Pugsley med 29+ hjul eller en 'riktig' 29+er?

Yonna

Aktiv medlem
Vill gärna ha en 29plusser för 'self-supported offroad bikepacking races' men vet inte vad är bäst att göra.
Det går att ha 29+ hjul i fatbiken men tvivlar lite. Det är förstås billigare än en ny cykel ('bara' Rabbit Hole fälgar, fatnav, ekrar, skivbroms och hjulbyggare) men vet inte säkert om en Pugsley är en riktig 'racer', den är ju byggt som fatmonster. Om jag tittar tex på cyklarna de har i TourDivide då är det mest Salsa Cutthroat och carbongafflar, ingen har en 29+ Pugs.
Tvivlar också för jag sitter lite för rakt upp på fattien för att få en riktig racekänsla. Eller är det bara dum psykiskt? Pugsleys storlek är small och med min längd plus de stora feta däcken går det mycket bra i tex snö och sand, men vet inte hur det är med lättare 29+ på gravel os. Då är kanske ramen för liten?
Fick också rådet att 29+ är förmodligen för stort/högt för mig, lite konstigt för jag är ju ingen dvärg med mina 83cm långa ben. Och är också van att cykla på en stor fatbike och det går ju mycket bra. Så rådet kan jag strunta i, eller hur?

Min längd/vikt är 171cm och 60kg (inte konstigt för en kvinna) men axelbredd är bara 37cm så därför kan jag inte ha vad som helst styre. Samma sak med bromsar, dem är ofta för stora för händerna (inte kul att få kramp). Så kanske att bygga själv en cykel är därför billigare; byta däck, sadel, styre, broms/växelreglaren kostar ju pengar?

Så jag vet inte vad är smart att göra. Nån som har bra tips för en 'self-supported offroad bikepacking adventure rig ninja' eller vad det heter på svenska. Den får bära allt packning vad behövs, inkl vatten och då finns det inte så mycket val. Surly ECR, Fargo, Ogre, Monkey (eller är den bara SS?), Jones Plus 29+, Salsa Woodsmoke .. eller ändå den 29+ Pugsleyn .. eller bygga själv?
Har mycket tid att fundera, får först spara pengar och det tar låååång tid :)

Tack för hjälpet!

Senast ändrad:
Jag har en Fargo och är helnöjd! kör vanliga 29:or och ett par 27.5+ men den tar 29+ om man vill. nya årsmodellen (2019) kommer även med dubbla uppsättningar 3-skruvsfästen på gaffeln så man kan köra 4 anything cages om man vill. var skeptisk till bockstyre på mtb när jag köpte den men efter en massa justerande med vinklar/höjd så funkar det bra.

Det jag är "missnöjd" över är att ramen är rätt liten. man får in 2 750ml flaskor men inget mer, hade gärna köpt en såndär väska som sitter under toptuben men det finns inte plats för det. Dock gör det att standover height blir bra trots 29:or så jag förstår varför det är så.

Den här tråden följer jag med stort intresse då jag gått i liknande funderingar. Salsa fargo verkar onekligen vettig, särskilt som jag gillar bockstyre. Jag har även kollat på bombtrack +adv, men den har inte bock tyvärr.

Jag kör med Surly Krampus, cyklat runt Sierra Nevada i Spaninen på riktigt stökiga grusvägar, samt nu i somras i Scotland två veckor.

Den stora frågan är, vad vill du göra med cykel? Lättare grusvägar och enklare stigar, eller köra vad du fan vill? Om det blir inte så stökigt terräng och du vill ha lätt hoj, kör med Cutthroat/Journeyman, specielt om du har tänkt att racea. Annars skulle jag rekommendera stål och + däck.

Har byt till Moloko styre och Brooks sadel, och köpt pizzaräcken fram. Funkar suverent, och jag älskar 29+. Men ibland skulle jag vilja ha en vanligt 29" hjulpar om jag vill cykla lite lättare.
Men för dig skulle jag nästan rekommendera till ex. Karate Monkey eller helst 27.5+ hoj, för att cykla lite lättare, specielt tekniska terräng, MEN, har en kompis som är 173cm lång och han kör också med Krampus. Medium och sadeln längst bak. Det finns ramväskor på den så det kommer inte vara problem.

