[Projekt] Från skrot till Caféracer.....

us930

Aktiv medlem
Den här cykeln kommer troligen aldrig mera att segas fram i motvinden i något motionslopp.... ingen flåsig, anfådd cyklist kommer att drypa in dess styrlinda med svett och saliv, troligen kommer den aldrig heller mera att låsas fast vid ett översnöat ställ vid någon järnvägsstation en svinkall februarimorgon... Detta ska bli en Caféracer....en förhoppningsvis smakfull och elegant cykel att använda varma sköna sommarkvällar för turer ner till stadens hamncaféer och restauranger...typ.

Inte för att jag egentligen behöver en sådan, men jag har på något sätt skapat mig det behovet….. och eftersom min fru för ett par år sedan skaffade sig en alldeles ny brun och crémefärgad ”LyxCrescent” med ballongdäck bara för att hon tyckte att den var snygg, så varför skulle inte jag…..?

Efter att av en slump ha hittat några bilder på ett antal riktigt snygga, cleana singlespeedcyklar så vaknade en idé i mitt huvud…. Kanske att man skulle ”behöva” något sådant… växlar eller inte, men den snygga cleana looken var onekligen lockande.

Nåväl, i källaren fanns en skrotram, lite lagom rostig och med lätt krokiga stag här och där, så varför inte..? Kanske man kunde använda den, leta upp lite delar, kanske på Yard Sales tråden och Säljes här, och fixa till något, utan att det behövde kosta skjortan, som min frus cykel gjorde…

Så här ser den ut.

20150204_195505.jpg

Av någon anledning så har jag tänkt mig den mörkgrön, lite british racing green, fast kanske i metallic. Målet är en diskret men elegant look, aningen sportig, lite Jaguar eller så om vi snackar bil. Några bilder som jag har fastnat för, någon kanske känner igen sin cykel här, i så fall vill jag rikta ett tack, och ge en komplimang för god smak!

single_speed_bike_115-1.jpg

Diamond098.jpg

bici_singlespeed_biascagne.jpg

Lite övriga idéer, några egna och några stulna..:
Ballongdäck har ju onekligen sin charm, men lite för vanligt nu och inte särskilt sportigt, så varför inte gå åt andra hållet, större och bredare fälgar och smala låga däck… ”Tyskstuk” för den som är i bilsvängen, dvs. däcken är så smala att sidorna liksom lutar inåt från fälgen… Lite så här:
152253-1434965.jpg

20150211_194641.jpg

Jag har ett par gamla men fina och ganska breda 630mm fälgar liggande någonstans (Det är 622 på denna annars), skaffade ett par 25mm däck till dem så får vi se hur det blir….förhoppningsvis inte så mycket tyskstuk så fälgarna tar i marken när man svänger in vid hamncaféet, känns som det skulle kunna sluta i en mindre stilig entré…

Flytta framhjulet uppåt/bakåt genom att borra upp hålen för skärmfästet och slipa spår, lite tightare look, kaxigare anfallsvinkel och kanske lite piggare styrgeometri…? En vänlig själ här på forumet donerade lite bromsgrejor som borde passa det flyttade framhjulet, dessutom blanka fina grejor som passar till den gröna lacken….
20150211_194813.jpg

Intern bromswire till bakbromsen är också en plan, men jag klurar lite på genomföringarna, att bara borra hål och stoppa igenom wiren där känns lite ”B”….. Vi får se…

Det här projektet kommer kanske att ta sin tid men alla kommentarer och tips, synpunkter och idéer, hurra rop och utskällningar mottages tacksamt!
Mvh Ulf S.

us930 skrev:
-------------------------------------------------------

> Ballongdäck har ju onekligen sin charm, men lite
> för vanligt nu och inte särskilt sportigt, så
> varför inte gå åt andra hållet, större och
> bredare fälgar och smala låga däck…
> ”Tyskstuk” för den som är i bilsvängen,
> dvs. däcken är så smala att sidorna liksom
> lutar inåt från fälgen… Lite så här:

Så har jag på fixien, jag har hittills kallat det för ett misstag men nu vet jag bättre:)

us930 skrev:
> Flytta framhjulet uppåt/bakåt genom att borra
> upp hålen för skärmfästet och slipa spår,
> lite tightare look, kaxigare anfallsvinkel och
> kanske lite piggare styrgeometri…?

