Problem med middleburn klingor, ny klinga har kommit. Nu provkörd!

JLarsson

Aktiv medlem
Efter att rudan tagit livet av mina XT-klingor så köpte jag Middleburns "slick shift" klingor. Så jäkla nöjd med växlingsegenskaperna! Men... en otäck egenhet är att kedjan kastas av inåt (innanför lilla ringen) titt som tätt, och jag trodde det berodde på kedjespänningen alternativt kedjelinjen, men nu börjar jag tro att det kanske har nåt att göra med designen på tänderna eller nåt...

Är det nån annan som kör på Middleburnklingor och har liknande problem? Problemen inträffar vanligtvis i stök och murphys lag dikterar ju att det garanterat händer när man trycker på som fan vilket i sin tur medför ont i knän, pung mm. Jag har skickar mail till Middleburn också...

Kolla på bilden så ser ni att det "fattas" tänder, antar att detta i kombination med ramperna på baksidan är det som utgör konceptet "slick shift"
IMG_3044.sized.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Jag har 34T på mittenklingan och 22T på lillklingan och har stött på problemet ibland. Det försvann när jag justerade ut framväxeln lite på ändskruven.

De åtgärder jag gjort för att komma tillrätta med detta är

* Korta av kedjan
* Spänna upp kedjesträckaren
* Prova olika kedjemodeller
* Prova olika kassetter
* Byta framväxel/justera ändlägena

Ska nu sätta på mina gamla XT-klingor (som knappt går att växla med) för att se om de kastar av kedjan inåt.
Tyvärr finns inte plats för en sån där liten hajfena som man sätter på sadelröret och som ska förhindra att kedjan kilar fast mellan lillkransen och vevlagret...

Av bilden att dömma så ser det ut som om du har en framväxel för 48-tänders storklinga. En för 44 tänder har annan kurvatur för korgen och greppar kedjan närmare de mindre klingorna. Det skulle kunna vara en bidragande orsak, men jag tror inte att det är hela problemet. Har du skruvat ut innersta stoppet så kejan skrapar i när du kör lilla/stora?. Har framväxeln rätt vinkel?

Är du säker på att du inte får in en hajfena om du vinklar den bakåt?

/rikard

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Av bilden att dömma så ser det ut som om du har en
> framväxel för 48-tänders storklinga. En för 44
> tänder har annan kurvatur för korgen och greppar
> kedjan närmare de mindre klingorna.

Nu sitter det en XTR M961, injusterad enligt konstens alla regler. Problemet kvarstår.

> att det är hela problemet. Har du skruvat ut
> innersta stoppet så kejan skrapar i när du kör
> lilla/stora?.

Ja

> Har framväxeln rätt vinkel?

Ja

> Är du säker på att du inte får in en hajfena om du
> vinklar den bakåt?

Ja, länkaget till baktriangeln sitter ivägen :) Samma anledning som gör att man måste köra standard swing istf topswing.

Problemet uppstod när jag bytte två saker: Bakväxeln -> X-0 och framklingorna XT -> Middleburn.
Får prova att gå tillbaka till XT bakväxeln om det inte skulle lira med gamla klingorna. Vill ha ordning på detta tills Witch-riden...

Ja, jag har provat två olika nya kedjor :) En SRAM och en Shimano.

Du hörde ju hur det släppte när vi körde roslagsleden. Jag lyckades senare spänna upp armen så att nu är den perfekt. Har satt på en kassett med 32 som max, kortat av kedjan. En grej som det kan bero på är kanske den abnormalt långa cagen på en X-0:a... Vi får se. Växelörat är i alla fall uppmätt och rakt.

Tjena!

En sak som jag ser på bilden är att din framväxel skulle kunna sitta lite länrge ner.. släng upp kedjan på största derevet och justera sen ner framväxeln så mycket som möjligt..

Sen kan jag nog bara hålla med dig om den lååånga cagen på X.0. som gjort för att skapa sådanahär problem..

