silver86
Medlem
Problem! Vevpartiet ej centrerat FSA SL-K light BB386EVO
Kan någon ge några förslag på lösningar, eller om jag har tänkt helt fel?
Jag har en Merida Reacto som är ca 2 år gammal.
Har gjort mätningar i helgen och det visar sig att hela vevpartiet är förskjutet ca 5 mm i sidled.
Alltså den vänstra vevarmen är ca 5 mm längre från ramen än den högra.
Som referens har jag mätt upp mitten på downtuben som lämpligt nog är platt på insidan av triangeln.
Har sen använt ett skjutmått och mätt mellan mitten på downtube och pedalaxel.
Pedalerna är Shimano PD-R8000 Ultegra...
Självklart har jag dubbelkollat att vevarmen är dragen med rätt moment (stora momentnyckeln)
shop.fullspeedahead.com
Kollar jag sprängskissen så ska wave washer + eventuella spacers placeras på non drive side vilket dom är.
Jag provade igår att sätta dom på drive side istället och då blev det i princip perfekt offset.
Frågan är om det är en dålig idé? Det måste finnas en anledning till att dom ska sitta där dom är ritade.
Har ett svagt minne av att dom faktiskt satt på drive side när jag bytte till Stages enkelsidiga effektmätare.
Men att jag då flyttade dom till "rätt sida".
Jag har en Merida Reacto som är ca 2 år gammal.
Har gjort mätningar i helgen och det visar sig att hela vevpartiet är förskjutet ca 5 mm i sidled.
Alltså den vänstra vevarmen är ca 5 mm längre från ramen än den högra.
Som referens har jag mätt upp mitten på downtuben som lämpligt nog är platt på insidan av triangeln.
Har sen använt ett skjutmått och mätt mellan mitten på downtube och pedalaxel.
Pedalerna är Shimano PD-R8000 Ultegra...
Självklart har jag dubbelkollat att vevarmen är dragen med rätt moment (stora momentnyckeln)
SL-K light ABS BB386EVO crankset
SL-K Light ABS BB386EVO road crankset features hollow carbon fiber arms for amazing stiffness and low weight. The adaptable BB386 EVO 30mm spindle will fit a wide variety of frames with a range of BB standards. SL-K Light ABS BB386 EVO uses FSA’s Asymmetr
Kollar jag sprängskissen så ska wave washer + eventuella spacers placeras på non drive side vilket dom är.
Jag provade igår att sätta dom på drive side istället och då blev det i princip perfekt offset.
Frågan är om det är en dålig idé? Det måste finnas en anledning till att dom ska sitta där dom är ritade.
Har ett svagt minne av att dom faktiskt satt på drive side när jag bytte till Stages enkelsidiga effektmätare.
Men att jag då flyttade dom till "rätt sida".