Problem Rockshox

LazyDog

Medlem
Problem Rockshox
Gjorde en ytterbenservice på min Rockshox gaffel förra våren. Gaffeln fungerade fint när jag fick tillbaka cykeln. Fick sen ett hälsoproblem så cykeln har stått oanvänd ca ett år. Nu när jag började cykla igen upptäckte jag att gaffeln hänger, dvs den går inte tillbaka utan den stannar på ca 20%. Försökt pumpa i mera luft i gaffeln men det verkar som att jag inte får i någon luft i gaffeln när den inte har gått tillbaka till utgångsläget. Tacksam för tips om vad problemet kan vara och hur jag löser det.

Problem Rockshox
Tips: lämna alltid så mycket info om modell av gaffel. Vet du inte exakt så finns det ett serienummer på kronan som du kan söka efter på rock shox sida. Låter dock som att du har problem med utjämning av trycket. Dvs det är ett undertryck som suger ner innerbenen. Prova att med handkraft dra isär några gånger. Det kan vara den lilla nedsänkningen i innerbenen som är täppt av t.ex. fett. Kan behövas service på airshaften vilket inte ingår i ytterbensservice.

Problem Rockshox
Tryck ner käglan I luft ventil när du samtidigt drar gaffeln uppåt när luftkolven passerar utjämningen i gaffeln så släpper den trycket.

Problem Rockshox
Gaffeln heter SID RL Solo Air 29. Prövade att trycka ner käglan i luftventilen. Då säckade gaffeln ihop totalt. Gick inte att dra isär den. Pumpade i fullt tryck och drog isär, då hamnade gaffeln där den var tidigare, ca 20% ner.

Problem Rockshox
Gaffeln heter SID RL Solo Air 29. Prövade att trycka ner käglan i luftventilen. Då säckade gaffeln ihop totalt. Gick inte att dra isär den. Pumpade i fullt tryck och drog isär, då hamnade gaffeln där den var tidigare, ca 20% ner.
Låter onekligen som att du har undertryck i gaffeln då den drar ihop sig när du släpper ut trycket. Prova att trycka i max tillåtet tryck i gaffeln och sen dra isär den. Hjälper det inte att göra detta ett par gånger så är det nog bara en airshaft-service som gäller. Vill man köra budgetvariant så kanske det räcker att ta bort underben, plocka bort airshaft. Göra rent allt, fetta packningar och hälla i några ml olja i benen. Om nu alla packningar är hela och fina.

Tillbaka
Topp