Problem med Sram Axs bakväxel. Hjälp!
Hej! Har precis införskaffat ny gruppset från Sram, blev en Apex Axs xplr grupp.
Monterat på min Orbea Terra M30 2024
Har 2 problem.
När jag ska justera b-skruven så är skruven i sig så glapp i den gängade delen så den kliver av själva stoppet som den skruvas mot! Katastrofalt dålig kvalitet! Men mitt problem är att när jag kikar i Srams guide så ska jag ha ett gap på 7mm, får den Max till 4mm. Den går inte att justera ut mer. Den växlar dock upp till största klingan utan problem men det känns otroligt frustrerande att det inte går när man kollar på Srama video och det går utan problem för dem. Är det någon som har tips på vad som kan vara problemet här?
Mitt andra problem som är själva huvudproblemet är nämligen att jag ej får ner kedjan på minsta drevet. Hjulen är Zipp 303 Xplr S och kassetten en XPLR XG-1251 Cassette 10-44T
Jag har riktat växelörat så det är ej problemet!
Kassetten är monterad utan spacer som jag läst mig till utifrån Srams hemsida.
Jag får ändra microadjust i apen till 29 (läget längst ut) för att jag ska få ner den på minsta men då blir alla andra växlar katastrof! Nu ligger microadjusten på 20 och då fungerar alla växlar fint utom minsta drevet. Så jag får känslan av att kassetten sitter för långt ut, men det går ju ej att justera. Eller om man kan sätta någon bricka mellan bakväxeln och växelörat.
De små justerskruvarna känner jag ej att de kommer till någon användning öht i nuläget då bakväxeln inte ens kommer ut till minsta drevet. Och inte heller förbi den största med den inställningen jag behöver i Micro Adjust.
Här kommer lite bilder:

Är tacksam för all hjälp jag kan få för att lösa mitt problem, om det så är tips på någon produkt som löser problemet eller någon inställning jag missat.
Mvh Viktor
Monterat på min Orbea Terra M30 2024
Har 2 problem.

När jag ska justera b-skruven så är skruven i sig så glapp i den gängade delen så den kliver av själva stoppet som den skruvas mot! Katastrofalt dålig kvalitet! Men mitt problem är att när jag kikar i Srams guide så ska jag ha ett gap på 7mm, får den Max till 4mm. Den går inte att justera ut mer. Den växlar dock upp till största klingan utan problem men det känns otroligt frustrerande att det inte går när man kollar på Srama video och det går utan problem för dem. Är det någon som har tips på vad som kan vara problemet här?Mitt andra problem som är själva huvudproblemet är nämligen att jag ej får ner kedjan på minsta drevet. Hjulen är Zipp 303 Xplr S och kassetten en XPLR XG-1251 Cassette 10-44T
Jag har riktat växelörat så det är ej problemet!
Kassetten är monterad utan spacer som jag läst mig till utifrån Srams hemsida.
Jag får ändra microadjust i apen till 29 (läget längst ut) för att jag ska få ner den på minsta men då blir alla andra växlar katastrof! Nu ligger microadjusten på 20 och då fungerar alla växlar fint utom minsta drevet. Så jag får känslan av att kassetten sitter för långt ut, men det går ju ej att justera. Eller om man kan sätta någon bricka mellan bakväxeln och växelörat.
De små justerskruvarna känner jag ej att de kommer till någon användning öht i nuläget då bakväxeln inte ens kommer ut till minsta drevet. Och inte heller förbi den största med den inställningen jag behöver i Micro Adjust.
Här kommer lite bilder:

Är tacksam för all hjälp jag kan få för att lösa mitt problem, om det så är tips på någon produkt som löser problemet eller någon inställning jag missat.
Mvh Viktor