Problem med frihjul

Problem med frihjul
Hej
Köpte en begagnad Canyon Torque. Problemet är att när jag drar åt bakhjulet får jag chainsuck. Är det inte åtdraget snurrar det bra.
Någon som har tips?

Problem med frihjul
Hej! Vad är det du drar åt? Vad menas med chainsuck, att hjulet snurrar fortare än kedjan roterar?
Kolla så kedjan när den ligger så mittåt som möjligt löper rak vs hjul och ram!

Problem med frihjul
Om vi pratar baknav, äldre modeller med lösa kulor, så drar du åt normalt, för att sedan lossa litet grand, ett kvarts varv eller så. Kolla gärna så navlagret är rent och har ordentlig dos fett.

Problem med frihjul
Det kan vara någon distans som saknas ja. På en begagnad hoj kan det vara besvärligt.
Jag har haft problem för att det behövde smörjas men då borde det inte spela roll om det är spänt eller inte

Problem med frihjul
Svar när jag drar åt bakhjulet
Vad är det för hjul? Lägg upp en bild på nav med kassett, taget bakifrån så att man ser vad det är du pratar om. Somliga kombinationer mellan frihjulskropp och kassetter kräver en 1,8 mm distans mellan kassett och hjul för att inte kassetten skall fastna mot nav/hjul. är inte axeln spänd kan evt kassetten snurra fritt även utan distans. Sedan kan det finnas andra förklaringar helt enl övriga inlägg men om du vill,ha hjälp behövs nog mera upplysningar. Cykelmodellen är ointressant.

Problem med frihjul
Tror att det är kännt problem m dt. Saknas eller felvänd.

Försök söka eller starta en ny tråd med nåt med dt distans knas eller så i titeln
Precis, distansen (nr 2) kan vara sliten.

IMG_0585.webp

Problem med frihjul
Vad är det för hjul? Lägg upp en bild på nav med kassett, taget bakifrån så att man ser vad det är du pratar om. Somliga kombinationer mellan frihjulskropp och kassetter kräver en 1,8 mm distans mellan kassett och hjul för att inte kassetten skall fastna mot nav/hjul. är inte axeln spänd kan evt kassetten snurra fritt även utan distans. Sedan kan det finnas andra förklaringar helt enl övriga inlägg men om du vill,ha hjälp behövs nog mera upplysningar. Cykelmodellen är ointressant.
DT swiss 350 med Sram GX kassett

Problem med frihjul
Ändra rubrik till "Problem med DT 350 baknav", så får du nog bättre hjälp.

Är det rätt axelstandard på alla navdelar? Boost på både nav och ram till exempel? Kolla ramspecar och beteckningar på navdelar.

Torka rent utvändigt, lossa bodyn och ta skarpa foton på hur delarna satt monterade (ordning på fjädrar, ratchets, distans och hur de var vända).

För att lossa body:
Lägg hjulet med kassett uppåt och dra upp försiktigt i kassetten med händerna för att lossa body med kassett på. Delar kan rasa ut om ej försiktig.
Eller ta bort kassetten från bodyn först och dra sen loss bodyn så är det mindre risk att få in smuts.

Du bör helst torka rent och smörja med rätt DT fetter innan allt monteras ihop för cykling igen. Ett rött fett till ratchets och ett gult fett till axel och packningar.

Problem med frihjul
Det mest sannolika är att något är fel med distansen eller att något (en fjäder?) sitter skevt. Klämmkrafter borde föras från endcapen genom innerdelen av lagret i bodyn till hylsan nr 2 till navkroppen. Något gör att klämmkraften verkar på bodyn också.

Problem med frihjul
Ändra rubrik till "Problem med DT 350 baknav", så får du nog bättre hjälp.

Är det rätt axelstandard på alla navdelar? Boost på både nav och ram till exempel? Kolla ramspecar och beteckningar på navdelar.

Torka rent utvändigt, lossa bodyn och ta skarpa foton på hur delarna satt monterade (ordning på fjädrar, ratchets, distans och hur de var vända).

För att lossa body:
Lägg hjulet med kassett uppåt och dra upp försiktigt i kassetten med händerna för att lossa body med kassett på. Delar kan rasa ut om ej försiktig.
Eller ta bort kassetten från bodyn först och dra sen loss bodyn så är det mindre risk att få in smuts.

Du bör helst torka rent och smörja med rätt DT fetter innan allt monteras ihop för cykling igen. Ett rött fett till ratchets och ett gult fett till axel och packningar.
Tyvärr hittar jag inte hur man ändrar.

Har haft isär och hittar inget uppenbart fel.
Får beställa rätt fett.

Tack för tipsen.

Problem med frihjul
Tyvärr hittar jag inte hur man ändrar.
Du trycker på knappen med de tre punkterna längst ner i vänster hörn i ditt inlägg. Då dyker det rent automagiskt upp en meny där du väljer "redigera". Lätt som en plätt.
(nyregistrerade användare har bara en timme på sig att ändra om jag inte minns fel. Skapa isf en ny tråd om du tillhör den kategorin.)

Problem med frihjul
Jag är osäker på att smörja hjälper om frihjulet slutar frihjula när man spänner. Det känns givet att något klämmer.
Det är inte säkert att det är så enkelt att bara fixa utan korrekt information.

Problem med frihjul
Rätt säker på att det går att vända nåt fel men kan inte hitta
Hej
Köpte en begagnad Canyon Torque. Problemet är att när jag drar åt bakhjulet får jag chainsuck. Är det inte åtdraget snurrar det bra.
Någon som har tips?
Jag löser det med att köpa ny hub och kassett, för det är tydligen en microsplinehub och okänd kadett. Och jag har Stam drivlina.

Problem med frihjul
Jag löser det med att köpa ny hub och kassett, för det är tydligen en microsplinehub och okänd kadett. Och jag har Stam drivlina.

Det flesta 12-delade kassett är kompatibla, så du behöver troligtvis ingen ny kassett. Och sen är frågan om en ny body löser problem. Jag skulle tänka att problemet inte sitter där.

Eller, en annan möjlighet är att förra ägaren har monterat en body till en 370 nav isf för till 350. En 370 har en gummiring på yttersidan som sitter mot navkroppen, en 359 inte. Hur ser din body ut?

Problem med frihjul
Det flesta 12-delade kassett är kompatibla, så du behöver troligtvis ingen ny kassett. Och sen är frågan om en ny body löser problem. Jag skulle tänka att problemet inte sitter där.

Eller, en annan möjlighet är att förra ägaren har monterat en body till en 370 nav isf för till 350. En 370 har en gummiring på yttersidan som sitter mot navkroppen, en 359 inte. Hur ser din body ut?
Det sitter ingen gummiring där.
Vad jag hört så blir inte växlingarna lika bra med shimanokassett som en Sram- kassett och jag ser ingen märkning på kassetten utan kan vara en billig skitkassett.
Enligt säljaren har den fungerat efter service, han har inte gjort den själv utan han har lämnat in den.
Vad kan det vara mer för fel än bodyn?

Problem med frihjul
Hittat felet nu i manualen för navet på DT swiss hemsida. De har troligtvis inte bytt ut den yttre distansen när de bytt från XD body till microspline. Det står att det kan skapa problemet och det låter mycket troligt.

Tack för alla svar.

Tillbaka
Topp