Mja, du får snarare sävligare styrning då, eftersom du ökar trail-måttet. Det motsvarar en flackare gaffelvinkel!

http://www.dclxvi.org/chunk/tech/trail/

Ser ut att kunna bli ett trevligt projekt i alla fall:-) Dock skulle jag akta mig för det där med breda fälgar och smala däck. Kan nog bli lite väl "spännande" så fort du lägger ner hojen det minsta;-)

Mnjaa, är det verkligen värd att lägga ner en smärre förmögenhet på den standardcykelramen från det glada 70-talet?
Pressade axelöron talar inte för att det ät någon särskild högkvalitativ ram, snarare en sk sportracer aka hurtbullecykel i äkta vattenrör.

Jag gjorde hemmafixad intern vajerdragning på en Inbred, det funkade fint. Borra hål med typ 6mm borr, och kör i en lagom stor runt mejsel i hålet. Pressa framåt i det främre hålet och bakåt i det bakre, då pressas godset ut resp in och det blir jättefina hål.. det är säkert inga reducerade rör i den där, men om det är det så knacka dig fram till var det är tjockt och gör hålen där.

Körde så i många år helt utan problem. Däremot sprack ramen på en del andra ställen..

Wow, härlig respons direkt....!

Kroma alu detaljerna... Hjärtat säger JAAA....! Det skulle bli jättesnyggt tror jag också, men jag tror det är ganska dyrt, och man kommmer en bit på väg med Autosol också.. Men jag gillar iden, absolut!

Vad gäller geometrin stämmer säkert resonemanget, jag har nog helt enkelt tänkt fel där, Länken var bra och informativ där också, tack! Men eftersom cykeln också kommer att luta mera framåt och därmed gaffeln bli rakare så borde ju trailmåttet minska igen...? och vikten påverka styrningen mindre..? Kanske en massa borrande och filande för att uppnå precis samma sak som från början...., nåväl det var mest utseendet jag ville åt ändå...

Om den är värd att lägga en förmögenhet på...? Svaret på det är utan tvekan nej, men tanken är inte heller att lägga en förmögenhet på den, detta är absolut en hurtbulle racer av värsta sorten, men nu hade jag ju den.... Planen är att kombinera uppfixade befintliga grejor med "fådda", beggade, köpta eller till och med några nya, till en någorlunda elegant cykel, utan att det ska behöva kosta mer än, säg ett par kanske tre tusen kronor. Det är pengar som jag utan tvekan kunde spendera på en enda utekväll med polarna när jag var singel, så jag räknar det till nöjeskontot... däremot om det börjar gå mot det dubbla, då har det definitivt spårat ur.... Dock så tackar jag för input, detta är ju också ett levande projekt, säger någon att jag absolut bör göra på något annat sätt så kanske jag gör det, även om det innebär att kasta ramen och skaffa en annan... Såväl resmålet som vägen dit är oviss...

Angående hålen för bromskabeln så har jag faktiskt tänkt på just det, att bryta med en mejsel! Skönt att höra att någon har lyckats med det också!

Tyskstuk eller inte sen.... "däck inspirationen" är lite den look jag vill åt faktiskt! Men det där ser ut som tuber på vanlig fälg eller..? Jag ska leta fram fälgarna i helgen så får vi se hur det blir, blir det inte bra så får jag väl tänka om, trots allt bör det ju funka att cykla med också...

Mvh Ulf S.

Så, nu är ett däck provmonterat... Looken gillar jag, även om det kanske är lite på gränsen, men man kan luta hjulet mer än 45grader utan att fälgen tar i marken, men det är ju utan belastning förstås. Det verkar finnas bra med plats i gaffeln också, den nya frambromsen kommer nog att passa perfekt med framhjulet flyttat....