Hajfena är nog bra, men den är i plast så det vill till att prylarna funkar innan, för den botar ju inte problemet!
Förutsätter att du ställt stoppskruvarna på både fram och bakväxel?
I så fall kan du prova att fippla med spänningen av vajern till framväxeln. Instämmer i Knäskåls(Hej och tack för pumpen, förresten!) om att du nog kan sänka framväxeln lite. Men sen är vinkeln på växeln helt avgörande så ta en titt på Park Tools utmärkta hemsida så ser du!
http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=75
Ps. Står en ledsen Scott här och väntar...

Har inga sådana problem. Kör med SS HC klingor (22, 32, 44), XT 760 kassett (12-34) samt en XTR longcage 952 bakväxel & 960 framväxel. Axelns längd: 113 mm. Själv har jag en hardtail men ditt problem kanske uppstår då du har en heldämpad cykel, om det gungar när du trampar så att kedjan sträcks/slackas - faller utanför/innanför dreven. Bara en tanke.

Boe skrev:
> ss?

Could be! Innerst inne är nog alla cyklar SS.

Jag har faktiskt haft liknande problem..att den hoppar innanför...men jag tror det snarare beror på min lathet att inte justera in framväxeln ordentligt..kruxet är att det nämligen inte går att ställa in växeln på något bra sätt alls. Antingen går hoppar kedjan lilla, mellan, stora utan problem. Eller så får man inte ner kedjan från mellan till lilla. Jag kan inte föreställa mig att det har med klingorna att göra. Förresten slits dom nästan ingenting jämfört med xtr. Jag har alltså de klingorna som passar på xtr nya vevparti...

Peter

Jag fick ett mail tillbaka från Middleburn där de bad om att bli uppringda. Jag ringde upp och snackade en bra stund med en kille där om olika saker jag provat mm mm. Kontentan är att jag ska få en ny omdesignad mellanklinga att testa. Det verkar som om de "nerslipade" kuggarna kan vara ett problem på XT HTII-partier om man kör på "mid to low gear" bak. De har ändrat lite på profilen på dessa kuggar, gjort de lite högre.

Jag ska testa denna krans och återkomma med en ride report.

Jag gillar firmor som verkligen försöker bilda sig en uppfattning om hur produkterna funkar i verkliga livet och som dessutom tar till sig av synpunkter och försöker få kunden nöjd. Sen återstår det ju att se om de kan lösa mitt problem, men det är ju en annan sak.

JLarsson skrev:
> Kontentan är att jag ska
> få en ny omdesignad mellanklinga att testa.

Imponerande!

Även jag har faktiskt stött på dessa problem, men det händer inte ofta. Trodde bara att jag inte ställt in framväxeln ordentligt, men det kanske är klingorna...

f

Cool, nu fick man upp ögonen för middleburn. Hoppas det fixar sig med nya klingan, verkar ju som om dom har koll på läget. Stämmer väl att den ofta hoppar i "mid to low gear"?

neodym skrev:
> Stämmer väl att den
> ofta hoppar i "mid to low gear"?

Japp. Det hände ju en hel del på Sörmlandsleden...

bigmollo skrev:
> Har du fått klingan än? :)

Japp, den kom precis med en brevduva som landade på fönsterblecket!

Peter 84 skrev:
> Jag har faktiskt haft liknande problem..att den
> hoppar innanför...men jag tror det snarare beror
> på min lathet att inte justera in framväxeln
> ordentligt..kruxet är att det nämligen inte går
> att ställa in växeln på något bra sätt alls.
> Antingen går hoppar kedjan lilla, mellan, stora
> utan problem. Eller så får man inte ner kedjan
> från mellan till lilla. Jag kan inte föreställa
> mig att det har med klingorna att göra. Förresten
> slits dom nästan ingenting jämfört med xtr. Jag
> har alltså de klingorna som passar på xtr nya
> vevparti...

Jag har liknande problem. Vad jag kan se så beror det på att avståndet lill-mellan och mellan-stor inte är lika. Eftersom jag inte använder stor så har jag kommit runt problemet lite.

Honky Dory skrev:

> Ps. Står en ledsen Scott här och väntar...

Tjoho... lördag? Ska bli kul att se om den går in i blästerskåpet.

Idag kom klingan från Middleburn. De saker som är förändrade verkar vara designen på den tand där kedjan är tänkt att gå över (4 stycken varvet runt) samt att hela klingan är lite offset:ad i sidled, uppskattningsvis nån mm.