27.5+ är lite lättare, lite mindre vikt och det finns SS och växlat, och SS går att konvertera till växlat.

Pugsley kan vara lite konstigt med 29+ om det även finns plats i ramen.
Stock krampus kommer med ok delar, men egen bygg är egen bygg, så man får va man vill.

Tack alla för svar!

Sexyboy_93 sa:
Den stora frågan är, vad vill du göra med cykel?
Vill gärna cykla tex från Medelhavet till Atlanten genom Pyrenéerna (mtb-leder), Silk Road Mountain Race i Kyrgyzstan (1700km), Offroad Finnmark 700, Tour Aotearoa (3000km NewZealand) och mycket mer. Men vet inte säkert om jag är en tävling-människa, det är ny för mig. Så därför tvivlar jag också om jag behövs en ny cykel. Och jag vet inte säkert om 29plus går bra på tekniska mtb-leder i bergen. Kanske det går bättre med vanliga mtb-hjul?

Vill nåt liknande som en Pugs (stål, många skruvfästen på gaffeln/ramen för flaskor, pakethållare etc) men då inga fathjul men (jag tror) 29plus. Vill gärna ha en så stort möjligt ram (så ingen bakdämpare) för en så stort möjligt ramväska, men ändå en sloping frame. Inget bockstyre för då finns det nästan ingen plats för väskor/drybags och jag vill också kunna ta med en packraft (också på styret). Det måste vara alltså en riktig äventyrcykel men, som sagt, utan fathjul.

Förlåt för skrivfel men min svenska är fortfarande inte så bra :)

Här en länk av Offroad Finnmark 700: https://offroadfinnmark.no/home-om-of700/
Och här en liten Silk Road Mountain Race video:

Om du är 171 och 60kg, Du har inte tittat på en 27.5+ ?

Jag personligen gick på en karate monkey för att få den lite mer lätthanterlig och lekfullare när jag körde den utan väskor, trots att jag är 184 och 100kg

LucasNilsson sa:
Nej, det har jag inte gjort. Tror att de flesta bikepackracers har 29+ nu så tänkte att det måste vara bäst. Och jag älskar fatbikes stora däck, det är härligt att köra på, så 29+ måste också vara kul. Jo, lite dum och simpel :)

Ska googla på 27.5+! Vad Palle Kuling sa om en Fargo låter också bra: 29+ och 27.5+, plus dubbla 3-skruvsfästen på gaffeln så man kan köra 4 anything cages.

Yonna sa:
LucasNilsson sa:
Nej, det har jag inte gjort. Tror att de flesta bikepackracers har 29+ nu så tänkte att det måste vara bäst. Och jag älskar fatbikes stora däck, det är härligt att köra på, så 29+ måste också vara kul. Jo, lite dum och simpel :)

Ska googla på 27.5+! Vad Palle Kuling sa om en Fargo låter också bra: 29+ och 27.5+, plus dubbla 3-skruvsfästen på gaffeln så man kan köra 4 anything cages.

Problemet där blir att geometrin är gjord för bockstyre. dock har jag sett bilder på folk som kör med rakt styre och även några enstaka med Jones styren, så det går att komma runt.

Angående 29+ vs 27.5+ tror jag det har att göra med hur teknisk cyklingen är, 29+ är säkert sjukt nice på dåliga grusvägar och liknande men jag tror jag håller mig till 27.5 i skogen. OBS! Gissning/tyckande :D

BEYOND-ADV_side_export.jpg

http://bombtrack.com/mountain/beyondplus-adv/

Bikepackingkorrekt med 29+ och jones styre. Gott om fästpunkter för packning.

Palle Kuling sa:
Yonna sa:
LucasNilsson sa:

Problemet där blir att geometrin är gjord för bockstyre. dock har jag sett bilder på folk som kör med rakt styre och även några enstaka med Jones styren, så det går att komma runt.
Jo, tror inte att en Fargo är nåt för mig, tyvärr för den ser läckert ut. Men vill inte ha bockstyre, det är nåt jag vet helt säkert.
Jones Loop är förmodligen för brett för mig, 66cm och att kapa av går inte. Har också en Revelate Harness styrväska och tror den går inte på styret (finns en speciellt Sweetroll för JL). Att köpa ännu mer dyra väskor vill jag inte, trivs också mycket med Harnessen. Vet inte heller om det går att ta med en packraft på JL, det ser lite jobbigt ut.

