Rabatt på Specialized?

Rabatt på Specialized?
Hur bra kund har du varit tidigare?

Jag har 10% hos både cykel och hobbyaffären hemmavid men då har de kunnat käkat både hummer och ostron på min bekostnad.

Rabatt på Specialized?
Med äran i behåll? Då är spelutrymmet mindre.

Du har lite utrymme i kortbetalning vs cash/banklverföring - ett par procent.

Sen kan du vara "tveksam" så att handlaren måste övertala dig och inte tvärtom. Om du tänker dig tio procent, säg att ditt tak är 45 men att det är just denna du vill ha. Och att du därför måste gå hem och fundera men att du blev rätt tveksam plötsligt. Då har handlaren risken att tappa.

Eller att du får till extra utrustning?

I alla fall bilförsäljare har kvartalsmål med försäljningen så att komma de sista självande dagarna kan enligt myten få en desperat säljare till rabatt?

Rabatt på Specialized?
Benne skrev:
-------------------------------------------------------
> Förstår inte frågan, varför ska du ha rabatt
> på en 2014?

+1

Men om du köper tillbehör samtidigt är det möjligt att du kan få ett paketpris.

Rabatt på Specialized?
Benne skrev:
> på en 2014?

Varför ska du ha rabatt alls?

Det är OK om LBS ger ett bättre pris.
Det är inte ok att fråga lbs om ett bättre pris.

Rabatt på Specialized?
Benne skrev:
> på en 2014?

Varför skulle jag inte ha rabatt??? Skulle aldrig fall mig in att köpa en cykel för 50´till fullpris.

Kan åka ett antal mil till helgen och köpa den med 20% rabatt men köper den hellre på hemmaplan för liknande pengar.

Rabatt på Specialized?
Spec skrev:
> Benne skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förstår inte frågan, varför ska du ha
> rabatt
> > på en 2014?
>
> Varför skulle jag inte ha rabatt??? Skulle aldrig
> fall mig in att köpa en cykel för 50´till
> fullpris.
>
> Kan åka ett antal mil till helgen och köpa den
> med 20% rabatt men köper den hellre på hemmaplan
> för liknande pengar.

Bilagor

• u-mad-bro.jpg
    u-mad-bro.jpg
    35 KB · Besök: 36
Rabatt på Specialized?
Spec skrev:
> Benne skrev:
> -----
> > Förstår inte frågan, varför ska du ha
> rabatt
> > på en 2014?
>
> fullpris.
>
> Kan åka ett antal mil till helgen och köpa den
> med 20% rabatt men köper den hellre på hemmaplan
> för liknande pengar.

Du menar att två st LBS med ett par mils avstånd säljer för 40k resp. 50k? Vad är listpriset? Har svårt att tro att Specialized accepterar sådan prisdumpning.

Rabatt på Specialized?
Benne skrev:
> Spec skrev:
> -----
> > Benne skrev:
> >
>
> > -----
> > > Förstår inte frågan, varför ska du ha
> > rabatt
> > > på en 2014?
> >
> > Varför skulle jag inte ha rabatt??? Skulle
> aldrig
> > fall mig in att köpa en cykel för 50´till
> > fullpris.
> >
> > Kan åka ett antal mil till helgen och köpa
> den
> > med 20% rabatt men köper den hellre på
> hemmaplan
> > för liknande pengar.
>
> Du menar att två st LBS med ett par mils avstånd
> säljer för 40k resp. 50k? Vad är listpriset?
> Har svårt att tro att Specialized accepterar
> sådan prisdumpning.

Hur blir ett antal mil i helgen ett par mil? I övrigt är jag utan åsikt i frågan.

Rabatt på Specialized?
RasmusOlofsson skrev:
> Det är inte ok att fråga lbs om ett bättre
> pris.

Det är väl inte förbjudet att pruta i Sverige så vitt jag vet. Det skär sig förstås mot Jantelagen, men det gör ju det mesta i livet som är värt nåt. :)

Frid!

Rabatt på Specialized?
Miracle skrev:
>
> Det är väl inte förbjudet att pruta i Sverige
> så vitt jag vet. Det skär sig förstås mot
> Jantelagen, men det gör ju det mesta i livet som
> är värt nåt. :)
>
>
> Frid!

Helt rätt. Det är däremot olagligt för Specialized att lägga sig i vad deras återförsäljare tar för varan som Benne hade idé om ovan.

Rabatt på Specialized?
Spec skrev:
> Miracle skrev:
> >
> > Det är väl inte förbjudet att pruta i
> Sverige
> > så vitt jag vet. Det skär sig förstås mot
> > Jantelagen, men det gör ju det mesta i livet
> som
> > är värt nåt. :)
> >
> >
> > Frid!
>
> Helt rätt. Det är däremot olagligt för
> Specialized att lägga sig i vad deras
> återförsäljare tar för varan som Benne hade
> idé om ovan.

Olagligt vet jag inte men den återförsäljaren blir nog inte långvarig.

Rabatt på Specialized?
Spec skrev:

> fullpris.

Then don't bye it...

Rabatt på Specialized?
s.k. "priskarteller" är inte tillåtna. specialized (å andra för den delen) får sätta ett rekommenderat utpris, men får inte bestämma det.

min fd. lbs in München blev av med specialized:S åf-rätt eftersom han sålde för billigt (bl a till mig...).

