av avdragare jag råkat köpa (alltså inte ens till en vevarm). Så med rätt verktyg imorgon kommer jag nog kunna lösa det här. Jaja, nu har jag något annat verktyg som man säkert kan använda till något. Var där med en vän som jag trodde kunde det här med cyklar som sa åt mig att köpa det, men det verkar snarast vara ett verktyg för kasetten. Så det är inte så konstigt att det inte har gått.

Förlåt för mina dumma nybörjarfrågor, men nu verkar det ju ha löst sig och jag vet hur en vevarmsavdragare ser ut och ska användas, och tack för det trevliga bemötandet. :-)

Sådär. Var inne och köpte en vevarmsavdragare och löste det utan större motstånd den här gången.

Tillbaka
Topp