Före (notera slitaget på de andra tänderna)
IMG_3131.jpg

Nya klingan, mer markerad tand. Notera att området runt klingbulten är nedfräst (kanske svårt att se)
IMG_3130.jpg

rikard skrev:
> hur länge hade du haft de där klingorna och är det
> hardcoat på dem?

Nej, inget hardcoat. Jag har kört på klingorna sen Rudan. De har gått ganska mycket sen dess. Dock har de fått mycket stryk genom all "powergrinding" jag utsatt den för i mina försök att få upp kedjan igen (utan att stanna). De två kuggarna till vänster som ser nerfilade ut var så där från början, men de som är närmast de urfrästa kuggarna har rejäla "hajfenor". Ska skicka tillbaka klingan till middleburn.

Hardcoat kanske är en idé...

Jag har samma problem som du, kör med XTR-uppsättningen. Antingen så vill inte kedjan gå ner från mellan till lilla, eller så hoppar den av. Jag har justerat och justerat och justerat men det blir inte bättre. Kanske ska slå dem en signal också...

Jag har kört med hardcoat. Den klingan höll väl rätt länge men inte superlänge.

Jag har ett middleburnnav osm jag har haft lite funderingar kring. När man väl får tag på middleburn så är de grymt trevliga att ha att göra med. Förut var de lite dåliga på mejl, men det verkar ha blivit mycket bättre.

Om det blir en dedikerad SS-maskin blir det nog en middleburnklinga på den. De är inte så farligt mycket dyrare än andra klingor.

JLarsson skrev:
> Idag kom klingan från Middleburn. De saker som är
> förändrade verkar vara designen på den tand där
> kedjan är tänkt att gå över (4 stycken varvet
> runt) samt att hela klingan är lite offset:ad i
> sidled, uppskattningsvis nån mm.

Har inte den gamla klingan några tänder som är lite kortare också? Såg inte ut så på den nya, eller är det jag som sett fel?

f

feffemannen skrev:
> Har inte den gamla klingan några tänder som är
> lite kortare också? Såg inte ut så på den nya,
> eller är det jag som sett fel?

Jo, det är två tänder (till vänster på bilden) som är något nerfilade på gamla klingan. På nya är alla lika höga utom de fyra nerfrästa.

Växlingsproblemen (att få ner på lilla) kanske löser sig nu när klingan hamnar uppskattningsvis 1 mm längre ut....

Edit:Stafvel

Nu har jag tagit den nya klingan på en vända över rötter och stenar på Fornstigen - en runda som tidigare renderade mig ett antal avhoppade kedjor. Resultat: Inte en enda hoppad kedja. Dessutom tvekade inte kedjan när den skulle ner på lilla från mellan heller. Det verkar som om den nya designen funkar!

/Jonas

Om man beställer Middleburn klingor nu, får man den gamla versionen eller den nya?
Någon som nyligen köpt och monterat?

Kanske är lika bra att köpa något annat.

Jag vet inte, men skulle anta att det beror på vad handlarna har i lager...

Snacka med mollo, han tjackade Race Face-klingor som han är nöjd med. Det mesta verkar vara bättre än original XT.

(OT i tråden... varför kommer det upp en massa google-annonser om tandblekning längst ner?

Tandblekning Nu 895:-
Vita tänder snabbt och säkert. Tandläkarnas val. Julkampanj nu!

Tandblekning - Nu 395 kr
Vita tänder snabbt och enkelt med WhiteNow. Snabb leverans.)

JLarsson skrev:
> (OT i tråden... varför kommer det upp en massa
> google-annonser om tandblekning längst ner?
>

Se era inlägg ovan, t.ex:

>feffemannen skrev:
>-------------------------------------------------------
>> Har inte den gamla klingan några tänder som är
>> lite kortare också? Såg inte ut så på den nya,
>> eller är det jag som sett fel?
>
>Jo, det är två tänder (till vänster på bilden) som är något nerfilade på gamla >klingan. På nya är alla lika höga utom de fyra nerfrästa.

Mycket prat om tänder där...

Tillbaka
Topp