Puls/GPS klocka, vilken annvänder ni?

Garmin Fenix 3 HR har allt det där och lite till. ”Oförstörbar” dessutom :) kan sättas på styret och kombineras med pulsband om man vill... men jag funderar ändå på att köpa en Garmin 530 så jag har både och.

Optisk pulsmätning är bra för att övervaka sin allmänhälsa, sömnstatistik, återhämtning etc. till träning har klockorna brister som bara pulsband kan fånga upp.

Alltså ser jag behovet av båda.

geologen sa:
Tant_Trek sa:
geologen sa:
dardos sa:
geologen sa:
Jag har en Garmin FR645, och den kan jag starkt avråda andra från att köpa. Riktig skit!

1. Efter bara några timmars användning (några promenader och en handfull löprundor) gick den mjuka "ringen" (den som håller den lösa flärpen på plats) runt armbandet av, helt oprovocerat.
2. Klockan fattar inte att jag INTE vill autostarta rundor när jag bara går, utan den går oombett in i "run"-läge när jag rör mig lite snabbare. Och nej, jag har inte missat inställningarna för att stänga av detta, men de fungerar inte. Klockan lever sitt eget liv ändå.
3. GPS-spåret är SÄMRE än min närmast antika FR210, trots att FR645 kan ta hjälp av mobilen för att snabbare få satellitdata och trots att jag låtit den hitta fler satelliter under 4-5 minuter efter att stapeln blivit grön.
4. Ringen runt klockan är i blank, silvrig metall, vilket gör att den GARANTERAT ger en skarp solreflex utomhus i solsken, vilket gör att man får fläckar i synfältet en stund efteråt. Denna borde ha varit mattsvart liksom resten av klockan.
5. Ringen runt klockan är obetydligt upphöjd över glaset (0.3 mm eller så, typ) vilket gör att glaset har obefintligt skydd mot kross från oavsiktlig kontakt med andra ytor. Jag har inte krossat glaset än, men med vardaglig användning är det bara en tidsfråga. Ringen runt borde ha varit åtminstone 3-4 mm hög över glaset.
6. Mellan klockans undre del och den blanka metallringen löper det en tätningspackning av silikongummi (känns det som). Denna är extremt utsatt och blev skavd av en skjortkant så pass att det lossade bitar ur den. Gissningsvis är klockan inte längre ett dugg väderskyddad, eftersom det ser ut att vara ett hål rakt in där 3 mm av packningen saknas.

En otroligt dåligt konstruerad produkt! Undvik!
Vad gör du med klockan egentligen? Min 645 music har klarat sig från allt ovanstående nämnda. Jag bär den då iofs inte dagtid på vardagar på arbetet för den miljön klarar få klockor men den var med bland annat 2 veckor på Cypern i somras dygnet runt i hav och pool utan problem. Du bör nog försöka reklamera din.

Inköpt i juli i år. Jag har haft den på kanske 6-7 löprundor, sen på ett tiotal promenader, reggat puls en natt, och sen har jag haft den som armbandsur på kontoret ett tiotal arbetsdagar. Resten av tiden har den legat på en bänk hemma. Väldigt snäll användning, och jag har dessutom varit överdrivet försiktig med den eftersom jag vill vara rädd om den. Kostade ändå en slant.
Silikongummitätningen skavdes förmodligen sönder av en kanten av en skjortärm. Ringen runt armbandet som gick i två bitar verkar inte tåla svett, för den bara föll isär helt oprovocerat - och otroligt nog på två ställen samtidigt, vilket inte hade varit fallet om det var för stor belastning som var orsaken (då hade det bara spruckit på ett ställe - sen försvinner belastningen).

Håller med, kontakta Garmin-supporten, om du inte redan gjort det.