20150213_17542422.jpg
20150213_17472922.jpg

Jag uppmuntrar alltid till fler galna projekttrådar! Hellre det än medelålders män som bygger cyklar för 40k. Att lägga några hundra på att rädda en stackars gammal hoj från skroten är en välgärning, inget annat.

us930 skrev:
> Wow, härlig respons direkt....!
>
>
> Om den är värd att lägga en förmögenhet
> på...? Svaret på det är utan tvekan nej, men
> tanken är inte heller att lägga en förmögenhet
> på den, detta är absolut en hurtbulle racer av
> värsta sorten, men nu hade jag ju den.... Planen
> är att kombinera uppfixade befintliga grejor med
> "fådda", beggade, köpta eller till och med
> några nya, till en någorlunda elegant cykel,
> utan att det ska behöva kosta mer än, säg ett
> par kanske tre tusen kronor. Det är pengar som
> jag utan tvekan kunde spendera på en enda
> utekväll med polarna när jag var singel, så jag
> räknar det till nöjeskontot... däremot om det
> börjar gå mot det dubbla, då har det definitivt
> spårat ur.... Dock så tackar jag för input,
> detta är ju också ett levande projekt, säger
> någon att jag absolut bör göra på något annat
> sätt så kanske jag gör det, även om det
> innebär att kasta ramen och skaffa en annan...
> Såväl resmålet som vägen dit är oviss...
>
>
>
> Mvh Ulf S.

Jag har nog ägt för många cyklar av den sorten, inte direkt kul att cykla på. Men lycka till med projektet :)

Lite helgpyssel..... avlägsnande av onödiga fästen, samt klumpigt lås...

20150215_1248471.jpg

Riktning av de krokiga sadelstagen med tving och gummiklubba....

20150215_1250181.jpg

Framgaffeln är också färdig, nu skall allt borstas och slipas, diverse skruvhål och annat ska läggas igen, sen ska nya hål borras för den interna bromswiren.

thisismycat skrev:
> Jag uppmuntrar alltid till fler galna
> projekttrådar! Hellre det än medelålders män
> som bygger cyklar för 40k. Att lägga några
> hundra på att rädda en stackars gammal hoj från
> skroten är en välgärning, inget annat.

+massor.
Dessutom är det lärorikt och danande för pannbenet.

Kroma aluminium tror jag inte på. Däremot kan det bli blankt som krom om man polerar det ordentligt. Men som vanligt gäller att man måste slipa det helt slätt först, så mycket sandpapper i ökande finhetsgrad innan man går över på polermedel. Man kan aldrig polera bort djupare repor, de måste slipas bort först.
Det finns massor av guider på nätet så det är bara att googla sig fram.

Ja, att kroma alu detaljerna vore ju riktigt läckert förstås..... , men detta är ju trots allt lite av ett budget projekt, så det känns ändå som det får bli polering, bra att veta att möjligheten finns dock, det kan komma till användning någon annan gång!

Låg fart i det här projektet nu, håller på att förbereda mig fysiskt och mentalt (mest mentalt än så länge..) för Mallorca 312/167, men det ska den här cykeln slippa.....

Lång tids stiltje här, mycket annat har kommit i mellan, och även en del mindre motgångar som rosthål i ramen.....

2015-06-09_21.55.49.jpg

Lite svetsning krävs, men det ger ju samtidigt lite möjligheter att modifiera en del andra saker...!
Kanske integrerad sadelklämma... eller interna växelwirar genom kedjestagen.... vi får se...

De fina hjulen med "tyskstuk" hamnade tills vidare på en annan hoj
2015-06-10_16.42.01.jpg

, så en annan donator får nog släppa till dessa om de går att rädda...
2015-06-09_21.59.28.jpg

Jag hade en 7 delad krans liggande och blev sugen på att prova om den passade, och det verkar den göra.
2015-06-09_21.58.04.jpg

Den här växelföraren från Suntour ska klara 6 delat, men 7 delat är obetydligt bredare egentligen så det kanske går att få till....