Inte lätt att hitta rätt styre när man är smalbyggt.
Pugsleys styre (Salsa ProMoto flat) är 57cm, egentligen lite för brett men det går inte mindre för då finns det ingen plats för grejer. Och att köra med stora däck krävs också brett styre, iaf i sand os, att kapa av ännu mer skulle vara dumt.
Längsta sträckan hittills på fattien var 180km (i Norge) och det kändes i skuldrorna. Vet inte vad ska hända efter fler >200km dagar, jo det skulle göra ont haha.
Racern har 45cm bockstyre och det går, men när jag kör några dagar >200km per dag är skuldorna helt slut. Trots tempopinnar. Men racers ram är lite för långt för mig, förmodligen spelar det också stor roll.

Palle Kuling sa:
Angående 29+ vs 27.5+ tror jag det har att göra med hur teknisk cyklingen är, 29+ är säkert sjukt nice på dåliga grusvägar och liknande men jag tror jag håller mig till 27.5 i skogen. OBS! Gissning/tyckande :D

Jo, läste lite mer om 29+ och tror du har rätt. Men vet ännu inte säkert :)

bandmaat.jpg

På bilden har 26"fat och 29" samma höjd/storlek, 27+ är bara några mm högre. Men skillnaden mellan 27 och 27+ är stort! Och 29+ är jättestort, fattar att det kan vara liiite jobbigt på tekniska leder.
Är det så att 27+ kan ha tjockare däck än 29"? För då vill jag gärna ha 27+!
En sak är iaf klart för mig; vill aldrig mer vanliga 26" hjul. Jösses vad är dem små :)

Duckyboy sa:
Trek stache. Har kanske inte så mycket fästen för packning men verkar vara stört skön terrängen. Kör själv 27,5+ hade jag köpt idag hade stache varit ett kul alternativ.

https://www.google.se/url?sa=t&sour...0Qxa8BCCgwAg&usg=AOvVaw0VTJzWxrN8ZFOD4xbU2nov

Alfsomfan sa:
http://bombtrack.com/mountain/beyondplus-adv/

Bikepackingkorrekt med 29+ och jones styre. Gott om fästpunkter för packning.

Pepperazzi sa:
Brothers Bog Bro tycker jag ser trevlig ut, utan någon djupare analys av geometri. 27,5+ däremot.

https://www.brothercycles.com/shop/bikes/big-bro-complete/#raspberry

Aha, det finns mer än bara Surly och Salsa! Har aldrig hört om dem, mycket tack, ska kolla!

Får du ont i axlar så skulle kanske bockstyre eller jones vara ett alternativ för att kunna variera sittställning en aning, värt att tänka på =)

Eller skaffa tempopinnar! det har ju alla c00la bikepackers :D

Palle Kuling sa:
Får du ont i axlar så skulle kanske bockstyre eller jones vara ett alternativ för att kunna variera sittställning en aning, värt att tänka på =)

Eller skaffa tempopinnar! det har ju alla c00la bikepackers :D

Tempopinnar har jag försökt men tyvärr, finns ingen plats på styret. Jo, inte lätt att försöka vara en cool bikepacker ;) Ännu värre är att försöka vara en coooool fatrafter, jösses det är nästan omöjligt. Inte bara att jag saknar skägg och tattoos men jag får inte heller säga att jag vill byta fathjulen till 29+ Nu är jag kört! :)

bndmt.jpg

Har räknat lite och är liiite förvirrat nu. På bilden är höjdskillnaden mellan 29+ och 5" fatdäck 4cm. Nu har jag 4" däck så skillnaden borde vara lite större, men mätte konstigt nog samma 73cm. Måste vara de supertjocka Nate knopparna, eller det är nåt fel på mättbanden. Eller på mina ögon, eller min hjärna? Men iaf är det 4cm skillnad.
4cm högre däck betyder att jag får sänka sadel 4cm, eller? Men det går ju inte ostraffat för då blir det obekvämt för knän, rygg os. Eller hur?

