pV=nRT -> däcksplosion, önskar tips på lättrullade punkteringsfria

Tant_Trek

Aktiv medlem
Hej Bullen!
Det är inte personen som skriver inlägget som har klantat sig... eller är det det? Jo. Tyvärr! (Postar samma inlägg även på utsidan.se samt cykelforum.se för fler/andra tips.)

På min cykla-till-jobbet-cykel (dunderklumpen Nishiki 608), la jag till slut på mitt dubbade Nokian Hakkapelitta fram, passade på att pumpa även bakdäcket. Ca 4 bar på fotpumpen (SKS Rennkompressor). Källartemperatur ca 15 grader Celsius.
Cyklade till jobbet på lättrullande däck, sen blev det kallt, ca 10-15 minusgrader, och sent kvällsarbete så att jag nappade på att få skjuts hem med bil istället. Hojen stod därefter ute ytterligare ett dygn innan den cyklades hem och kom in i källartemp igen, efter en halvtimme hördes ett POFF. Javisst, en däcksplosion... såklart på bakdäcket, både slang och däck hade hål! Kul kul med navväxel och trumbroms. Det kanske var dags pga ålder och slitage, cykeln inklusive slang och däck är ca 4 år. Däcket poffade på sidan längs kanttråden, en ca 5 cm lång reva.

Liten vardagshistoria bara. Nu var jag lat och köpte ny slang, och så har jag lagt på framdäcket bak, medan jag har tid att leta nya punkteringsskyddade, hyfsat lättrullande däck.
Synd att testet från i maj 2011 redan är delvis inaktuellt vad gäller urval och beteckningar på däcken. Tar gärna mot tips på däck som ni gillar!
http://www.testfakta.se/sport_fritid/article24621.ece

Ideala gaslagen gäller inte för luft! Vänligen gör ett utlägg om diffrentialekvationerna som krävs för blandade gaser.Annars får vi aldrig förklaring på problemet!

Din däcksexplosion orsakades troligen inte enbart av tryckökningen pga temperaturförändringen.
I den formel (allmänna gaslagen) som du tom har i trådtiteln så anges du ju temperaturen med T
Det är för att det är den absoluta temperaturen (dvs i Kelvin) som används.
0 K = -273 C
Därför blir tryckskillnaden i dina däck pga temperaturförändringen endast c:a 10%
(Om jag inte räknar fel så här före morgonkaffet)

Däcket var troligen redan skadat/slitet på ngt sätt som tillsammans med temperaturförändringen (även gummi förändras med temperaturen) gjorde att det försvagades tillräckligt mkt för att spricka helt när trycket steg endast 10% , vilket gjorde att slangen sprack när den kom ut i sprickan.

Men jag antar att du själv redan mkt väl vet detta, just pga trådtiteln.

Tyvärr vet jag inte vad det är för däcklsdimensioner på dina däck, men generellt sett så har Schwalbe många pendlardäck med extra punkteringsskydd, dvs deras Plus-modeller.
Men de blir då både tunga och tröga.
Jag har haft ett par Schwalbe Marathon Supreme som pendlardäck, dvs utan Plus, men även de tyckte jag var öpnödigt tröga och trista att cykla på, jag blev tom ifrånrullad i nedförsbackar när jag försökte hålla rulle!
Men med en navväxlad cykel kanske man kan stå ut med denna extra tröghet om det innbär en minskad risk för punka?

Nu skall jag fika!

/Håkan

Hej kära brevskrivare.

Efter som pV=nRT och man efter att ha kastat om får
PV/nT=R
P är ju trycket
V är volymen
n är hur många molekyler du tvingat in i fångenskap
T är hur varmt det är
R är då den reva du har i däcket efter 4 år då gummit torkat och korden spruckit så slangen kikat ut.

Som synes blir då revan större när trycket höjs.... ;-)

Vittoria Randoneur ser ju ut som en solklar testvinnare i det urvalet. Testa dem.

Jag har själv ett set MArathon Plus och de har ännu inte punkat för mig efter 2 års användning. Men de är tröga och tunga så jag har mkt hellre mina Continental 4-season så fort gruset 'är uppsopat på våren.
4-season, namnet till trots, funkar ju inte alls så bra en svensk vinter (eller höst för den delen) och har dessutom punkterat för mig en gång redan. Haft dem ca 1 år.

Många på forumet pendlar på Conti Contact och verkar nöjda.

hej Vet inte om du letar sommardäck eller vinter
Men som zodah skrev ovan så är conti contact superba för sommarens pendling ! otroligt lättrullade och fina. Dock lite dålig slitstyrka. jag har kört fler år på de och är mycket nöjd vilken lättnad när man kan byta från dubb till dessa sommardäck : )

zodah skrev:
-------------------------------------------------------
> Vittoria Randoneur ser ju ut som en solklar
> testvinnare i det urvalet. Testa dem.
>
> Jag har själv ett set MArathon Plus och de har
> ännu inte punkat för mig efter 2 års
> användning. Men de är tröga och tunga så jag
> har mkt hellre mina Continental 4-season så fort
> gruset 'är uppsopat på våren.
> 4-season, namnet till trots, funkar ju inte alls
> så bra en svensk vinter (eller höst för den
> delen) och har dessutom punkterat för mig en
> gång redan. Haft dem ca 1 år.
>
> Många på forumet pendlar på Conti Contact och
> verkar nöjda.