Bilagor

• 2015-06-09_21.56.42.jpg
    2015-06-09_21.56.42.jpg
    123.6 KB · Besök: 62
Om det funkar med 7 delad krans så kommer ju kedjelinjen att flyttas utåt en del, ett sätt att lösa det kan ju vara att bygga ihop ett eget vevparti, planen är att använda en single klinga från en 5 växlad cykel (46t) och placera en 52t klinga utanpå den, nya hål med bcd 144 måste borras förstås...

Nya vevpartiet till vänster, org till höger...
2015-06-11_16.09.01.jpg

Om man placerar klingorna tätare ihop så borde det också fungera med smalare kedja för 7-8 delat...

2015-06-09_21.57.31.jpg

Så här blev gaffeln efter upp/bak flyttning av framhjulet....

2015-06-09_22.01.10.jpg

Det här projektet har stått stilla ganska länge nu, delvis p.g.a. brist på inspriration, men också för att jag inte har möjlighet att svetsa hemma. För att öka på inspirationen lite så satte jag mig ner och beställde lite dyra grejor från England, sadel och styrlinda och pedaler bl.a., och se det hjälpte! Genast kände jag att nu var grejorna betalda och på väg till mig, och då måste det ju finnas en cykel för dem också....! Min fru var på mässa I Kista I helgen, så jag skjutsade henne dit, och passade samtidigt på att åka förbi min gamla arbetsplats där det finns ett svetsrum, och äntligen fick jag möjlighet att laga det irriterande rosthålet I ramen.

Det var ju ganska snart gjort, men jag blev sugen på att hitta på något mera så jag började fundera på vad som egentligen skiljer denna av många så bespottade hurtbulleram från en hyfsad racerram från samma tid.

En Miyata ram som jag har fick representera racer, även om det kanske inte är något fullblod det heller, så verkar den anses som en ganska hyfsad instegsracer.

Till att börja med så skiljer ju vikten, 3,9 mot 4,8 kilo med gafflar, onekligen en viss skillnad, men goemtrin på främre delen av ramen och gaffeln är näst intill identisk, efter att jag flyttat upp/bak framhjulet på hurtbullen.

Bak däremot ser man genast att kedjestagen är kortare på racern, ca. 40mm om man mäter.

Bilagor

• 20150911_201625.jpg
    20150911_201625.jpg
    112.6 KB · Besök: 53
  • 20150911_201634.jpg
    20150911_201634.jpg
    125.1 KB · Besök: 43
  • 20150911_201704.jpg
    20150911_201704.jpg
    153.9 KB · Besök: 51
SÅ varför inte göra hurtbullen lite mera racerlik då, det ska ju ändå bara bli en looker, så jag beslutade mig för att kapa 35mm på kedjestagen, lite mätning och matematik gav att sadelstagen borde bli 12mm kortare också, efter att ha vinklats in för att passa....

Bilagor

• 20150919_145646.jpg
    20150919_145646.jpg
    130.3 KB · Besök: 54
  • 20150919_152802.jpg
    20150919_152802.jpg
    145.1 KB · Besök: 54
En integrerad sadelklämma ordnades också av 2 avslipade M8 muttrar som svetsades fast, den ena ska borras ur sedan.

Bilagor

• 20150920_150208.jpg
    20150920_150208.jpg
    114.8 KB · Besök: 59
Så nu motsvarar hurtbullen geometriskt sett en 80-tals racer, 0,8-0,9 kilo tyngre visserligen, men den borde också vara styvare och stabilare eftersom den är tillverkad av kraftigare material, de här ramarna blir ju ofta kritiserade här för att vara hemskt tråkiga att cykla på, det ska bli intressant att se vad dessa små förändringar gör för skillnad för egenskaperna...?
Fortsättning följer.....

Mvh Ulf S.

