Problem med finna bra cykelsko.

Mart24speed

Aktiv medlem
Var kan man vända sig för att få hjälp att mäta upp sin fot och välja rätt Spd-sko i Västsverige? Jag bor söder om Borås. Föttern domnar bort efter någon timmes cykling. Haft detta problem med alla 3 par skor jag haft. 2 shimano + 1 biltema. Och vill välja rätt denna gång jag ska köpa nya.

Mvh Martin

Kan klart rekommendera Specialized cykelsko!
De är mycket bekväma särskilt för breda fötter och det finns olika sulor.

Senast ändrad:
grump skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du testat formbara sulor som bakas i ugnen?

Tjo! +1
Shimano & SIDI Mtb-skor finns numera i (breda) Wide Fit strlk.
Du fål la dra te Cykelcity i Götlaborg va?!

Efter era tips så verkar det som att det är cykelcity som gäller. De har även Bont. Mina skor som jag haft/har känns goa när man satt på dem men är nog för smala. Varit blå vid knölen som är vid stortåleden eller hur man ska förklara.

Tack för tipsen, nu ska jag bara skaka fram tid för att åka till GBG å shoppa.

Om du har typ 1500 spänn som brinner i fickan, kan du lasermäta och formgjuta specialsulor. Kanonbra om man har hålfot. De jag gjorde har även en mkt skön "bulle-upphöjning" mitt på foten framemot tårna som avlastar bra. De slipar till kanterna efter den sko du vill använda dem på, och då får även en modell av dina fötter som kan användas för att billigare gjuta fler sulor. Hittills efter ett par veckor är jag mkt nöjd. Det ställe jag gick till heter Gå och löpkliniken.

Du kan lägga enorma pengar på cykelskor, men innan du springer iväg och köper måttbeställda, formgjutna sulor, prova några andra märken än Shimano och Biltema (!)

Kan tänka mig att bara genom att titta på några av Specialized enklare modeller kommer du märka en avsevärd skillnad. Specialized levererar med lite finare sulor också, i vissa av sina modeller. Finns i olika varianter beroende på fotvalv. "lågt" (plattfot), högt, normalt fotvalv.

Bara genom att testa i affären kommer du inte veta vad som funkar. Man får testa sig fram. BONT vet jag en del har problem med, en del verkar älska de skorna. Speciella är de helt klart. Om inte annat utseendemässigt.

Om det är runt stortåknölen det klämt som mest låter det som om du ska ha en sko med bredare tåbox. Specialized är generellt bredare än Shimano, men som flera redan sagt så finns Shimano även med en wide fit. Testa runt lite innan du kastar iväg allt för mycket pengar.

Oavsett vilka du väljer kan jag rekommendera Specializeds gf fit-sulor. Jag har såna i alla mina cykelskor och även alpinpjäxor. Fungerar riktigt bra, i af för mina fötter.

CC Gbg har tyvärr ett magert utbud av Bont-skor just nu, jag ringde dem förra veckan om just det. Nya modeller och storlekar kommer in först i mitten av maj.

Finns det något sätt för dessa firmor att mäta upp foten och sedan kolla i någon tabell för att få fram vilken sko som är mest lämpad och sedan bakar man en riktigt bra sula till det... Eller är det bara ens egna känsla man ska gå på för i så fall är det kört med tanke på mitt facit.

Ska på ett möte i GBG i slutet av månaden... jag får väl ringa och boka in en tid för utprovning.

Jag har breda idiotiska fötter som aldrig tycks passa i några skor. Särskilt breda vid stortå leden. Hur som helst så hade jag samma problem som du med domningar men fick tipset om Specialized Mtb comp (tror den heter så). 995 spänn i runda slängar. Riktigt sköna skor som är en fröjd att cykla i.

Lycka till!

/Jonas

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp