Problem! Vevpartiet ej centrerat FSA SL-K light BB386EVO

silver86

Medlem
Kan någon ge några förslag på lösningar, eller om jag har tänkt helt fel?

Jag har en Merida Reacto som är ca 2 år gammal.

Har gjort mätningar i helgen och det visar sig att hela vevpartiet är förskjutet ca 5 mm i sidled.

Alltså den vänstra vevarmen är ca 5 mm längre från ramen än den högra.

Som referens har jag mätt upp mitten på downtuben som lämpligt nog är platt på insidan av triangeln.

Har sen använt ett skjutmått och mätt mellan mitten på downtube och pedalaxel.

Pedalerna är Shimano PD-R8000 Ultegra...

Självklart har jag dubbelkollat att vevarmen är dragen med rätt moment (stora momentnyckeln)

Kollar jag sprängskissen så ska wave washer + eventuella spacers placeras på non drive side vilket dom är.

Jag provade igår att sätta dom på drive side istället och då blev det i princip perfekt offset.

Frågan är om det är en dålig idé? Det måste finnas en anledning till att dom ska sitta där dom är ritade.

Har ett svagt minne av att dom faktiskt satt på drive side när jag bytte till Stages enkelsidiga effektmätare.

Men att jag då flyttade dom till "rätt sida".

Jag har exakt samma uppsättning på min Kinesis RTD, med distanserna monterade enligt anvisningarna, och mäter (ca) 60 mm från rammitt till pedalarmmitt, mätt närmast vevaxeln, på bägge sidorna. BSA vevlager.

Edit, nej inte riktigt, jag har modular om det spelar någon roll.

Senast ändrad:
Jag har exakt samma uppsättning på min Kinesis RTD, med distanserna monterade enligt anvisningarna, och mäter (ca) 60 mm från rammitt till pedalarmmitt, mätt närmast vevaxeln, på bägge sidorna. BSA vevlager.
Intressant! Jag mäter ca 60mm från rammitt till insida vevarm drive side och ca 64mm rammitt till insida pedalarm non driveside.

Se ovan, jag har ju ett annat vevparti visar det sig.
Då verkar bredden skilja sig något mellan dom olika modellerna på vevparti. Ditt är i alla fall centrerat. Nu när jag upptäckt det här så kan jag inte släppa det. Känns som det påverkar ben/fötter negativt men kanske bara jag som nojjar mig.

Men vänta nu här, du har inte original vevarm på vänster sida? Har du försökt montera originalet och mäta på den?
Original vevaxel är ju monterat på vänster vevarm, då måste du ju ha demonterat den och monterat på den nya Stages-armen. Är den rätt monterat där, dvs helt inskjutet? Jag ser atten ny axel inte skall behövas till FSA enligt Stages hemsida.

Senast ändrad:
Men vänta nu här, du har inte original vevarm på vänster sida? Har du försökt montera originalet och mäta på den?
Original vevaxel är ju monterat på vänster vevarm, då måste du ju ha demonterat den och monterat på den nya Stages-armen. Är den rätt monterat där, dvs helt inskjutet? Jag ser atten ny axel inte skall behövas till FSA enligt Stages hemsida.
Jag tänkte precis samma tanke tidigare idag, har ju legat sömnlös :D satte dit original vänster vevarm. Precis samma resultat! Mätte mot sadelröret nu och det är samma skillnad ca 4-5mm som mot center på downtube.

Det följde med 3st tunna nylonspacers som jag nu satte på drive side, men behöll wave washern på non driveside. Fick ner skillnaden till ca 2mm nu. Kom på varför wave washern ska sitta på just non driveside. Den trycker mot gummipackningen som ska täta mot lagret, annars blir det ett glapp där eftersom vänster vevarm inte går direkt mot. Ändå lite irriterande det här... :D

Tillbaka
Topp