Bilagor

• 20150920_150225.jpg
    20150920_150225.jpg
    109.9 KB · Besök: 60
  • 20150920_150246.jpg
    20150920_150246.jpg
    88.1 KB · Besök: 66
Kul! Grymt att du vågar börja skära i ramen, ser lovande ut. Ska du inte ta bort det fula plattjärnet över bakhjulet också?

dh_nisse skrev:
> Kul! Grymt att du vågar börja skära i ramen,
> ser lovande ut. Ska du inte ta bort det fula
> plattjärnet över bakhjulet också?

Tack! Lustigt att du nämner just det, jag stod länge och funderade på det, tillsvidare är det kvar, men det vore ju mycket snyggare med ett rör där också, utan tvekan.... eller ta bort det helt, men då måste ju bromsen sitta någon annanstans... eller kanske man bara ska ha broms fram..? ..... sen har jag rätt många växelcyklar nu, så kanske en Fixie utan brom vore kul att ha...?

Jag har ett speciellt minne av en sådan, för många år sedan så besökte jag en Cirkus som höll en föreställning på en grusplan i utkanten av Jönköping, inte långt ifrån Rocksjön. Jag var väl ungefär 12-13 år och hade precis börjat upptäcka skönheten hos det motsatta könet, och minns inte särskilt mycket av den föreställningen, förutom en Akrobatgrupp med två otroligt vackra akrobatriser, Dessa två mörka skönheter gjorde en massa konster på lina, högt över manegen och bland annat hade de med sig en cykel! Det var en helkromad smäcker sak, utan däck, istället placerade de linan i fälgarnas fördjupning OCH, eftersom det var en fixie kunde de köra både framåt och bakåt på linan...! Sådana minnen sätter förstås sina spår och gör ju att en fixie är lite lockande, även om jag egentligen tycker att det är en ganska primitiv form av cykel...

Nävål, ett totalt urspårat sätt att bli av med ett fult bromsfäste, men ändå, vi får se....!

Mvh Ulf S.

gerrardsdobbar skrev:
> Åh, vilken bra idé med British racing green. Jag
> lånar den till mitt skrot-till-café-projekt, om
> det går bra?

Absolut! Bara kul om man kan inspirera någon ju!

Mvh Ulf S.

Det där var snyggt, tack för det tipset! Det passade bra med beige sida på däcken också, jag har funderat på det, alternativt helsvarta utan någon text, sadel och styrlinda blir brunt läder i allafall.

Mvh Ulf S.

Lite engelsk konfekt anlände idag.....
Sadeln kom i en påse av mjukt tyg, med en liten burk med sadelfett inkluderat.... Jag säger bara det, engelsmännen har en viss stil och klass ändå...!
Köpte allt från Spa Cycles i Harrogate, mycket trevliga att ha att göra med, och snabba leveranser, skickar till Sverige även om de säger på hemsidan att de inte gör det...

Mvh Ulf S.

Bilagor

• 2015-09-23_19.35.45.jpg
    2015-09-23_19.35.45.jpg
    154.8 KB · Besök: 58
ser mycket lovande ut! Läderbrunt och mörkgrönt... mumma! Men ta och skär bort plattjärnet eller snygga till det lite. Hållborra, fräs ner lite :) Du kan ju alltid punkta dit en rörbit med en M5 mutter i mitten, de skulle innebära ett stort lyft :)

dh_nisse skrev:
> ser mycket lovande ut! Läderbrunt och
> mörkgrönt... mumma! Men ta och skär bort
> plattjärnet eller snygga till det lite.
> Hållborra, fräs ner lite :) Du kan ju alltid
> punkta dit en rörbit med en M5 mutter i mitten,
> de skulle innebära ett stort lyft :)

Nu har du övertygat mig... ; ), någonting kommer att hända med plattjärnet, det stör faktiskt utseendet nu, annars börjar ramen se ut ungefär som jag ville ha den.

Mvh Ulf S.

Tillbaka
Topp