Projekt, grön dödsfälla

xzyeed

Aktiv medlem
Projekt, grön dödsfälla
Har till slut börjat se ljuset i slutet av tunneln vad gäller detta projekt. @vattenöverhuvudet skrev i en annan tråd att han såg fram emot att se hur det gick med mitt gröna dödsfälle-projekt. Kort sammanfattning: Hösten 2023 köpte jag en begagnad cykel för 500 kronor. Visade sig sen att gaffelröret var för kort, så det inte fick plats med någon låsmutter ovanpå lagerkoppen vilket inte kändes helt säkert. Såhär såg den ut när jag köpte den:
1715086803416.png

Köpte den pga den var billig och jag gillade den gröna färgen. Tyvärr hade min fru rätt när hon sa att en sån där billig cykel nog kommer att bli dyr i längden.

När jag tänker efter är det nog nästan inte en enda del som är kvar från när jag köpte cykeln, förutom bromsar och styre samt bromshandtag. Har fått stor hjälp på cykelköket där jag bytt vevlager och vevparti (ville inte ha kilbultar). Styrlagret köpte jag billigaste jag hittade på Mototrades hemsida och installerade med press på cykelköket. Köpte en begagnad gaffel av en volontär på cykelköket, tror det också från början är samma gaffel som säljs på Mototrade. Kapade gaffelröret till rätt längd på cykelköket med bågfil, vilket var lite nervöst men det blev helt OK till slut. Singelspeed-bakhjul köpte jag begagnat på LBS. Jag har inte vågat mäta kedjelinjen än pga tror inte den är helt perfekt, men det verkar funka. Sadelstolpen som satt på cykeln när jag köpte den var för liten, så någon hade använt vad som såg ut som en gul plastkasse som utfyllnad, lyckades hitta en sadelstolpe med rätt diameter på cykelköket. Sadeln är från Lidl, från när de hade cykelvecka senast. Även tagit ett annat framhjul från en donatorcykel då cykeln ursprungligen hade 27" stålfälgar som inte var så lätta att bromsa. Styrstammen är också från en donatorcykel, den ursprungliga var tillverkad av Nyhems mekaniska och verkade vara i både rostfritt stål och aluminium men kändes inte helt pålitlig.

Idag blev det iallafall premiärtur till jobbet. Kanske blev utväxlingen lite för hög, fram är det 45 tänder om jag minns rätt, köpte en klinga till ett annat projekt som visade sig ha fel BCD för det projektet, så hittade ett vevparti med rätt BCD på cykelköket. Klingan tror jag var Shimano Dura Ace. Hur många tänder bak har jag faktiskt inte räknat. Jag tänker prova att köra på detta ett tag iallafall, vill inte börja ta isär cykeln på en gång när jag precis fått ihop den.

1715091088194.png

1715092058886.png

Får se om cykeln håller nu. Det som återstår är att jag tänkt byta bromsar och vajrar/kabelhölje. Frambromsen är hopplös att centrera. Bakbromsen hade ursprungligen ett kabelstopp med nån sorts trissa, har aldrig sett en sådan variant tidigare. Bytte till ett vanligt kabelstopp, men kanske bara ska byta bakbromsen till en sidodragen broms den också. Antar jag borde kapa av den utväxten på framgaffeln som är till för att sätta en lampa på (om jag förstått det rätt). Den totala kostnaden vill jag inte riktigt tänka på, men det har varit lärorikt iallafall. Min fru har sagt att jag inte får köpa någon ny cykel förrän jag cyklat 10000 mil på denna, så hoppas denna ska hålla ett tag nu.
Och vill tacka för all hjälp jag fått på Happyride när jag haft frågor också.

Projekt, grön dödsfälla
Ny framgaffel var pricken över i:et, riktigt snygg cykel blev det! Finns inget mer frustrerande än helt ologiska mått och dimensioner p.g.a gammalt, så beröm att du ens orkade. Och även om kostnaden inte alltid blir vad man planerat så du kan åtminstone säga att du byggt den ? Önskar dig behagliga turer och konstant medvind i sommar!

Projekt, grön dödsfälla
Ny framgaffel var pricken över i:et, riktigt snygg cykel blev det! Finns inget mer frustrerande än helt ologiska mått och dimensioner p.g.a gammalt, så beröm att du ens orkade. Och även om kostnaden inte alltid blir vad man planerat så du kan åtminstone säga att du byggt den ? Önskar dig behagliga turer och konstant medvind i sommar!
Tack! Ja det har varit lärorikt om inte annat. Nu vet jag lite mer vad man ska kolla efter när man köper begagnat också :p

Tillbaka
Topp