Pump för tubeless

Pump för tubeless
Ja, där stod inget alls om att poppa tubelessdäck och hur bra den fungerar för det. 180l/min är ungefär hälften av vad min kompressor lämnar.
minutliter har bäring för kontinuerlig drift. när det gäller poppa däck är det helt andra mycket högre men kortvariga flöden som gäller, beroende på tryck och storlek på tanken:)

Pump för tubeless
Det krävs ju lite teknik för att poppa tubeless med vanlig pump också. Att bara sätta på däcket och sedan pumpa funkar på någon enstaka däck/fälg-kombo jag provat. Om man däremot först trär upp kanttråden på sin rätta plats (förslagsvis med en däckavtagare) på ca 1/4-1/3 av däcket i anslutning till ventilen är det sällan jag går bet med min vanliga mtb-pump. Utan ventilkäglan i då förstås.

Pump för tubeless
Jag har gjort en ful-lösning. Först satte jag i en slang, pumpade järnet så däcket ploppade upp på fälgen, därefter tog jag ur slangen (obs ena sidan på däcket måste naturligvis hänga kvar på fälgen annars är hela processen meningslös), satte i tubless-ventil och i med vätska och sen funkade att pumpa.

Pump för tubeless
Jag satte på tubeless första gången förra veckan, Easton EA70-fälgar och Maxxis IKON. Funkade hur bra som helst med en vanlig fotpump, Cyklotekets standardpump för 500kr. Var bara att kränga på däcket och pumpa några snabba pump, när däcket poppat släppte jag ur luften igen, tog ur ventilinsatsen och hällde i guckan och pumpade upp det igen. Klart.
Kanske bara hade flyt men det funkade för mig.

Pump för tubeless
Ni som kör med kompressor, vad har ni för nippel/anslutning för prestaventil? Vill ha en med manometer på eller som jag kan koppla till den jag har för bilventil...

Pump för tubeless
Ni som kör med kompressor, vad har ni för nippel/anslutning för prestaventil? Vill ha en med manometer på eller som jag kan koppla till den jag har för bilventil...
Kör med vanligt däckpåfyllarhandtag med manometer och så en liten adapter från presta till schrader. När jag kört lite till på min nya hoj ska jag nog borra upp för schrader. Gillar inte presta..

Pump för tubeless
Jag kör en enkel luftpåfyllare med manometer från typ Jula. Har dock bytt munstycke mot ett från SKS. Funkar grymt smidigt och passade direkt på slangen.

Pump för tubeless
Vad tror ni om den här rackaren för smidiga tubeless installationer? 6 liter kanske i minsta laget men bör räcka?

Drygt 700 kr nu efter rabatt, munstycke behövs dock köpas till. Tydligen en högljudd rackare men kan ju knalla iväg till garaget. ?

The story: Jag har en någorlunda bra "TL handpump" som klarar TL installationer med nya däck fint men har märkt att det kan vara en helt annan sak när man monterar antingen begagnade TL däck eller skiftar bak - framdäck inför säsongen. Som alltid beror dock utmaningen på däck och fälgkombination...

Även funderat på denna variant, tror nämligen den ger klart bättre luftflöde än min nuvarande, verkar få bra betyg när det gäller olika lösningar utan riktig kompressor:

Senast ändrad:
Pump för tubeless
Vad tror ni om den här rackaren för smidiga tubeless installationer? 6 liter kanske i minsta laget men bör räcka?

Drygt 700 kr nu efter rabatt, munstycke behövs dock köpas till. Tydligen en högljudd rackare men kan ju knalla iväg till garaget. ?

The story: Jag har en någorlunda bra "TL handpump" som klarar TL installationer med nya däck fint men har märkt att det kan vara en helt annan sak när man monterar antingen begagnade TL däck eller skiftar bak - framdäck inför säsongen. Som alltid beror dock utmaningen på däck och fälgkombination...

Även funderat på denna variant, tror nämligen den ger klart bättre luftflöde än min nuvarande, verkar få bra betyg när det gäller olika lösningar utan riktig kompressor:
Jag har en airshot. Funkar felfritt varje gång. Kompressorer är sällan bra på att ge mycket luft under kort tid.

Pump för tubeless
Jag har en airshot. Funkar felfritt varje gång. Kompressorer är sällan bra på att ge mycket luft under kort tid.

Hmmm, ja, det kanske är så att en airshot fungerar bättre än en "budget kompressor" med begränsad volym.

Jag har ju en airshot liknande funktion i min pump men jag är ganska säker på att den riktiga airshot (som du har) är kraftfullare (läst lite tester som verkar lovande). Visst går det oftast bra med min pump men de gånger det strular är ändå irriterande. När jag skulle skifta bak-framdäck på mina Schwalbe Pro TLE tidigare i våras blev jag så frustrerad att jag tog hjulen till min närmaste cykelbutik med kompressor och då poppade däcken nästan omedelbart. Det är väl därför jag börjat fundera på det här. :sneaky:

Det här att såpa in, kanske få dem att sätta dem med slang först etc, etc, jag vill gärna ha det lite enklare.

Pump för tubeless
Jag har en SKS Airworkx 10 som jag utan problem poppat Schwalbe, Conti, Pirelli, WTB och Soumi Tyres med på fyra olika hjulpar, varav två med fabriksmonterad tejp och två som jag tejpat själv. Alltid poppat på första försöket. De gånger det inte tätat direkt har det varit dåligt tejpat eller läckande däcksidor. Det har varit både nya och återmonterade däck.
Det är landsvägs- och grusdäck, så kan inte uttala mig om hur väl det funkar på MTB-däck dock.
Det har inte varit svårare än att bara pumpa på. Men jag förstår utifrån andras erfarenheter att man inte alltid har sån tur…

Pump för tubeless
Det gjorde jag också innan jag köpte ett par 26'' som var helt vridna när de kom ur förpackning. Gick med mycket meck men när jag sen var tvungen att göra om det så gav jag upp och åkte i ilskan och handlade.
Väl värt när hela familjen helt plötsligt ska rotera däck

Senast ändrad:
Pump för tubeless
Visst, jag erkänner att jag inte är världens bästa cykelmekare ? ? men har ändå lyckats poppa varje gång (tre olika däckmodeller, tre olika hjulpar) förutom just mina ca ett år gamla Schwalbe Pro TLE när jag fick för mig göra allt rent, snyggt samt skifta bak-framdäck tidigare i våras. Mitt begagnade GP 5000 TL däck gick däremot bra efter lite glidmedelsbehandling (diskmedel menar jag) men krävde också några svordomar. Just att det poppade omedelbart med kompressor (Schwalbe däcken) fick det snurra lite i huvudet på mig, tänkte att "jäklar vad bekvämt" men risken är väl att butiken har en stark premium-kompressor. Ingen Cocraft för 700 från Clas. :sneaky:

Senast ändrad:
Pump för tubeless
Förutom liter per minute så är det bra med stor tank. Tillräckligt stor tank så spelar inte kapacitet så stor roll. Viktigt om man ska måla i alla fall.

Tillbaka
Topp