Tackar för fysikstudier, tips och glada tillrop, alla!
Sommardäck är det jag letar ja. 28", 40x622 är det väl som sitter på från köpet.
Vittoria-däcken i testet verkade ha utgått när jag googlade i helgen.
Och/men som t ex HåkanC påpekar, med en sån pansarkryssare som min hoj, så är det såklart inte bara däckens rull som påverkar farten! Förutom det materiella på cykeln, även motorn lämnar en del att önska...
Generellt lågt underhållsbehov, inkl punkaskydd, är urvalskriterierna för denna transportcykel. Cykelglädje får tas via andra cyklar!

PS.
Svars-ställningen kl 10:50:
Happy - Utsidan - Cykelforum: 5 - 1 - 0.

Happy Happy! :)
Tackar också särskilt för DrEnglunds förklaring till vad faktorn "R" i formeln verkligen betyder!!!
DS.

Jag kör Conti Contact och tycker de rullar helt ok så länge det är ordentligt med luft i. Brukar alltid finnas någon hög med glas som jag inte hinner/orkar/kan väja för någonstans längs med cykelvägen och har inte varit några problem hittils. Tror det är 37mm jag har och kör dem alltid på max tillåtna tryck som står på dem, 6 bar eller vad det är. Inte haft några problem med att de smäller när de kommer ut ur garage och det är lite svalt ute :)

Rattnalle skrev:
> kör dem alltid på max tillåtna tryck som står
> på dem, 6 bar eller vad det är. Inte haft några
> problem med att de smäller när de kommer ut ur
> garage och det är lite svalt ute :)

Och inte heller när du tar dem från kallt till varmt, gissar jag! ;)

Tant_Trek skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > kör dem alltid på max tillåtna tryck som
> står
> > på dem, 6 bar eller vad det är. Inte haft
> några
> > problem med att de smäller när de kommer ut
> ur
> > garage och det är lite svalt ute :)
>
> Och inte heller när du tar dem från kallt till
> varmt, gissar jag! ;)

Inte det heller, nej :) Numera står den ute dygnet runt men -10 till +10-15 (eller vad det nu kan vara i det garaget på vintern) har inte varit något problem tidigare.

De har ju punkteringsgaranti första året också, nytt däck och slang :)

Tillägg: Har pumpat inne i värme så blir ju lite lägre tryck väl ute om det är kallt.

Senast ändrad:
Conti sport contact håller bra, har lågt pris och rullar bra men är lite tunga. Conti 4-season är lättare men dyrare (vettigt pris på bike24.de). 28mm är en bra bredd och båda däcken finns i det formatet. Köper du sport contact har du råd med en extraslang och en behändig extrapump också.

+massor på Conti Sport Contact

new-Sport-Contact.gif

http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/ti sport contact.shtml

Åtminstone Sport Contact i 37mm varianten, sådana har jag använt i många år, köpte de 1a 2004(?)
Däremot är jag skeptisk till de smalare Sport Contact 32mm, de känns inte alls lika bra och trots att de är monterade på 23mm breda fälgar mäter de <30mm

Vill du ha så smala däck rekommenderar jag istället Conti Gatorskin i 28mm
Gatorskin_2010.jpg

http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/ti ultra gatorskin.shtml
Jag har både Gatorskin och de dyrare GP4Season, jag märker ingen skillnad mellan dem, vare sig map grepp, rullmotstånd eller punkatålighet.

Trots att jag helt klart föredrar Conti Sport Contact framför de Schwalbe Marathon Supreme som jag nu har kasserat, så kan jag inte låta bli att återkomma till Schwalbe Marathon-däcken.
Schwalbe Marathon finns ju i Plus-varianten där de satsar rejält mkt extra på punkteringsskyddet, och det skall tydligen göra skillnad.
Men detta punkteringsskydd har ett högt pris, ffa när det gäller vikt
Mina tröga och trista Schwalbe Marathon Supreme i 32-622 väger 375g, enl Schwalbe
http://schwalbe.de/gbl/en/produkte/tour_city/produkt/?ID_Produktgruppe=36&ID_Produkt=131
Marathon Plus likaså i 32-622 skall väga hela 800g!
http://schwalbe.de/gbl/en/produkte/tour_city/produkt/?ID_Produktgruppe=36&ID_Produkt=134

Kanske ett Conti Sport Contact fram och ett Marathon Plus kan vara en bra kombination?
Det borde åtminstone vara en passande, svensk, kompromiss!

/Håkan

Precis som Håkan nämner så går et ju att kombinera. Jag körde faktiskt 4 season fram och Marathon Plus bak under senhösten.

Urk 800 gram, nästan i nivå med dubbdäcken (även om marathon plus säkert rullar bättre). Personligen tycker jag man kommer långt i punkteringssäkerhet med exempelvis sport contact även bak och en lite tjockare innerslang. Sedan får man se till att byta däck innan de är helt genomnötta.

För cykling när det inte är halt väglag och decimetertjockt med dödsrullgrus: Continental SportContact. Det ultimata pendlardäcket!

Tack vare HåkanC-tips på Cykelforum.se om en navdynamoladdare till mobilen via Evans, blev det även ett par Vittoria Randonneur.
Fanns inga Conti SportContact där just nu.
Tack alla övriga också!

Tillbaka
Topp