Vad ska det hjälpa? I bästa fall får jag en klocka som är som ny, med alla brister kvar, och en förväntad hållbarhet på tiotalet användningstillfällen igen. Helt meningslöst. Nej, jag får lära mig av mitt misstag och för all framtid undvika produkter från Garmin igen. En dyrköpt läxa.
ja, man ska allvarligt talat akta sig för amerikanska grejer. Dom verkar inte vara ödmjuka nog att vara noga som exempelvis japaner och tyskar, å finnar, kolla in Polar. Min sista Garminklocka har jag köpt. Blir nåt annat denna gång.

kolla in VERTIX GPS Adventure Watch åxå.

Senast ändrad:
Har en fenix 3 som hängt med i ca 4 år. Första året var den buggig, men efter ett antal firmwareuppdateringar så har den funkat helt ok. Nu strular bara den trådlösa garmin connect kopplingen ibland när det kommer nya releaser av ios/android.
Gummiarmbandet sprack efter att den åkt med i tvättmaskinen härom veckan, så det är utbytt mot ett natoband.

Jag har testkört både Casios Protrek och Garmin MarQ Aviator några veckor, tyckte de var för meckiga. Hade planer på att köpa en Garmin Instinct, men det landade i att jag köpte en riktig GPS istället, en Garmin Edge 530. Funkar mycket smidigare än att köra med klocka. Dessutom gillar jag klockor och bristen på GPS-klocka frigör ju handleden till roligare klockor.

Kan även tillägga att Garminens pulsmätning kändes väldigt godtycklig och direkt felaktig.

Senast ändrad:
Garmin 935.
Är sjukt nöjd och den innehåller betydligt mer än vad någon kan tänkas behöva.
Kanske lite ”igårdagens” modell men ur träningsaspekt är den helt ok.
Om man tycker det är tungt att släpa med sej ett kreditkort går det tyvärr inte att göra betalningar med den men i övrigt har den allt inklusive sjukt lång batteritid.

Garmin Forerunner 245 eller Vivoactive 4?

Ska använda vid cykling och längdskidor och till vardags.

Musik eller betalfunktion är inte viktigt.

Bara köpa den snyggaste?

Touch brukar fungera mindre bra vid kyla och fukt, så om längdåkning är viktigt skulle jag inte välja vivoactive (har dock inte testat den så vet ju inte hur just den fungerar). Kolla också hur touch funkar med handskar..

Till vardags vill man ju ha den snyggaste.. vid cykling kommer du att vilja ha en "riktig" cykeldator...

DanielS sa:
Touch brukar fungera mindre bra vid kyla och fukt, så om längdåkning är viktigt skulle jag inte välja vivoactive (har dock inte testat den så vet ju inte hur just den fungerar). Kolla också hur touch funkar med handskar..

Till vardags vill man ju ha den snyggaste.. vid cykling kommer du att vilja ha en "riktig" cykeldator...

Har en Edge 25 som jag är nöjd med för cyklingen. Så mest skidor och vardags den ska användas.

Sådär ja, då har jag lyckats ta livet av min gamla 645. Eller rent tekniskt lever den men fästet till armbandet har gått av. Höll ett bra tag i hård miljö ändå. Det verkar som fenix har fästen i metall och dessutom finns att köpa med nåt saphire-glas. Det tråkiga är att man kan köpa typ 6st 645 och ha på lager mot 1st Fenix 7x. Vad tror ni, kommer 1 Fenix att överleva plasten i 6st 645?

Sådär ja, då har jag lyckats ta livet av min gamla 645. Eller rent tekniskt lever den men fästet till armbandet har gått av. Höll ett bra tag i hård miljö ändå. Det verkar som fenix har fästen i metall och dessutom finns att köpa med nåt saphire-glas. Det tråkiga är att man kan köpa typ 6st 645 och ha på lager mot 1st Fenix 7x. Vad tror ni, kommer 1 Fenix att överleva plasten i 6st 645?
Det här hände mig för några veckor sedan, kontaktade Garmin support via länken nedan och jag fick en ny klocka (eller refurbished...batteriet verkar nytt iaf) trots att den var 3.5 år:

Uppenbarligen är det ett känt problem som inte ska hända.

Tillbaka
Topp