Quick release på el MTB ?

Fortare

Medlem
Hej jag köpte nyligen nedanstående mtb det är min första och viste inte riktigt vad jag skulle kolla efter vid första körningen hoppade bakhjulet av då återförsäljaren hade glömt spänna det.
Jag var i dag i en affär hos konkurrent och dem sa att jag kan räkna med att hjulet kommer släppa fler gånger…. Nu sitter jag med duktig ångest över att ha lagt 30k på något som enligt säljaren är farligt….
Hur ska jag tänka ?
Den är inte köpt här utan bara för att visa vilken det är utan att hänga ut företaget
5EF6555D-A024-42B9-84F6-82707ACE3EBC.jpeg
E0EA2ECD-C952-4CCE-A80A-E7253831CDC3.jpeg

Farligt är det väl kanske inte med QR o dropouts men förvånande är det ju att smäcka på det på en tung eMTB/hybrid anno 2022. Kör du mest på grusväg o enklare stigar så skulle jag inte bry mig särskilt mkt även om thru axle är överlägset på alla sätt.

Kolla helt enkelt relativt ofta att den sitter åt, känn dig trygg och kör på. Alla MTB hade samma konstruktion förr. Jag har cyklat minst 15 år med sådant i skogen utan att någonsin tappa ett hjul eller liknande.

Kolla helt enkelt relativt ofta att den sitter åt, känn dig trygg och kör på. Alla MTB hade samma konstruktion förr. Jag har cyklat minst 15 år med sådant i skogen utan att någonsin tappa ett hjul eller liknande.
Han sa att det är fem gånger så hög belastning på axeln jämfört med en som inte har el :) men det stämmer kanske inte :)

Tycker inte du behöver oroa dig för säkerheten, har oxå kört QR i många år o bombat på ganska friskt utan problem. Har aldrig varit med om att den lossnat.

Är det så att man kan förbättra säkerheten på något sätt ? Eller kanske till och med försöka lämna tillbaka den ?

Det låter konstigt att återförsäljaren ”glömde dra åt” snabbkopplingen. Men jag antar att du köpte den via nätet?

Jag får inte det här med fem gånger högre kraft pga en elmotor med 65Nm vridmoment går inte ihop.

Förutsätt att det är samma utväxling på drivlinan iaf.

Effekt = Vridmoment * Rotationshastighet
Släng om till
Vridmoment = effekt/rotationshastighet (rad/s)

Säg då att du gnuggar på i en uppförsbacke, genererar 400W och en kadens på 50.

Vridmoment = 400 / ( 50*2pi/60 ) blir ungefär 76Nm

Eller ifall man vill sätta ett extremfall där du bara accelererar från stillastående genom att sätta all vikt på en pedal, och väger 100kg. ( 100*9.82*0.175 ) Så får du över 170Nm i vrid

Då skulle iofs elmotorn innebära nästan 30% ökning av kraften som ökar på axeln, men oklart hur man kommer upp till 500% ?

Ifall någon av forumets ingenjörsbois ser att jag missat något och vill rätta mig blir jag bara glad

Som exempel brukar Specialized säga att deras Brose-motor ger 4X den effekt som dina ben ger. Men då är det 90 Nm i den motorn.

Klart att en elmotor ger väldigt mkt mer kraft, det syns inte minst på drivlinor som slits mkt hårdare. Men att dra av en QR-axel vet jag inte om den klarar. Med det sagt tycker jag inte att QR hör hemma i eMTB-världen överhuvud taget så återigen tycker jag det är märkligt av Cube att göra denna tabben.

Är det så att man kan förbättra säkerheten på något sätt ? Eller kanske till och med försöka lämna tillbaka den ?
Spänner man åt QR:en korrekt bör det inte vara någon fara alls. Spurterna i proffsklungan drar säkert 2000 W om inte mer i igångdragen och där har det aldrig varit några problem, snarare så att de drar hjulen skeva än att QR:en släpper.
Den handlare du pratade med i efterhand har precis uppnått sitt syfte - att få dig osäker och börja fundera för att så småningom komma till honom och köpa en ny cykel. Gå inte på det!

