Punktering av dubb?

ensamvarg

Aktiv medlem
Punktering av dubb?
Jo, hej happy,

(Jag har sökt men inte funnit, min trådarkeologiska förmåga är nog inte tillräcklig.)

Jag cyklar med ett par Schwalbe vinter (någon modell) och körde in dem förra vintern innan snön kom, men nu har jag fått två punkor på ganska kort tid där jag kan konstatera att det är dubb som krupit inåt.

Vad kan man göra åt det?

Byta däck?
Reklamera?

Lägga en uppskuren/kluven slang mellan?

Byta till odubbat?

Sluta cykla i vinterväglag?

Tacksam för some happy advice,

Tjings!

Punktering av dubb?
Råkade ut för samma sak med mina förra Schwalbe Marathon Winter för två vintrar sedan. Kör numera med extra punkaskydd. Forfarande Marathon Winter.

Punktering av dubb?
De gånger det har hänt mig har däcken (normalt Nokian Extreme 294) var väldigt slitna och dubb börjat lossna och vända sig, dvs redo att bytas ut. Lite beroende på hur vädret har varit brukar de se ut så efter en säsong.

Sluta cykla i vinterväglag ska man inte göra pga dålig däck...

Punktering av dubb?
Schwalbe hade problem för några år sedan men ska ha rättat till det. Du kan ha fått ett par gamla däck dock, kolla när de är tillverkade, det ska stå på däcket.

Punktering av dubb?
ensamvarg skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag cyklar med ett par Schwalbe vinter (någon
> modell) och körde in dem förra vintern innan
> snön kom, men nu har jag fått två punkor på
> ganska kort tid där jag kan konstatera att det
> är dubb som krupit inåt.
>
> Vad kan man göra åt det?
>
> Byta däck?
> Reklamera?
>
Jag reklamerade mitt ena däck med bara några dagars mariginal till årsdagen av köpet (då garantin gick ut). Av det jag kunde tolka från texten på däcket hade det några extra år på nacken, vilket även Schwalbe tyckte, så jag fick ett nytt.
Hela processen tog ca tre veckor från det jag kontaktade B-D där jag köpte däcken. Har du handlat hos din LBS går det säkert snabbare.

Punktering av dubb?
Har samma problem med ett av min Schwalbe Winter däck. Ska se om jag orkar bemöda mig att skicka tillbaks däcket till Tyskland då det bara har rullat runt 50mil.

Fick samma problem med mina gamla Schwalbe Winter däck men dom hade i alla fall rullat 500-600 mil innan punkorna stod som spön i backen.

Punktering av dubb?
Det är just pga detta som man inte ska köpa dubbdäck av tyskar utan av dom som upplevt äkta vinter, finnar! Jag körde 5 säsonger med ett par Hakka W106 innan dubbarna började krypa in. Håller på med den tredje säsongen på W240 nu utan några som helst problem eller synligt slitage. 30 km daglig pendling är användningen.

Punktering av dubb?
Selast skrev:
> Det är just pga detta som man inte ska köpa
> dubbdäck av tyskar utan av dom som upplevt äkta
> vinter, finnar! Jag körde 5 säsonger med ett par
> Hakka W106 innan dubbarna började krypa in.
> Håller på med den tredje säsongen på W240 nu
> utan några som helst problem eller synligt
> slitage. 30 km daglig pendling är användningen.

Det är väl ungefär som att pendla med jättetjocka punkteringssäkra sommardäck. Tryggt men hur kul är det egentligen?

Punktering av dubb?
Rattnalle skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är just pga detta som man inte ska köpa
> > dubbdäck av tyskar utan av dom som upplevt
> äkta
> > vinter, finnar! Jag körde 5 säsonger med ett
> par
> > Hakka W106 innan dubbarna började krypa in.
> > Håller på med den tredje säsongen på W240
> nu
> > utan några som helst problem eller synligt
> > slitage. 30 km daglig pendling är
> användningen.
>
> Det är väl ungefär som att pendla med
> jättetjocka punkteringssäkra sommardäck. Tryggt
> men hur kul är det egentligen?

Årets dummaste kommentar ?

Punktering av dubb?
Rattnalle skrev:
> Det är väl ungefär som att pendla med
> jättetjocka punkteringssäkra sommardäck. Tryggt
> men hur kul är det egentligen?

Beror väl på hur man definierar kul, för mig är vetskapen om att alltid ta mig fram och aldrig få punka kul och på köpet få bra träning genom att övervinna det gigantiska rullmotståndet kul...

Punktering av dubb?
Selast skrev:
> Det är just pga detta som man inte ska köpa
> dubbdäck av tyskar utan av dom som upplevt äkta
> vinter, finnar! Jag körde 5 säsonger med ett par
> Hakka W106 innan dubbarna började krypa in.
> Håller på med den tredje säsongen på W240 nu
> utan några som helst problem eller synligt
> slitage. 30 km daglig pendling är användningen.

Har haft W106 men dom fick samma problem efter några vintrar så jag kan inte säga att dom är immuna mot detta problem. Mycket kan man säga om W106:orna men kul var dom inte, Schwalbe däcken är inte heller kul men lite mindre tråkiga.

När kommer tubeless dubbdäcken, det lär lösa dubbrelaterade punkaproblem!

Punktering av dubb?
Selast skrev:
> Rattnalle skrev:
> > Det är väl ungefär som att pendla med
> > jättetjocka punkteringssäkra sommardäck.
> Tryggt
> > men hur kul är det egentligen?
>
> Beror väl på hur man definierar kul, för mig
> är vetskapen om att alltid ta mig fram och aldrig
> få punka kul och på köpet få bra träning
> genom att övervinna det gigantiska
> rullmotståndet kul...

