[Pryl] Ringklocka

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[Pryl] Ringklocka

Bilagor

• Ringklocka (Biltema).jpg
    Ringklocka (Biltema).jpg
    44.7 KB · Besök: 73
[Pryl] Ringklocka
Biltemas är helt ok, dock så är den inte helt ler-kompatibel då plastkanten går utanför själva klockan och har en viss förmåga att fyllas upp när leendet är som bredast.. enkelt fixat om man vänder klockan uppochner ;)

[Pryl] Ringklocka
Jag köpte min pendeltuta på Classe för 59kr. Den hörs (!) och ser trevlig ut. I skogen har jag ännu inte fattat syftet med ringklocka..

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    28.8 KB · Besök: 47
[Pryl] Ringklocka
...aha, sådan där är kul! har jag med :)

I skogen? Tänk dig att det står en älg mitt i spåret! :)

Spur-plingan ovan var riktigt läcker!

Bilagor

• Cruiser båthorn.jpg
    Cruiser båthorn.jpg
    71.9 KB · Besök: 56
[Pryl] Ringklocka
Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köpte min pendeltuta på Classe för 59kr.
> Den hörs (!) och ser trevlig ut. I skogen har jag
> ännu inte fattat syftet med ringklocka..

Jag hade en sådan och visst hörs den, jättemycket. Men folk flyttar sig inte, dom förstår inte att det är en cykel som kommer bakifrån. Jag bytte tillbaka till en liten plingande skrutt som i första inlägget och helt plötsligt flyttar sig folk igen.

Senast ändrad:
[Pryl] Ringklocka
Kung_Gustaf skrev:
> Jag köpte min pendeltuta på Classe för 59kr.
> Den hörs (!) och ser trevlig ut. I skogen har jag
> ännu inte fattat syftet med ringklocka..

Använder min på ungefär samma sätt som mopedisterna gör i de grekiska gränderna... Plingar och kör...

Skulle inte vilja möta en oförberedd havremoppe eller en skogsflanör mitt i feta nerförsbacken hemmavid :/ när man har fullt blås och vejar för träd å annat...

[Pryl] Ringklocka
Sambal Oelek skrev:
> Efter att ha avverkat fyra ringklockar av olika
> kvalitet och sort, dock lågpris allihopa. Så har
> jag nu hittat en som är väldigt trevlig,
> Biltemas! :)
>
> Den är liten och smutt, lågprofil, bra fäste
> som man bara klämmer dit (sitter inte för hårt
> vilket gör att den tar smällar bra), enfärgad,
> billig, samt hyffsat robust.
>
> http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Ba
> rntillbehor/Cykelringklocka-270007/

Nackdelarna med BTs klämmodell som jag har upplevt det efter att ha avverkat ett par st och fortfarande ha kvar en elller ett par, är:

- Om man panikringer kan den lätt lossna från styret

-Om man försöker motverka det ovan nämnda genom att sätta mattejp mellan klämma och styre, kan man istället lätt dra av kläppen vid panikringning

- När det regnar kan ljudet bli helkasst

Använder nu mest BTs kromade modell som fästs med skruv. Verkar mycket bättre.

[Pryl] Ringklocka
Erik V-man skrev:
> http://www.spurcycle.com
> http://www.spurcycle.com/collections/frontpage/pro
> ducts/better-bicycle-bell-black
>

Så snygg och funktionell på samma gång. Vill ha.

Apropå ringklocka i skogen:
Trevligare att plinga på folk som promenerar eller joggar, i stället för att ropa (känns mer aggressivt).
Och i tighta kurvor nedför plingar jag ibland i förebyggande syfte så hörs det att någon kommer.

[Pryl] Ringklocka
Ringklockor. Jag har åsikter om ringklockor. De enkla/billiga slagklockorna tycker jag är såpass usla i konstruktion att jag hellre cyklar till/från Kungens Kurva (1h) än köper en på LBS (5min). Antingen är fjädern en konstruktion i plast (biltemas) eller så är slagarmen monterad på en fjäder (rosebikes). Tunn plast som inte tål varierande väder eller fjäder som är så tunn att den dras ut om man inte är försiktig. Dessutom fjädrar den åt alla håll istället för längsmed en enda axel. Därtill är tumgreppen pyttesmå vilket ökar chansen till dåligt anslag om man inte träffar rätt. Det senare är nog mer ett problem med bockstyre där man inte alltid har handen på samma plats hela tiden, eller vid stökig terräng.

Jag föredrar BTWins/Decathlons ringklocka:
http://www.decathlon.se/bell-3massing-id_8200975.html

Lagom liten (kunde varit mindre hög). Stabil konstruktion. Skallrar inte (änsålänge;efter 1 år). Rotary istället för slag. Förlitar sig därmed inte på veka exponerade fjädrar. Stort tumfäste som man tom kan vila tummen mot innan anslag (bra tex vid stökig terräng eller om man vill avvakta men vara redo). Och ett mer cykelmässigt två pling per anslag (närmare hur jag minns det från min barndom och hur min hjärna programmerats att cyklar låter). Det första får folk att lystra, det andra ger dem en bekräftelse på att det inte bara var ett plötsligt inslag av tinnitus.