En annan sak: när däcken är 4cm högre och sadel 4cm lägre, är det total 8cm mindre utrymme mellan sadel och däck. Och det går aldrig med en bikepacksadelväska. Har nu 23cm mellan däck och sadel, och när jag sänker sadeln bara liiite, tex när terrängen blir jobbigare, händer det ofta att däcket griper väskan och efter några minuter är den sönderriven (framförallt Nate-dack är en expert att äta väskor). Så bikepacking går aldrig med bara 15cm utrymme :(
Och nu tror jag att 29+ i Pugsleyn är ingen bra idé för mig. Eller är jag bara trött och tänker inte klart just nu?

Har också en fråga om BB-höjd. Med 29+ är det 4cm högre, vad betyder det för cykels körbeteende? Är det så att en lägre bottombracket ger mer grep i kurvor os (man/vikt är ju närmare marken) eller är skillnaden bara i jobbigt terräng, för då slår man ju mindre snabbt med pedalerna på marken? Eller gör 4cm ingen skillnad?

Och ännu en dum fråga (hurra nu är jag happysdummastedumbo!); BB-drop ändrar inte när BB-höjd och hjulstorlek ändrats, eller hur?

Några sadelväskabilder, hoppas de förtydligar min text. Och att det kan vara svårt att bikepacka med 29+ hjul.
Vanligtvis finns det circa 10cm kvar mellan däck och väska, och det går ju mycket bra:

76DSC05552.jpg

Men det blir mindre när terrängen blir jobbigare:

82DSC05779.jpg

Och med så här få cm kan man inte cykla, jo på asfalt går det bra, men när man kör i ett litet hål biter däcket omedelbart i väskan:

87DSC03193.jpg

Jag har därför undersidan förstarkt med tjock tyg. Men det hjälper inte mycket, om däcket griper nåt går det ändå snabbt sönder:

DSC06036.jpg

Senast ändrad:
Jo, kanske är 4cm ingenting men vill gärna nå marken med foten, framförallt i stökig terräng eller snö. Men kanske jag överdriver och ser fortfarande inte klart :)

Det som händer är att hela cykeln blir 2cm högre, 2cm hamnar "i luften" Det är din standoverhöjd på ram som blir 2cm högre. Sadeln bör du ha kvar på samma höjd så inte sittställningen blir knas.

Yonna sa:
Har räknat lite och är liiite förvirrat nu. På bilden är höjdskillnaden mellan 29+ och 5" fatdäck 4cm. Nu har jag 4" däck så skillnaden borde vara lite större, men mätte konstigt nog samma 73cm. Måste vara de supertjocka Nate knopparna, eller det är nåt fel på mättbanden. Eller på mina ögon, eller min hjärna? Men iaf är det 4cm skillnad.
4cm högre däck betyder att jag får sänka sadel 4cm, eller? Men det går ju inte ostraffat för då blir det obekvämt för knän, rygg os. Eller hur?

Fast det är väl diametern som är 4 cm större. Radien och avståndet till marken ökar med 2 cm.

precis. sen är effektiva höjden i stök mer beroende av när däcket bottnar än ytterdiametern. en bra orsak att t ex inte sätta 27,5+ hjul på en vanlig 29a, man får då lättare pedalislag när det stökar till.

stora hjul när det är tekniskt är en klar fördel, man rullar över lättare utan att fastna, och med mindre risk för otb. att bb höjden ökar är ytterligare en fördel; låg bb är förresten överreklamerat och ställer mest till problem. att den gärna skulle vara lägre än hjulcentrum är t ex nys, vilket varje åkare av brompton kan intyga. det viktiga måttet är hur höjden förhåller sig till kontaktytorna mot marken, och deras avstånd.

men varför funderar du egentligen på 29+ yonna?

Jösses vad dum! Aargh! Förstås är det bara 2cm högre! Jag skäms !
Tack för hjälpen! Ska fundera ännu mer på 29plus :)

kais01 sa:
men varför funderar du egentligen på 29+ yonna?
För att en Pugsley är byggt för både fat och 29+. Om man har en cykel som kan ha olika hjulstorlek vill man ju förstås ha dem, eller är bara jag så girig?
Men ett 29+ hjulset är inte billigt; båda hjul måste vara offset-ekrat för cykeln har offset gafflar och jag hittade bara Surly Rabbit 29+ fälgar som kostar cirka 150euro per styck. Ekrar, naf, kassett, skivbromsar, däck, slang, brett fälgband .. och då hjulbyggare för jag vågar inte göra själv. Vad skulle det kosta totalt? Mycket ja. Så då tänkte jag att det är kanske smartare att köpa en hel cykel isf bara två hjul. Och nu sitter 29+ i mitt huvud och vill inte lämna mig.
Om jag behöver 29+ är förstås nåt helt annat :)

alla hjul till mtb är assymetriskt ekrade, det är tillplattat på drivsidan bak och på bromssidan fram. bara med 1-2 mm men ändå.

