Pysande slanglöst, varför?

Healons

Aktiv medlem
Mitt tredje däck håller ej tätt.
De två första gick fint.
Om jag håller det under vatten pyser det från ekerhålen på vissa samt mellan däck o fälg på ett ställe. Använt muc off tejp o vätska.
Är det att tejpa om som gäller?

trodde att vätskan var till för att täta sådana pyspunkor?

Mitt tredje däck håller ej tätt.
De två första gick fint.
Om jag håller det under vatten pyser det från ekerhålen på vissa samt mellan däck o fälg på ett ställe. Använt muc off tejp o vätska.
Är det att tejpa om som gäller?

trodde att vätskan var till för att täta sådana pyspunkor?
Det låter som det är dags att tejpa om.
Tätningsvätskan tätar däcken, inte fälgen.

Är det från ekerhålen så tejpa om tyvärr.

Jag har lagt ner alla dessa hårda plasttejper och kör Gorilla. Den bygger lite mer så inte det bästa om kombon är svårkrängd.

Okidoki. Olika bud om man ska ta i när man tejpar eller ej. Ganska djup mittfåra o ganska svårkrängt Schwalbe Big Betty nytt

Okidoki. Olika bud om man ska ta i när man tejpar eller ej. Ganska djup mittfåra o ganska svårkrängt Schwalbe Big Betty nytt
När jag tejpar om mina fälgar, så tvättar jag rent. Slipar lite med smärgelduk och sedan tvättar bort slipdammet med något lättdunstande medel.
Efter det så kör jag med DT Swiss fälgtejp som jag sträcker ganska så hårt.

Gör dessutom rent i kontaktyta fälg/däck, är fälgen ren och däcket utan större skavanker så läcker det inte om däcket har satt sig i rätt läge. Om man gör rätt är det oftast tätt utan vätska.

M

O en annan fundering.
måste jag fylla på med ny vätska om jag tar bort däcket försiktigt. Fyllde 140ml igår.
har en påse kvar med 140ml men tänkt ha det till grabbens 27,5”. Då räcker det tydligen med 60-80ml. Kanske kan fylla hälften i mitt o hälften i hans? Hälsningar snåljåpen

O en annan fundering.
måste jag fylla på med ny vätska om jag tar bort däcket försiktigt. Fyllde 140ml igår.
har en påse kvar med 140ml men tänkt ha det till grabbens 27,5”. Då räcker det tydligen med 60-80ml. Kanske kan fylla hälften i mitt o hälften i hans? Hälsningar snåljåpen
Nej, den kan du spara.

O en annan fundering.

Innan du tejpar om kan jag ge 2 råd som alltid funkat för mig, självklart rengör man och använder tejp med rätt bredd och sånt innan men:

När tejpen är på plats så brukar jag ta ett "mjukt" däcks krängar verktyg och gå över hela tejpen och verkligen trycka ner all tejp mot ojämnheterna i fälgen, har fälgen dessutom krånglig profil slänger jag i en slang och pumpar hårt sen får den stå över natten så att pressen på tejpen får den att sätta sig ordentligt.

O en annan fundering.
Sug upp så mycket du kan med en spruta när du öppnat upp däcksidan. Kör du Mucoff kan du nog tyvärr glömma det eftersom det är så trögt att det sprider ut sig i hela däcket.

Du behöver inte 140 ml nästa gång om du inte kör fatbike. Snarare nedåt hälften eller i alla fall en deciliter eller så.

Tack för alla goda råd!

Jag väntar denna gång med vätskan innan jag vet att tejpningen blir tät...

profilen är lite halvlrånglig. Djup skåra i mitten vilket gör att man lite får prioritera ”fint i mitten eller fint i kanterna” med fint menar jag utan luftbubblor.. Dessutom gör det det svårare att sträcka tejpen när jag tejpar för då går den inte ner i mitten

Om jag håller det under vatten pyser det från ekerhålen på vissa samt mellan däck o fälg på ett ställe

Om det läcker runt ventilen så kommer det ofta ur ekerhålen pga dubbel botten. Kolla att den sitter bra och rakt och kolla om du kan tajta åt den lite extra. Bra och enkelt att testa innan du börjar jobbet med att tejpa.

Har du cyklat nåt på däcket? Det kan krävas ibland för att få det att sätta sig riktigt och sluta läcka enligt min erfarenhet.

Edit: Läste slarvigt, om det läcker vid ekerhål är det nog omtejpning som gäller ja..

Tejpen ska inte ner i botten i mitten, iaf inte om det gör att den inte ligger an ordentligt på kanterna. När jag tejpat hänger tejpen oftast med luft under i mitten. Ta i som f-n. Det ska knäppa i tejpen och armbågarna.

