Projekt: Universal 20” 60-tal - Restaurering

rinipanini

Medlem
Projekt: Universal 20” 60-tal - Restaurering
Hej allihopa!

Ny användare här men jag har följt trådar utifrån länge, tyckte det var dags att registrera mig och lägga upp lite av mitt senaste projekt.

Det hela började med att jag renoverade upp en Crescent låghjuling/vikcykel från 70-talet som satte igång intresset, har inte allt för många bilder ifrån processen men jag lägger upp lite bilder ifrån delvis in och slutresultatet innan jag börjar presentera det senaste projektet! :-)

Här är den första dagen i ägo efter en rejäl skrubbning, sadeln är i märklig position och de olika däcken är väl inte det vackraste men i överlag en välvårdad äldre cykel.
A5DCA2EB-9207-416D-BE42-254427E8B5FE.jpeg

Därefter behandlades allt stål med stållull och vatten, för att därefter autosolpoleras med kromfinishen.

CE58C8A3-87D6-4777-968F-EF0484AC27CE.jpeg
F48C0207-86BE-4FAD-9C4B-4F6A43C1444C.jpeg

Härifrån har jag bara bilder på slutresultatet vilket innebär:

Schwalbe Road Cruiser 20x1.75 med vit kant
Lepper tourer lädersadel med sadelväska
Shimano-kedja
Polerad ram

3FFEF788-3C1B-4B55-8590-E8081A291A80.jpeg BEA855FF-2BFE-4C89-9CEA-3BDB4F27B542.jpeg 863040C8-3AC1-4D5A-9E11-B05D476E4AF4.jpeg

Ville klämma in detta då jag inte kände att det var lönt att skapa en egen tråd över pga så lite bilder och att det är färdigställt.

Nu till det senaste!

Jag ville ge mig på något nytt för att känslan av tillfredställelse var enorm efter detta, så jag hittade en vikcykel i krokarna som jag fick för 450kr. Det är en 60-tals cykel av märket ”UNIVERSAL” (vilket de kallades utanför Polen, de kallades ”Romet Karat” i Polen). Den var inte alls i något toppskick, vevarmen till trampan glappade, beläggningen på lacken var rejäl, vikfunktionen helt fastkärvad och kjedjan var rent ut sagt fastrostad i knölar, men det ska nog gå tänkte jag!

Här är annonsbilderna:

93545382-984D-4481-8C2D-90FA85FA9770.jpeg
87B3BB2C-9920-424A-B3A6-40AE776511CD.jpeg
075BD4B1-CB46-4F60-A371-577F0FCF3B5C.jpeg

Första prioritering var att få väck all ytrost och få till en bra yta i lacken och se över vad som behöver fixas eller bytas. Kilbult, nya handtag och en ny sadelstolpe beställdes till att börja med och putsandet drog igång



3FDD6FB8-42BF-436D-927A-210B94943A07.jpeg CB8C85B1-4B0D-42D0-96ED-DDED6638A32D.jpeg 89EAD520-5D73-4EBD-98F7-13FC15F274CA.jpeg 6FA4FE02-FDE4-492C-A008-DA700D69B1F9.jpeg 34A0DD0E-7E52-4332-B7DC-AA282C3AB647.jpeg 7BD47113-3B2A-41E1-8673-F7AA22B96E79.jpeg AAE09FBB-1762-49CB-995B-8F833D7E79BF.jpeg

Hjulen fram och bak var utbytta till Duamatic 2-vxl vilket uppskattas, perfekt hjälp på en sådanhär cykel.
Mycket gick att fräscha upp, styret är inget att behålla och ett nytt är beställt, sadel likaså (Brooks B73 kopia) och en helkromad fin pakethållare.

Här är kilbult och kjedja utbytt och nya handtag monterade i väntan på nytt styre.

293CE1B2-9FDD-4FE4-B856-41F431E1122C.jpeg 34EFA958-2B48-481A-8414-17782BEED572.jpeg

2CB9A843-1D37-4AAB-B436-329E78556C36.jpeg

Bild på styre och sadel jag väntar på i nuläget

291E6849-532A-46B9-833D-939C809F0F8E.jpeg
5DC4EFAA-A29E-4A1A-9DB9-F0BABFCA898B.png

Däcken byttes ut till Schwalbe Road Cruiser 20x1.75 med vit kant samt en framlampa monterades.

2F864BFB-4909-4BDD-AAEE-9E81FF154567.jpeg

AA42BAC2-6984-4D12-AFE3-F0BD8EFB4965.jpeg
5993FCA6-A29D-409F-8532-4350F6648122.jpeg
 

Köp & Sälj

Topp