sen finns det assymetriska fälgar, jag har gissat mest baraföratt, men det finns kanske någon fördel med jämn ekerspänning hö jämfört med vänster. men istället får man ojämn belastning i fälgen.

enklaste sättet att fixa nya hjul och få till ovanlig både fälg och nav är att bygga själv. det går på under en timme per hjul, och är lättare än att byta vattenpump på en golf.

40-50 mm fälgar till 29+ ligger på 70-120 euro, nav från 30-300, ekrar kring 50. så för en ca 6000 sek kan du få högklassiga 29+ hjul.

Jag rekommenderar att (låta) bygga hjul till pugsleyn.
Håll dig till symmetriska fälgar med max 40 mm i.b. de kommer inte behöva bli så dyra, och du kan köra med 'standardbreda' däck om du vill.
Jag har 35 mm i.b. till ett 3.0 däck (584-75) och det är hur stadigt som helst så så mycket bredare än så behövs inte vad än Sixten säger.
Då får du 29, 29+ till cykeln du redan har, ganska billigt, allt passar redan dig, tar inte så mycket extra plats. Enda nackdelen är att hjulen kan bli svåra att sälja eftersom framhjulet blir offset-ekrat.

Tänk inte ens tanken att sänka sadeln, Allt kommer bli fel!

Tack för hjälpen igen, mycket fint!

kais01 sa:
enklaste sättet att fixa nya hjul och få till ovanlig både fälg och nav är att bygga själv. det går på under en timme per hjul, och är lättare än att byta vattenpump på en golf.
Haha! Jo, att ha gamla Golf är liiite jobbigare än att bygga cyklar! Har byggt själv några hjul men det var vanliga stadshjul, inte alls hjul som får mycket stryck i mitten av ingenstans. Så därför vågar jag inte göra själv, kanske feg men tror det är också smart :)

Har tyvärr ingen tid att googla och läser mig glad och smart just nu (har många 14timmarpass). Vet bara att fattien har en 17.5 mm offset gaffel och 135 mm nav, och då kan man ju inte köpa vad som helst fälg och nav? Det behövs ju offset-lämpliga och breda fälgar annars går det inte. Eller har jag fel?

Hittade bara några Pugs med 29hjul och dem har nästan alltid 55mm Rabbit Hole fälgar med 2x32 ekerhål (dubbelradigt). Dem kallas 'Krampug' för Rabbit fälgen kommer (ursprungligen) från en Surly Krampus. Fälgen har förresten samma vikt som den 65mm Marge Lite jag har nu i Pugsleyn (700gr), så det är bara storleken som är skillnaden.Tyvärr för det skulle ju vara kul att minska vikt.

Har läst det här om offset ekrar/fälgar från Lazy Rando: https://thelazyrando.wordpress.com/2013/03/08/pugsley-29er-wheels/ Intressant tycker jag och det hjälper att inse att jag behöver starka hjul. Okej, jag är fjäderlätt och ingen smasher, men jag cyklar mycket, med mycket packning, i jobbigt terräng, var ingen bor, långt ifrån hjälp.

Kopy/paste några frågor man kan ställa sig när man vill ha 29" i en fattie:
. how much to do you weigh?
. how much gear do you carry?
. how rough is the terrain you ride?
. are you a finesse rider or a smasher?
. how much do you ride?
. how well do normal MTB wheels last under you?
. how much attention do you want to spend on your wheels?
. how frequently do you plan on swapping wheels?
. how far from help do you ride?
. do you have an existing 29er front wheel you could use?
. do you want to ride narrow 29er rubber? [less than 2.4″]
. do you want to ride uber wide 3.0″ 29er rubber?
. do you want to use a suspension fork?
. what is your budget?