Spänner man åt QR:en korrekt bör det inte vara någon fara alls. Spurterna i proffsklungan drar säkert 2000 W om inte mer i igångdragen och där har det aldrig varit några problem, snarare så att de drar hjulen skeva än att QR:en släpper.
Den handlare du pratade med i efterhand har precis uppnått sitt syfte - att få dig osäker och börja fundera för att så småningom komma till honom och köpa en ny cykel. Gå inte på det!
Bra jämförelse faktiskt.

Qr är faktiskt starkare än genomgående Axel. Fördelen med genomgående Axel är att det verkar kunna ge lite styvhet till exv dämpade framgaffel men det är ju inget problem i bakgaffeln.

Däremot är det stor skillnad på qr och qr. Köp en bra qr i en cykelbutik med vettig personal.

Qr är faktiskt starkare än genomgående Axel. Fördelen med genomgående Axel är att det verkar kunna ge lite styvhet till exv dämpade framgaffel men det är ju inget problem i bakgaffeln.

Däremot är det stor skillnad på qr och qr. Köp en bra qr i en cykelbutik med vettig personal.

Jag vet inte jag, såg inte på videon men de flesta QR har en 5 mm axel även om de kallas ngt annat. Det är inte så mkt jämfört med moderna standarder.

Som exempel brukar Specialized säga att deras Brose-motor ger 4X den effekt som dina ben ger. Men då är det 90 Nm i den motorn.

Klart att en elmotor ger väldigt mkt mer kraft, det syns inte minst på drivlinor som slits mkt hårdare. Men att dra av en QR-axel vet jag inte om den klarar. Med det sagt tycker jag inte att QR hör hemma i eMTB-världen överhuvud taget så återigen tycker jag det är märkligt av Cube att göra denna tabben.

Jo, men det låter väl rimligt. Motsvarar väl en 235W effekt hos cyklisten ungefär?

Jag vet inte jag, såg inte på videon men de flesta QR har en 5 mm axel även om de kallas ngt annat. Det är inte så mkt jämfört med moderna standarder.
Precis. Men den 5mm axeln har ingen lastbärande effekt, utan sköter bara förspänningen i systemet. Krävs betydligt högre åtdragningsmoment för att få motsvarande axialtryck på en M15 än en M5. Men designen på snabbkopplingen för thru-axlar är likadan
(videon bygger lite på antagandet att folk inte drar åt sina genomgående axlar enligt specifikationerna)

Största fördelen med genomgående axlar som jag upplever är repeterbarheten i monteringen, slippa justera bromsen efter man haft lös hjulet är alltid skönt att slippa.

Precis. Men den 5mm axeln har ingen lastbärande effekt, utan sköter bara förspänningen i systemet. Krävs betydligt högre åtdragningsmoment för att få motsvarande axialtryck på en M15 än en M5. Men designen på snabbkopplingen för thru-axlar är likadan
(videon bygger lite på antagandet att folk inte drar åt sina genomgående axlar enligt specifikationerna)

Största fördelen med genomgående axlar som jag upplever är repeterbarheten i monteringen, slippa justera bromsen efter man haft lös hjulet är alltid skönt att slippa.
Alright men varför har jag då sett böjda QR-axlar men inte thru-axlar kan man undra?

Alright men varför har jag då sett böjda QR-axlar men inte thru-axlar kan man undra?

Dom enda gångerna jag böjt en qr är då jag knäckt den lastbärande axeln i navet.
Det har oftast hänt då jag underroterat och landat tungt.

Annars kan jag tänka mig att det kan vara qr som varit för löst åtdragna eller suttit på en flexig framgaffel

Tillbaka
Topp