Har haft väldigt lika problem i över ett år i ett knä. Har verkligen gått igenom alla möjligheter (förutom att sluta cykla dagligen), men inget har hjälpt långvarit. Problemet ligger tror jag, i överansträngning pga obalans mellan benen och ger en snedbelastning i muskulaturen som påverkar en nervände som slutar precis i över innerkant av patella.
Ett tag kunde jag inte gå nedför trappor utan var tvingen att ta halvsteg. Dessutom gör det ont på punkten om jag är stillasittande för länge, flyger, kör bil, bio, mm.
Det som hjälper i det korta är att arbeta med insidan/framsidan av lår. Med hjälp av att lägga insidan av låret, strax ovanför knäskålen på en innebandyboll eller dyl, försök att hitta triggerpunkter där det strålar ut i nerven i det berörda området. När du väl hittar den, låt benet vila på bollen och slappna av totalt hela benet (svårt) och ligg där minst 5 min.
Detta kan avhjälpa för stunden och kanske någon dag.
Kan även hjälpa att foamrolla hela låret ordentligt.
Det jag dock har hittat som troligen hjälper på det längre perspektivet, om du som jag tappat kraften i det påverkade benet och måste styrka upp det, är djupa squats. Av min erfarenhet är det troligen lösningen, jag märkte skillnaden efter bara 2 dagar.
Stå med benen isär, axelavstånd, böj benen, håll ut armarna rakt framåt och sjunk ned tills du är helt hukad, kanske röven 10cm från marken. Följ med hela vägen ned, släpp inte bara. Vila på botten 1sek, höj dig sedan rakt upp igen och lägg märke till att lägga kraften på det onda benet.
repetera 25 ggr.
5 ggr per dag.
Om du har samma åkomma som jag så märker du skillnad efter ett par dagar. På cykeln är det natt och dag. Kunde inte stå och bryta uppför förut, nu är det smärtfritt och ser ut som en ljus sommar.
Hoppas det hjälper, våra åkommor är alla olika.
Lycka till!