Ähhh. Man får räkna på tiden istället för stäckan konstaterade att jag körde en på minuten lika långt pass i sommras som det jag körde i söndags. Jag kom lite drygt dubbelt så långt i sommras. Pulsen på samma nivå....

Det är kul med rullmotstånd, oljud, vibrationer, fruset snor, lampor, massor av kläder och sånt! ❄❄

Punktering av dubb?
Fast det är ju inte grepp man offrar med Schwalbedäck. Möjligtvis livslängd. Men det är ju samma sak med sommardäck. Roliga däck slits oftast (kanske gp4000 undantaget) ut snabbare än tjocka och tråkiga däck.

Men det är ju inte så att det ena är rätt. Bara olika smak. För egen del offrar jag gärna så lite känsla som möjligt även vintertid. Hade jag varit mindre snål hade jag rullat på dubbfritt.

Punktering av dubb?
Efter att ha behövt gå flera! hundra! meter hem idag när det small fram är jag trött på det här med dubbpunka.

Efter 3-4 punkor fram så offrade jag en slang och lade mellan däck och slang och det höll sig till idag, när jag fick en likadan bak offrade jag en slang till.

En kollega från Holland nämnde att han hade kört dubbat på cykel med någon form av skum i, som höll formen? Är det den vanliga gukkan man chöper hos lokala cykelhökarn? Fast jag inte begrep vad han menade?

Kan man köra slanglöst på vilken fälg som helst?

Måste jag börja med nya dubbdäck och köra in, eller kan jag fylla i det här i befintliga däck och det tätar ändå?

Schwalbe Marathon Winter med massa dubb - inga tomma hål alltså.

Vad säger Happy?

Punktering av dubb?
Märkligt att dessa Schwalbe som ständigt höjs till skyarna här, har såna problem med dubben år efter år? Går de inte åt ena hållet så går de åt det andra. Som Selast skriver, det här är nästan okända fenomen på Nokia, be it 106, 160, 240 eller 296. Jag vet fortfarande inte hur gammalt ett Nokian däck kan bli. Antar att gummit hårdnar med åren, men att slita ut dem om man inte pendlar, är nästan omöjligt. Fint gummi på dem, mkt att slita på och mkt latex. I jmf känns Schwalbe Winter som gjorda av plast.

Punktering av dubb?
vi är väl sponsrade ... eller inte fattat bara ... gått på myten.

Sponsrade nämnda företag med att köpa någon gulvit vätska hos cykelhökarn som skulle hjälpa. Kan hälla det direkt i slangen sa han. Ska faktiskt testa det.

När jag slitit ut mina Schwalbe ska jag testa Nokian. Men det tar väl ett par vintrar minst.

Punktering av dubb?
Det är för att känslan i Schwalbe däcken är såååå mycket bättre jämfört med Nokian däcken. Sedan så ska man inte glömma bort att även Nokian däcken slits ner efter ett tag framförallt så tappar dom i grepp på is.

Punktering av dubb?
izar skrev:
>
> När kommer tubeless dubbdäcken, det lär lösa
> dubbrelaterade punkaproblem!

Hur tänker du nu?
Om slangen punkar så är det ju för att dubben redan skavt sig genom däcket.
Hade du tänkt att guckan skulle täta det hålet under tiden som dubben sitter där och vickar lite retsamt?

Däremot har jag varit sugen på att köra dubbdäcken slanglöst för att slippa risken för genomslagspunka när man luftat ut för att köra i snömos.

Punktering av dubb?
Vill inte vara någon besserwisser, men Nokian heter Suomi Tyres nuförtiden. Hade liknande problem med Suomi Tyres W240. Använde mig av silvertejp på insidan och reklamerade däcken efter säsongen var slut.

Punktering av dubb?
dabac skrev:
> izar skrev:
> -----
> >
> > När kommer tubeless dubbdäcken, det lär
> lösa
> > dubbrelaterade punkaproblem!
>
> Hur tänker du nu?
> Om slangen punkar så är det ju för att dubben
> redan skavt sig genom däcket.
> Hade du tänkt att guckan skulle täta det hålet
> under tiden som dubben sitter där och vickar lite
> retsamt?
>
> Däremot har jag varit sugen på att köra
> dubbdäcken slanglöst för att slippa risken för
> genomslagspunka när man luftat ut för att köra
> i snömos.

Tänkte mig att guckan skulle fixa det, borde väl inte vara omöjligt.

Punktering av dubb?
izar skrev:
> dabac skrev:
> -----
> > izar skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> > > När kommer tubeless dubbdäcken, det lär
> > lösa
> > > dubbrelaterade punkaproblem!
> >
> > Hur tänker du nu?
> > Om slangen punkar så är det ju för att
> dubben
> > redan skavt sig genom däcket.
> > Hade du tänkt att guckan skulle täta det
> hålet
> > under tiden som dubben sitter där och vickar
> lite
> > retsamt?
> >
> > Däremot har jag varit sugen på att köra
> > dubbdäcken slanglöst för att slippa risken
> för
> > genomslagspunka när man luftat ut för att
> köra
> > i snömos.
>
> Tänkte mig att guckan skulle fixa det, borde väl
> inte vara omöjligt.

Hålet i sig hade nog guckan kunnat rå på. Men så länge dubben sitter kvar och vickar har jag svårt att tro att det kommer fortsätta vara tätt särskilt länge. Kan dubben vicka så mycket att den nöter hål på slangen tror jag den kommer vicka sönder pluggen som guckan försöker bilda också. Kanske om man tar bort dubben som gått igenom först.

Men prova gärna, har du rätt så skulle jag kunna krama ytterligare nån säsong ur mina däck, och det vore väl inte fel.

Tillbaka
Topp