Promax - Hur monterar man bromsar rätt?

psyklisten

Ny medlem
Eftersom man absolut inte kan lita på sibabromsar (något jag har lärt mig här i forumet) så har jag köpt ett par nya PROMAXmojjar till min fina sibacykel.

De är MYCKET trögare än de gamla, men de gnisslar inte alls, det är skönt.

Jag misstänker att jag har gjort nån miss i monteringen. Finns det nån guide på nätet? Hittar bara avancerade skivbromsar häromkring!

Eller är det så jävla enkelt att nya bromsbelägg (oxå promax) tar sämre i början och behöver inkörning?

Sånna här är det: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=772&iItemId=99193

Senast redigerad av en moderator:
Hur menar du med trögare? Att de har hårdare fjäder? Att du måste ta i mer för samma bromsverkan? Att de kärvar mot bromspinnen?

Nya v-bromsbelägg behöver knappt köras in. Rätt inställda tar de rätt bra på en gång.

Hur som helst har jag haft sådana bromsar och jag tycker de fungerade tillfredsställande. Dock har jag en del åsikter om denna konstruktion, markerad i bilden. Den är tveksamt gjord och jag tror inte att den är så stark som den borde vara. Den är inte direkt förtroendeingivande. Men trots det så fungerade det för mig i alla fall (och man har ju två bromsar, ifall en pajar).
namnls.JPG ht=352

Senast redigerad av en moderator:
Har inte siba-cyklarna cantileverbromsar? I så fall måste du byta handtagen också, om du inte redan har gjort det.

Annars är det en baggis att montera de där bromsarna, IMHO. (Har sådana på det egna pendlaröket.) Det som kan vara värt att tänka på är de här "distansringarna" som sitter på varje bromskloss, de är olika långa och beroende på hur man sätter dem hamnar klossarna olika långt från fälgen.

Jag tyckte de såg väldans lika dana ut, fast det är nog jag som har missat något.

Handtagen oxå? Varför?

Trögare - måste ta i mer (ganska MYCKET mer) för samma bromsverkan.

Nä, det är faktiskt v-bromsar på sibacykeln.

Ok, jag är med... Men när du justerar bromsklossarnas läge, hur gör du då? Personligen så brukar jag lossa båda klossarna litegranna och klämma ihop bromsarna så att båda nuddar fälgen. Sedan ser jag till att klossarna ligger så rakt det bara går mot fälgen (på alla ledder). Därefter skruvar jag åt lite löst, släpper upp bromsarna och drar åt det sista medan jag håller i bromsklossarna så de inte vrider sig.

Livar upp denna tråd lite grann...

Har köpt likadana bromsar till en skrothoj jag ska ha och kuska runt i stan med. Får dock inte riktigt ihop dem...
Tycker det saknas ett hål att föra igenom vajern på...
Ska det inte vara ett hål (och spår) i "metallbygeln"(läs andra änden av den rödmarkerade delen i bilden ovan)?

Innebär det att jag ska gå tillbaks med mina som saknar detta hål?
Eller ska jag borra upp det själv?
För det _ska_ väl egentligen vara ordnat från start, eller?

Jag har sådana med. Det är ett spår som kommer fram om man släpper lite på insexan under en bricka där.. litet o klantigt gjort men det funkar.. Eller så har jag missat ngt viktigt. är trött.
Mvh: morfum

Tillbaka
Topp