Problem med luftning av Shimanobroms

filipl

Medlem
Håller på att flytta över prylar till en ny ram och får inte rätt på min bakbroms. Ska försöka förklara problemet ...
Trycker olja genom systemet och drar åt skruven på bromsoket. När jag testar om bromsen tar händer det ingenting. Det är som att det är luft i hela systemet.
Gjort samma process för frambromsen och den funkar fint. Kan inte förstå var problemet är. Får inte ut några luftbubblor heller när jag vrider och vänder på cykeln.

Märkligt. Det brukar ju nämligen vara rätt idiotsäkert. Jag har till och med nytt bromsok bara genom att göra så med skruven på glänt, men det tog många pumptag. Kasst reglage eller vet du att det funkade nyss?

Det funkade innan jag monterade av allt från förra ramen. Gjort full luftning av systemet flera gånger innan och aldrig haft problem. Dock aldrig bytt slangen men eftersom det kommer ut olja i koppen och inte läcker någonstans känns det rätt. Ska ge det ett försök till och pumpa handtaget fler gånger

7EC6992A-3CC4-497A-AA11-2CB530E407FA.jpeg

Bilagor

• 7E164ADC-33CE-4001-8582-24A27766F45C.jpeg
    7E164ADC-33CE-4001-8582-24A27766F45C.jpeg
    596.2 KB · Besök: 166
Tryck in olja med sprutan så det kommer olja i tratten. Dra sen tillbaka oljan in i sprutan och stoppa innan oljan tar slut i tratten. Upprepa tills inga bubblor kommer mer i sprutan. Utmärkt sätt att få ur luften. Jag brukar följa manualer men inte när det gäller Shimano luftning.

Nä jag följer inte heller manualen eftersom jag i princip aldrig använder sprutan utom vid vätskebyte. Men då trycket jag upp en gång så brukar det bli mer eller mindre perfekt.

Tryck in olja med sprutan så det kommer olja i tratten. Dra sen tillbaka oljan in i sprutan och stoppa innan oljan tar slut i tratten. Upprepa tills inga bubblor kommer mer i sprutan. Utmärkt sätt att få ur luften. Jag brukar följa manualer men inte när det gäller Shimano luftning.

Tack för tipset. Testade och tyckte jag fick ut mycket luft från bromsoket. Tyvärr gav det ingen effekt...

Jag hade liknande problem härom dagen efter att jag bytt ett ok. Jag pumpade som en galning med handtaget vågrätt utan att något hände. Men när jag vinklade ned handtaget så det var i körställning så fungerade det nästa med en gång.

Tillbaka
Topp