Problem med växeljustering - HJÄLP!

sb_stefan

Ny medlem
Kör med ett 8-delat reglage och en 9-delad kassett. Kan det innebära problem, förutom att där blir en klinga som inte används? Sitter klingorna tätare intill varandra på en 9-delad kassett jämfört med en 8-delad?
När jag justerat in så att kedjan löper fint på nån av de större klingorna så blir det problem när jag kommer till de små, och vice versa.

Senast redigerad av en moderator:
ja, kassetten är lika bred på 8- till 10-delat och klingorna sitter därför lite tätare på din kassett. Du kommer nog inte få till det så mycket bättre om du inte byter antingen reglagen eller kassetten

Typ, det kommer att funka med ytterlägena, i övrigt lär du nog få se fram emot en orgie i spökväxlingar. Enklaste lösningen är att köpa nytt reglage, det behöver inte bli så dyrt.

Ok, det var ju skönt att höra att det inte var mina justerings-skills det var fel på. Har man även olika bredd på kedjan beroende på antal klingor i kassetten?

Ok, eftersom jag har 9-delad kassett så kommer jag att investera i ett 9-delat reglage, men hur vet jag vilken kedja jag ska använda då? Och hur kan jag kolla i fall jag redan har rätt kedja?

om du har nåt bra mått kan du ju mäta bredden på länkarna, men jag tycker man kan se rätt klar skillnad på iaf kedja för 8-delat eller 9-delat. Om bara kassetten bytts och resten var samma sen innan har du sannolikt en kedja för 8-delat

Både kassett och kedja är tyvärr bytt. Jag har ett skjutmått att mäta med. Hur bred ska en kedja till 9-delat vara?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp