Problem med dynamolampa - dynamonav - lösning?

Pegorelli

Medlem
År och dag sedan jag senast körde med dynamo-nav, men har nu skaffat grejer för detta.
Det första som händer är strul:

Navet är ett SP PV-8
http://www.sp-dynamo.com/8seriesdynamo hub.html

Lampan är en Supernova E3 PURE 2
http://supernova-lights.com/en/products/e3_pure3.html

När jag börjar cykla går lampan igång som den ska. Först med fladdrande ljus, och sedan med ett allt mer fast sken. Nästan direkt bleknar dock ljuset bort. Hastigheten är nu uppskattningsvis 12-15 km/h
Håller jag handen (i farten) för lampan ser jag ett väldigt blekt sken.

Sänker jag hastigheten går lampan åter igen igång (fladdrande)

Ni som kan detta, vad kan vara problemet?

Har inte montera ihop grejerna själv, men bor några mil från butiken som gjort det, och hyser inga tvivel på att det inte skulle vara korrekt monterat. Vill också vet om det kan vara något som är enkelt åtgärdat själv.

För mig låter det som om det är lampan som krånglar,
men för att bli helt säker skulle jag prova med ett annat navdynamohjul
och/eller en annan lampa.

/Håkan

Lampan du länkar till har "stand-light" på 5 minuter, vilket innebär att en fet konding ligger paralellt över lysdioden och gör att det inte ska fladdra när du sänker farten och att du skall kunna stå still en stund och fortfarande ha lyse. Vad jag förstår så är detta inte fallet och jag skulle gissa på en felmontering alternativt defekt lampa. Gå tillbaka till butiken.

Har nu testat med annan lampa som Håkan föreslog och kan bara konstatera att den lampan fungerar utmärkt.

Supernovan är alltså trasig och kommer reklameras hos Bike24
Måste säga att jag är lite besviken på ett märke som Supernova, men någon gång ska ju vara den första för allt. I mitt fall första gången jag testar någon produkt från dem och då råkar den vara trasig..

Tillbaka
Topp