Om det läcker runt ventilen så kommer det ofta ur ekerhålen pga dubbel botten. Kolla att den sitter bra och rakt och kolla om du kan tajta åt den lite extra. Bra och enkelt att testa innan du börjar jobbet med att tejpa.

ja kanske ska testa en annan ventilationstrumma
Bra tips
Kan ju testa en annan av gummiplupparna som följde med. Fast den andra fälgen med samma plupp är iofs tät...

Tejpen ska inte ner i botten i mitten, iaf inte om det gör att den inte ligger an ordentligt på kanterna. När jag tejpat hänger tejpen oftast med luft under i mitten. Ta i som f-n. Det ska knäppa i tejpen och armbågarna.

aha jag tänkte tvärtom. Att det inte ska vara luft i mitten. Tejpen är i bredaste laget så bara bra om den täcker mitten så går den inte så långt upp på kanterna...

Varför skall inte tejpen ner i botten för? Hur gör du vid ventilen?
Låter snarare som att man använder en för smal tejp om man inte får till så att den fäster i botten och når hela vägen ut till kanterna.

Tejpen ska definitivt ner i botten. Annars är risken stor att man pajjar den när man kränger däck.

Nu skall jag inte låta som tubeless experten, men har ändå lyckats de gånger som jag tejpat.

Viktigt att tejpen är bred nog, kan verkar konstigt att den skall ha samma eller till och med någon extra mm jämfört med fälgens innerdiameter, men den "hänger" ju ner i mitt en på fälgen och sen vill du ha ut den så långt som möjligt för att få en bra vidhäftning som håller tätt mot resten av fälgbanan.
Detta är viktigt för:

Ordentlig tätning mot kanterna är din tätning mellan däcket och fälgen, funkar inte det kommer det läcka både här och där. Att komma ner i mitten är lika viktigt långsiktigt som Makten skriver annars kommer du pressa sönder tejpen där antingen med trycket eller när du skall kränga av och på däck i framtiden, skåran är ju där för att underlätta vid däcksbyte genom att avlasta spänningen på kanttråden och den kan vara ordentlig på ett tubeless däck.

När jag börjar min tejpning brukar jag leta något som har samma profil som mittskåran, sen följer jag efter och pressar ner tejpen ordentig i mitten, går efter och "matar och trycker" ut bubblor och ojämnheter mot kanterna med däcksjärnet av plast för att sist av att köra runt 2 varv till, ett för varje sida där jag pressar ner tejpen mot det plana området på fälgens kanter.

Kan låta krångligt, men hellre 10min analt tejpande än att leta läckor med tätningsvätska bubblande och kladdande överallt.

Senast ändrad:
Nån kanske har skrivit detta redan. Men innan du tejpar om verifierar du såklart att ventilen är åtskruvad, alltså den stora yttre ringen närmast fälgen. Det har hjälp typ 100% av gångerna jag trott tejpen läckt.

Nu verkar det som att jag har löst det.
jag gjorde : INGENTING!
Pumpade upp till 50psi kontinuerligt i några timmar sen tog jag en tur på ca 3km med 50psi.
fortfarande 50 när jag kom hem...
Hoppas det håller sig!

Nån kanske har skrivit detta redan. Men innan du tejpar om verifierar du såklart att ventilen är åtskruvad, alltså den stora yttre ringen närmast fälgen. Det har hjälp typ 100% av gångerna jag trott tejpen läckt.
Ska efterdra dom lite till
Drar man med tång eller handkraft?
Tack för tipset!

Tejpen ska definitivt ner i botten. Annars är risken stor att man pajjar den när man kränger däck.
Är du säker på att du inte gör något fel när du kränger då? Tejpen hänger ned, mycket, om man tar i ordentligt när man applicerar den. För mig har det alltid gett det där lilla extra med utrymme som krävs för att få på däcken smidigt. Men, och det här kan nog spela roll, jag har aldrig provat inserts. Där blir det väl mycket mindre marginaler.

Är du säker på att du inte gör något fel när du kränger då? Tejpen hänger ned, mycket, om man tar i ordentligt när man applicerar den. För mig har det alltid gett det där lilla extra med utrymme som krävs för att få på däcken smidigt. Men, och det här kan nog spela roll, jag har aldrig provat inserts. Där blir det väl mycket mindre marginaler.

Det är få kombinationer jag stött på som inte behöver hela vägen ner i fälgen när man kränger däcket. Några gamla Easton man kan ploppa på icke-TL däck med fingrarna typ.

Om du använder en tejp som är gjord för tubeless ex dt eller schwalbe så tejpar du den lätt med vidhäftning i hela fälgbanan med ordentlig sträck på tejpen. Om du använder tejp som inte fäster i spåret kommer du bara få problem, bla med däckmontage och ventil.

M

Eller så kan man konstatera att du haft tur som fått det att funka med din metod, men när man skall hjälpa någon annan att få till det så skadar det kanske inte att förespråka den metod som tillverkare och de flesta andra här verkar använda sig av.

Är det någon som har någon teori om varför det slutade läcka. Ingen är ju gladare än jag men man vill ju veta...

såg tydliga luftbubblor mellan däck o fälg på ett ställe samt vid många ekrar. O nu är det tätt. Är det så att muc off medlet kleggar igen efter tid? Gjorde det igår kväll. Det pös ut ganska fort i början. Från 50psi till tomt på kanske 15min.
Men nu verkar det tätt. How come?

Är det någon som har någon teori om varför det slutade läcka. Ingen är ju gladare än jag men man vill ju veta...

såg tydliga luftbubblor mellan däck o fälg på ett ställe samt vid många ekrar. O nu är det tätt. Är det så att muc off medlet kleggar igen efter tid? Gjorde det igår kväll. Det pös ut ganska fort i början. Från 50psi till tomt på kanske 15min.
Men nu verkar det tätt. How come?

Såsen letade sig väl fram till springorna när du åkte en sväng. Helt normalt.

Eller så kan man konstatera att du haft tur som fått det att funka med din metod, men när man skall hjälpa någon annan att få till det så skadar det kanske inte att förespråka den metod som tillverkare och de flesta andra här verkar använda sig av.
Ja, eller så förespråkar man en metod som fokuserar på det kritiska för att systemet ska fungera. Kanske extra viktigt när man ska hjälpa en nybörjare att få till det?
Vilka tillverkare är det som rekommenderar din metod? Det verkar som många här har problem att montera däck utan att skada tejpen, kan det ha något med tekniken att göra kanske? Och det här med att jag har haft tur, jag säger som Stenmark (Ingemar, inte Martin): ”...ju mer jag tränar desto mer tur har jag” ;-)

Kör på ni som fungerar för er! Men här var det inget snack om att det var svårt att montera däcken, utan här var det en läckande tejp som var problemet. Rätt råd att ge då är att fokusera på kanterna?

Ja, eller så förespråkar man en metod som fokuserar på det kritiska för att systemet ska fungera. Kanske extra viktigt när man ska hjälpa en nybörjare att få till det?
Vilka tillverkare är det som rekommenderar din metod? Det verkar som många här har problem att montera däck utan att skada tejpen, kan det ha något med tekniken att göra kanske? Och det här med att jag har haft tur, jag säger som Stenmark (Ingemar, inte Martin): ”...ju mer jag tränar desto mer tur har jag” ;-)

Kör på ni som fungerar för er! Men här var det inget snack om att det var svårt att montera däcken, utan här var det en läckande tejp som var problemet. Rätt råd att ge då är att fokusera på kanterna?
Det man tjänar på att montera tejpen kloss i hela fälgbanan är att du kan behålla tejpen i åratal eftersom ingenting påverkar den. När jag är riktigt anal brukar jag ta en rundfil och fila till tejpen vid ventilhålet uteslutande från tejphållet och nedåt och sen låta stå med slang någon dag. När tejpen blir som en del av fälgbanan så kan man byta ventil utan att förstöra tejpningen i värsta fall och det är lika lätt att montera däck som utan tejp.

M

Jag menar att det fungerar i flera år även på mitt sätt. Om man tar i. De äldsta hjulen jag har kvar är säkert närmare tio år och täta (det har ju också varit mycket gucka i dem under åren, så visst, kanske är inte tejpen perfekt längre, men täta), har bytt däck på dem många gånger.
Kan det vara så att folk hänger upp sig på att jag skrev ”hänger i luften” och ”luft under” ovan? Jag visar med en otroligt genomarbetad och pedagogisk bild! ;-)

02F601AC-7FD6-41BB-8361-3D35D1A96858.jpeg

Dra hårt! Tejpen går ju i de flesta fall i botten i mitten av skåran, men precis invid kanten kan det bli att den hänger och där kan det vara luft under.

Jag menar att det fungerar i flera år även på mitt sätt. Om man tar i. De äldsta hjulen jag har kvar är säkert närmare tio år och täta (det har ju också varit mycket gucka i dem under åren, så visst, kanske är inte tejpen perfekt längre, men täta), har bytt däck på dem många gånger.
Kan det vara så att folk hänger upp sig på att jag skrev ”hänger i luften” och ”luft under” ovan? Jag visar med en otroligt genomarbetad och pedagogisk bild! ;-)

Visa bilaga 460238
Dra hårt! Tejpen går ju i de flesta fall i botten i mitten av skåran, men precis invid kanten kan det bli att den hänger och där kan det vara luft under.
Med Schwalbes tejp blir det så varesig man vill eller inte för den är så styv. Har funkat för mig, har varit noga med att tejpen ska ner i botten där den ligger med dubbla lager vid ventilhålet.

Tillbaka
Topp