Problem med framväxel.

Kalleanka11

Ny medlem
Problem med framväxel.
Hej.

Jag har ett stort problem med inställning av min framväxel på en gammal ram men nya växelkomponenter.
Växelreglagen är STI och är av märket Shimano Sora. Eftersom det är en gammal ram så har jag köpt till separata kabelstopp (Problem Solvers) samt en "kabelspännare" av märket jagwire.

Jag har kollat videos på youtube samt "parktools" och har gjort EXAKT som de säger. Och tro mig har försökt i flera månader utan att lyckas.

Problemet är att framväxeln inte hoppar upp till nästa drev. Om jag spänner varjern till max så kan jag få upp kedjan från 1a till 2a drevet men inte längre eftersom jag då växlat tre "knäpp" på reglaget.

Jag har ingen aning om vad jag ska göra. Har ni några tips?

Problem med framväxel.
Jag har ingen erfarenhet av lvg komponenter men har du kollat att ändlägesskruven för yttersta klingan är rätt justerade och inte begränsar framväxeln?

Du kan testa genom att plocka av vajern och se om du med handkraft kan föra framväxeln förbi yttersta klingan.

Problem med framväxel.
Har du även bytt vevparti/lager? Tänkte om du kanske har ändrat kedjelinjen så att framväxeln helt enkelt inte når ut till din stora klinga.
Låter som att du har 3 klingor fram, och även reglage för tre växlar så jag utgår från att du även har en framväxel för tre klingor.
Kolla att du har rätt framväxel, jag har en gång sälv fått fel framväxel skickad till mig, skulle ha för tre framdrev men fick en för två.

Svårt att ge mer tips utan bild.

Senast ändrad:
Problem med framväxel.
Jag köpte nyss en begagnad mtb som inte nådde innerst/minsta klingan utan att framväxeln bottnade mot ramen eller tog stopp på grund av skit/slitage (limitskruvarna hängde fortfarande fria). Plockade ut vevlagret och läste 110 mm spindle-längd. Men tittar jag på sheldon browns sida (http://www.sheldonbrown.com/bbsize.html) ser jag att rekommenderad längd på vevlagerspindeln för aktuellt vevparti/armar är 110.5-113.5. Vevlagret är alltså troligen den främsta orsaken till att framväxeln inte kan göra jobbet. Tidigare ägare brydde sig antagligen inte om lilla klingan (som uppenbarligen inte var använd heller).

Så jag gissar också att den kedjelinje som ditt bb ger är olämplig för den moderna gruppen. Kan tänkas ger modernare smalare kedjor och tajtare drev ett mindre behov av att framväxeln går lika långt ut. Kanske kan du även ha ett square taper i JIS, men vevarmar för ISO, vilket resulterar i att armarna bottnar tidigare och hamnar lite längre ut än tänkt.

Senast ändrad:
Problem med framväxel.
Tack för alla svar! Återkommer ikväll då jag fixat lite bilder. Kan säkert mycket väl vara vevlagret då det också är nytt. Förövrigt köpte jag ett paket från GB där bakväxel,kedja,framväxel,Reglage och hela köret ingick, så därför borde också allt passa tillsammans.

Vidare så går det faktiskt att flytta framväxeln så den är precis över den yttersta (3e) klingan, dock är det tveksamt om kedjan får plats där. Det stärker ju teorin om vevlagret?

Åter igen, tack för alla svar.

Mvh Kalle

Problem med framväxel.
HEJ!
Beklagar min dåliga närvaro i tråden, har haft extremt mycket att göra.

Hursomhelst tittade jag på cykeln idag och konstaterar att framväxeln INTE når ut till tredje kugghjulet. Det innebär att vevlagret är för "tjockt". Hur ska jag lösa detta? Jag kan väl inte köpa till ett pressfit eftersom min ram är gammal (80-talet)

Mvh

Tillbaka
Topp