Problem med endcaps 12x100

Principia

Aktiv medlem
Köpte idag en Specialized Diverge E5 (alu) som SCS i Stockholm förtjänstfullt monterat prylar jag hade på. Hade också ett par Novatec cxd som jag kört med snabbkoppling förut men som har endcaps för 12x100 fram. Var enkelt att konvertera dem, MEN de lirar inte med gaffeln. Den del som ligger mot ramen på hjulen som kom med hojen är ca 19-20 mm i diameter (den svarta). Samma del på Novatec är typ 21 (den röda). Problemet blir då att den röda är för stor för de urfräsningar i gaffeln där endcapen ska vila så hålet hamnar någon mikrometer fel så axeln går trögt att trycka igenom navet. Det går men den ska ju gå lätt igenom. Någon som känner igen nåt liknande? Vad göra?
IMG_0286.JPG

IMG_0287.JPG

Senast ändrad:
För att förtydliga lite. Innerdiametern är alltså rätt på den röda endcapen (12mm) men ytterdiametern verkar för tjock. Iaf för denna gaffel. Kollade även ett par andra hjul (Fulcrum) och även där verkar ytterdiametern vara typ 19.

Efter att ha rådfrågat en klok mekaniker har jag nu besegrat endcapsen med hjälp av en fil. Fik helt sonika fila bort ner den "kant" eller läpp som Novatec-endcapen hade så att ytterdiamtern blev 20mm så nu funkar det fint.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp