Problem med bakväxel (Ultegra Di2)

Cyne

Medlem
Har de senaste turerna haft problem med min bakväxel på racern.
Framförallt när jag använder de minsta/största dreven på kassetten bak så "rider" kedjan ovanpå eller bredvid de båda trissorna på bakväxeln. Går att cykla ändå men låter illa och kan inte vara bra för slitaget på kedjan mm. Tänker att antingen är trissorna slitna, eller så är bakväxeln sne?
Tycker trissorna snurrar bra och tyst så lagren är nog OK. Den översta trissan som är närmast kassetten tycker jag linjerar bra, men eventuellt är den undre böjd utåt bort från cykeln, men inte mycket.

Försökte ta en bild men fick inte till det. Dock två bilder på trissorna, ser dessa slitna ut eller blr dom hålla många mil till?

Bilagor

• 20240519_210321.jpg
    20240519_210321.jpg
    241.5 KB · Besök: 197
  • 20240519_210306.jpg
    20240519_210306.jpg
    249.2 KB · Besök: 108
Kanske växelörat som fått sig en törn ? Eller har du nyligen bytt kassett(storlek) och behöver justera med b-skruven ?

Jag hade samma problem en gång på en av de mina, 2x10 tiagra. Jag gjorde rent hela växeln, håller hög standard på tvätten som standard men att göra rent mer har aldrig skadat.. Funkade inte.. vände på trissorna, funkade klockers? testa vetja!

Tack för tips!
Växelörat kanske är lite snett. Är rädd för att böja till det för mycket och ha sönder något, men ska se om jag kan göra det lite försiktigt.
Bytte till en större kassett förra året (börjat köra grabben i cykelvagn stor skillnad att gå från 11-15 till 11-32 :D ) Har fungerat bra sen dess tycker jag men har inte justerat B-skruven så det ska jag definitivt göra.
Och ja, kedjan är dränkt i olja nu efter tvätten, ska torka av innan jag beger mig ut :)

Tack för tips!
Växelörat kanske är lite snett. Är rädd för att böja till det för mycket och ha sönder något, men ska se om jag kan göra det lite försiktigt.
Bytte till en större kassett förra året (börjat köra grabben i cykelvagn stor skillnad att gå från 11-15 till 11-32 :D ) Har fungerat bra sen dess tycker jag men har inte justerat B-skruven så det ska jag definitivt göra.
Och ja, kedjan är dränkt i olja nu efter tvätten, ska torka av innan jag beger mig ut :)
Wow, 11-15! ?

Tillbaka
Topp