Ett problemet som nästan alla klockor har är att fästet sällan passar tjockare styren/stammar om man tex vill ha den på styrtappen/stammen eller över styrlinda.

Senast ändrad:
[Pryl] Ringklocka
Sambal Oelek skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=Cykelringklock
> a
>
> Hade en liknande, men det där fjäder-skräpet
> gick sönder efter en runda i skogen.

Och jag har brutit plastbladfjädern på två av den övre sorten.

Har faktiskt lovat mig själv att leta upp en qualitätsklocka nästa gång. Finns ju ett par tips i den här tråden.

[Pryl] Ringklocka
Jag har en stor jäkel som låter som en gammal telefon. Den är jättebra för att den:
-Låter inte så högt, den låter mer länge, tänk rrrrriiiiiiiiiiiinnnnnnggg. Så folk blir inte lika rädda som för en PLING!!!!-klocka.
-Folk reagerar ändå mer på den, och gör de det inte kan man ringa kontinuerligt så att det låter som ett gammalt brandlarm.
-den låter även i regn.

nackdelen är att den är stor och ful och säker väger på tok för mycket för vissa.

Tror det är den här:
http://www.rosebikes.se/product/detail/aid:51499

[Pryl] Ringklocka
Snuten skrev:
> Och jag har brutit plastbladfjädern på två av
> den övre sorten.
>
> Har faktiskt lovat mig själv att leta upp en
> qualitätsklocka nästa gång. Finns ju ett par
> tips i den här tråden.

ok :) ja den perfekta ringklockan kanske inte finns ännu. Men den som Ramsne pratar om hade man förr i tiden, sådan man snurrar, har fjädergrejjer inuti som är skyddade av höljet. Borde vara ganska bra för MTB kanske, sådan borde finnas i något mindre utförande.

18-428-00.jpg

[Pryl] Ringklocka
even skrev:
> Ringklockor. Jag har åsikter om ringklockor...

> ... Antingen är fjädern en konstruktion
> i plast (biltemas) eller så är slagarmen
> monterad på en fjäder (rosebikes). Tunn plast
> som inte tål varierande väder eller fjäder som
> är så tunn att den dras ut om man inte är
> försiktig. Dessutom fjädrar den åt alla håll
> istället för längsmed en enda axel. Därtill
> är tumgreppen pyttesmå vilket ökar chansen till
> dåligt anslag om man inte träffar rätt...

Då har du troligtvis inte prövat en Tony XL. Den är gjord i kraftig plast, men ändå så sitter allt fjädrande, både klocka och basen så att det ger efter när den får en smäll. Min har några repor efter en & annan OTB.
Den är också större än man kan tro & tumgreppet är ganska lagom.
Fjädern till kläppen är det inge större fel på heller. Jag har cyklat mycket i skogen & även då CykelVasan utan att den ringt oavsiktligt en enda gång. :)

> Ett problemet som nästan alla klockor har är att
> fästet sällan passar tjockare styren/stammar om
> man tex vill ha den på styrtappen/stammen eller
> över styrlinda.

Jo, det är bra tråkigt. Jag köpte en till Tony XL till min nya racer, men den går inte montera så jag fick leta en annan som nog passar bättre. :)
https://www.cyclestore.co.uk/system_ex_aheadset_spacer_bell-ID_60248

Frid!

Senast ändrad:
[Pryl] Ringklocka
Sambal Oelek skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och jag har brutit plastbladfjädern på två
> av
> > den övre sorten.
> >
> > Har faktiskt lovat mig själv att leta upp en
> > qualitätsklocka nästa gång. Finns ju ett par
> > tips i den här tråden.
>
> ok :) ja den perfekta ringklockan kanske inte
> finns ännu. Men den som Ramsne pratar om hade man
> förr i tiden, sådan man snurrar, har
> fjädergrejjer inuti som är skyddade av höljet.
> Borde vara ganska bra för MTB kanske, sådan
> borde finnas i något mindre utförande.
>
> http://media1.cykelogi.com/2012/01/18-428-00.jpg

Den modellen är egentligen inte så dum. När man famlar i panik efter klockan kan det ibland vara svårt att pricka rätt på en liten knapp. Modellen som bara kräver att den snurrar lite kan då vara bättre.

När jag pendlade hem idag mötte jag två flamsiga brudar som gapskrattade och vinglade fram halvt på cykelvägen och halvt på gångbanan. Precis innan vi skulle mötas uppfattade jag det som att de skulle kliva in helt på gångbanan, men istället klev de ut ytterligare på cykelvägen.
Då var det inte läge att famla efter någon slags ringklocka. Det blev ett primalskrik och brudarna hoppade undan. Funkade det också.

[Pryl] Ringklocka
Fördelen med ringklockor som låter pling, så som biltemaklockan i första inlägget, är att de är tysta när de inte används. Annars tycker jag de som låter briririring är effektivare, men problemet brukar vara att de modellerna gärna spontanlåter vid potthål, asfaltskanter och andra ojämnheter.

Så, vad finns som låter bririring men som är knäpptyst när man inte aktiverar dem?

Tillbaka
Topp