Problem med framväxel 105 Di2

Luzen

Aktiv medlem
Jag har problem med sambons framväxel.
Istället för att växla upp från lilla till stora kakan klämmer växeln fast kedjan mot stora kakan.
Inte så lätt att filma själv medan jag växlar men bifogar det jag fick till.

Sambon kommer hem ikväll så kan jag filma bättre.
Har aldrig skruvat di2 förut men aldrig tidigare haft problem med framväxel oavsett lvg eller mtb.

Bilagor

• IMG_3067.jpeg
    IMG_3067.jpeg
    955.5 KB · Besök: 122
  • IMG_3068.jpeg
    IMG_3068.jpeg
    968.4 KB · Besök: 107
  • IMG_3071.jpeg
    IMG_3071.jpeg
    778.2 KB · Besök: 104
Har någon pillat på stoppskruvarna, d v s H och L? Det brukar gå att se hur parallellogrammet eller främre växelföraren flyttar sig när man förslagsvis skruvar ur H - kolla bak- eller uppifrån - , men ta det förbaskat varligt. 1/4:s varv i taget eller nåt.

Har någon pillat på stoppskruvarna, d v s H och L? Det brukar gå att se hur parallellogrammet eller främre växelföraren flyttar sig när man förslagsvis skruvar ur H - kolla bak- eller uppifrån - , men ta det förbaskat varligt. 1/4:s varv i taget eller nåt.
Ingen har pillat på något. Den är helt ny från Canyon.
Det verkar inte som den klingan lyfter kedjan utan den bara trycks fast mot stora kakan.

Går den att lyfta upp rätt manuellt? Men om cykeln är helt ny ska du nog reklamera det, innan du gör något leverantören ogillar.

Alltså, växeln lyfter inte kedjan, den knuffar den i sidled tills klingans lyftramper lyfter kedjan, så lite måste den "skava" mot klingan under växling. Tills jag sett en video gissar jag att växeln sitter för lågt (kanske anpassad för mindre storlek på klingan?). Tror inte du ska behöva en verkstad för att lösa detta (om du vill).

Kanske att maxläget är för högt satt. Lägg kedjan rätt för hand och växla sen upp och kontrollera avståndet mellan kedjan och växeln. Då kan du också kontrollera avståndet i höjdled (det ska vara typ 1-2mm, leta upp manual)

Jag tror att växelns ytterläge är för tight inställt.
Får läsa på hur man fixar det på di2 och prova sedan.
Alternativ sitter den för lågt.

Ja, kolla manualen i värsta fall, hihi! Bara något som slog mig: Orkar den? Måste den laddas ordentligt inför första turen? Står väl något om det också i manualen.

Du har betat av stoppskruvar och laddning, förstår jag. Och om den går att föra manuellt till stora klingan?
Dina filmer antyder att framväxeln sitter för lågt.

Bumpar om någon kan ta en koll på filmerna.

Du har fått väldigt tydliga videoinstruktioner för hur man ställer in den. Har du gått igenom dem och checkat av alla steg?
Och om ja, vad är din bedömning av vad som fortsatt verkar tjalla?

Det är inte direkt raketforskning, sitter växeln på rätt höjd? är den paralell med drevet? Har den nog med rörelse utåt?

Du har fått väldigt tydliga videoinstruktioner för hur man ställer in den. Har du gått igenom dem och checkat av alla steg?
Och om ja, vad är din bedömning av vad som fortsatt verkar tjalla?

Det är inte direkt raketforskning, sitter växeln på rätt höjd? är den paralell med drevet? Har den nog med rörelse utåt?
Håller med, även Shimanos egen manual är rätt bra här. Minns att jag hade nåt problem med min Di2-framväxel när den var ny, försökte först justera lite på måfå, utan större framgång. Back to basis, fram med manualen och följde den steg för steg så löste sig allt. Sedan dess har jag inte behövt röra växlarna öht.

Om det inte hjälper att till punkt och pricka ställa in efter manualen och det är kollat att kedjan har rätt längd kan det vara "cagen" på framväxeln som fått sig en törn och böjts. Har hänt mig någon gång att jag fått böja till den, dock på betydligt enklare (och billigare) växlar, med en ny Di2 bör man nog vara lite försiktig.

Edit. Kollar man videon ser växeln ut att sitta något snett.

Untitled-1.jpg

Senast ändrad:
Sitter det fysiska H/L skruvar på 105 di2? Hittar dem inte. Hittade nån inställning i appen som jag trodde var detta, men när jag klickade på "justera" fick jag bara felmeddelande.

Tillbaka
Topp