There is no set answer.
. The more abuse you will dish out the stronger your wheels need to be.
. If you want to swap wheels once a season a fork swap is no big deal.
. If you want to swap wheels twice a week swapping forks will get old fast.
. If you own an existing 29er front wheel you like getting a $99 Pugsley 100mm symmetrical fork is a great idea.
. If you ride far into the backcountry you won’t want to take a lot of risk.
. If you are never more than a few miles from the car you can afford to have a wheel failure.

Der Kaiser sa:
Jag har 35 mm i.b. till ett 3.0 däck (584-75) och det är hur stadigt som helst så så mycket bredare än så behövs inte vad än Sixten säger.

Tänk inte ens tanken att sänka sadeln, Allt kommer bli fel!

Jo, sänka sadeln ska jag inte göra! Tack du snälla :)
Vem är förresten Sixten?? Googlade lite men hittade ingenting. Jo, en katt :)

sixten.jpg

det är inte så komplicerat det här. så länge navet passar cykeln och fälgen har rätt antal ekrar är det bara att räkna ut ekerlängderna i en ekerkalkylator och sätta igång. varje fattienav är tillräckligt brett för att det inte skall bli för platt på ena sidan.

om hjulen i ett senare liv ska in i någon annan cykel med med annan offset är det bara att ekra om. så länge navet passar är det inga problem.

om man har för smal fälg måste man upp i tryck för att det inte ska självstyra, eller med slanglöst börja burpa. inga problem för en 90 kilos karl som ändå behöver högre tryck för att inte få genomslag, men du yonna är lättare och då vill du ha lägre tryck. ergo bredare fälg. 35i mm blir smalt för dig om du på riktigt vill njuta frukterna av 29+ rullet med lågt tryck. med dina 60 kg snarare 45i än 40i skulle jag säga. eller varför inte vara på den trygga sidan och välja 50i. inga nackdelar med det förutom ett visst viktstraff.

Jo, det tänkte jag också, därför valet 55mm Rabbit. Nackdelen är förutom vikt också priset, den är tryvärr inte billigt :(

Tack igen Kai!

Vet inte om jag slår in öppna dörrar men, köp en vanlig framgaffel (helst boost 110mm) till pugsleyn så finns det väl massor med färdiga 29+ hjul du kan ha? Jag röstar för 40mm fälg för att kunna ha valfriheten med 2,6" till 3,25" däck. Du kommer hitta starkare och billigare fälgar i 40mm och med boost nav än om du ska ge dig på 50+mm och t.ex. 135mm nav.

Senast ändrad:
att hålla på och byta framgaffel varje gång man skall byta hjul mellan fattie och 29+ verkar körigt? smidigare att ekra upp hjul som passar cykeln.

jag har 40i till mina tretummare och det är gränsfall till för smalt med mina 73 kg. man kan inte sänka trycket fullt så lågt som skulle vara önskvärt. däremot funkar de lite förvånande hur bra som helst till schwalbe rocket ron och thunder burt 2,25. och närmast mumma med ice spiker pro 2,25. rullar bättre än på smal fälg, och tillåter ett lägre tryck kring 1.3 som gör underverk på knagglig is både när det gäller komfort och grepp.

MatteXC sa:
Vet inte om jag slår in öppna dörrar men, köp en vanlig framgaffel (helst boost 110mm) till pugsleyn så finns det väl massor med färdiga 29+ hjul du kan ha? Jag röstar för 40mm fälg för att kunna ha valfriheten med 2,6" till 3,25" däck. Du kommer hitta starkare och billigare fälgar i 40mm och med boost nav än om du ska ge dig på 50+mm och t.ex. 135mm nav.

Jo, det är också en idé. Pugsleyn hade först en vanlig framgaffel (plus ett non-offset framhjul) men jag bytte den för jag ville ha ett fixed bakhjul i framgaffeln och det behövdes en offset-gaffel. Den vanliga gaffeln och hjul har jag fortfarande, man vet ju aldrig. Men att byta gaffeln när jag vill köra 29 eller fat, är troligtvis inte nåt för mig, jag är för lat och vill gärna ha det simpel.

Rabbit fälg kan förresten ha 2.3" till 4" däck och det är ju kul. Men vet fortfarande inte vad jag ska göra, luxproblem!

Tack för hjälpen !

Tillbaka
Topp