Rabatt på Specialized?
Får nog erkänna att jag fått bra pris när jag handlat mina cyklar här hemmavid. Fast då har både jag och min sambo vänt oss tillsamma ställe. Däremot fanns inte rabatten där från dag ett, utan den kom eftermin första och hushållets andra cykel. Sen tycker jag nog att det faktum att dom prioriterar mig vid underhåll och att jag som exempel inte har behövt betala för en slang senaste 2 åren. Det är sådant som gör att man återkommer. Sen kan man givetvis hålla dialog med lbs, men i slutänden ligger ändå bollen hos honom. Sen skall väll tilläggas att varken min första, eller några av mina andra cyklar har kostat några 50.

Rabatt på Specialized?
Antar att det är rabatten hos hagacykel i helgen han pratar om. Finns väl en banner om det här på sidan?

I vilket fall, åk till Norrköping då, du kan ju absolut inte begära att din lbs ska matcha.
Han kanske inte har i närheten av samma marginaler. Du kan kanske fråga om ett paketpris med tillbehör etc.

Rabatt på Specialized?
Är man en god kund får man säkert rabatt, speciellt på dyra cyklar. Är man någon snål typ som frågar de hade iaf inte jag gett rabatt. Brukar fråga kunder som frågar så varför de ska få rabatt ;)

Rabatt på Specialized?
Oskar skrev:
> Köp en Canyon istället, de är rabatterade redan
> från början.

+1 om rabatten är viktig.
Själv köper jag gärna fler hojar av specialized till fullpris.

Rabatt på Specialized?
Cerb skrev:
> Oskar skrev:
> -----
> > Köp en Canyon istället, de är rabatterade
> redan
> > från början.
>
>
> +1 om rabatten är viktig.
> Själv köper jag gärna fler hojar av specialized
> till fullpris.

Hahaha, det är rätt inställning!

Rabatt på Specialized?
Intressant att det tycks råda en inställning att man ska betala fullt pris och vara glad. Förutom nör jag handlat hos canyon hsr jag alltid fått rabatt. När jag mest köpte cannondales för tio år sedan fick jag alltid 10-15 %. De senaste två giant jag köpt på nätet har varit till bra priser också.

Däremot undviker jag att vara grisig om det men frågar gör jag alltid. En gång. Om jag inte får rabatt är det fine och jag skulle t.ex. inte fara på resa till stockholm o hälsa på hos scs och börja fråga om beste preis.

Rabatt på Specialized?
Att be om rabatt är väl egentligen detsamma som att pruta? Jag är skitkass på att pruta och jag tycker också att hela grejen egentligen är smått löjlig i de flesta fallen. Man sätter väl det pris man begär? Om man hela tiden skall baka in prutmån i priset blir det ju bara amatörteater av hela grejen. En meningslös ritual?

Ibland när vi sålt barngrejer på loppisar och på blocket har en del potentiella köpare prutat som det verkar tvångsmässigt och av princip. Det har kunnat handla om att det skall prutas skitsummor för smågrejer som vi begär några kronor för. Det är uppenbart ofta en kulturell grej och jävligt löjeväckande.

Rabatt på Specialized?
Miracle skrev:
> RasmusOlofsson skrev:
> -----
> > Det är inte ok att fråga lbs om ett bättre
> > pris.
>
> Det är väl inte förbjudet att pruta i Sverige
> så vitt jag vet. Det skär sig förstås mot
> Jantelagen, men det gör ju det mesta i livet som
> är värt nåt. :)
>
>
> Frid!

=1, fascinerande hur många som snarast tycker att det är självklart att inte ens antyda att man vill ha ett bra pris. Oftast får jag rabatt bara för att jag är stammis men vid större inköp ser jag det som en självklarhet att "deala" på något sätt (bättre pris, mer utrustning på köpet etc). Det är nog väldigt svenskt att inte tänka tanken ens, jag får skylla på min afrikanska uppväxt :-)

Rabatt på Specialized?
sweet-o skrev:
> Prutar du på Systembolaget och Ica oxå?

Nä, bara på cyklar där jag spenderar mest.

Rabatt på Specialized?
...och ännu: jag är inte aggressiv med det, men är det över internet så vet man ofta var det ens lönar sig att fråga. Då brukar jag fråga om deras beste preis/best price. De vet ju att jag kan handla från vilket ställe som helst som har samma produkt till samma riktpris.

På små saker prutar jag aldrig men t,ex, cyklar frågar jag runt lite före jag besluter mig.

Nu när jag tänker på det så minns jag att jag fick 20% rabatt nör jag köpte ett dussin ledlampor. Jag frågade bara om deras priser är som på apoteket och de sa att givetvis kan de räkna lite rabatt. Men det där är nog en (o)vana som sitter i sen jag byggde vårt hus, hade jag då alltid betalat fullt pris utan att begära offerter och fråga om rabatter hade huset lätt blivit 30000-40000 euro dyrare.

Rabatt på Specialized?
cerro skrev:
> Är man en god kund får man säkert rabatt,
> speciellt på dyra cyklar. Är man någon snål
> typ som frågar de hade iaf inte jag gett rabatt.
> Brukar fråga kunder som frågar så varför de
> ska få rabatt ;)

...eller så kan man bara säga "tyvärr". Jag skulle uppfatta den motfrågan som otrevlig om jag hade en dålig dag (jag menar givetvis inte att du är otrevlig, men att det kanske kan uppfattas som otrevligt (även om de kanske var otrevliga)).

Senast ändrad:
Rabatt på Specialized?
Varför skulle man inte få pruta. Det är väl cykelhandlarens ansvar att sälja saker till ett pris som gör att verksamheten går runt, inte köparens. Handlaren sätter priset, och kan möjligtvis acceptera att gå ner i pris ibland för att få sålt vissa saker. Svårare än så är det inte. Allt prat om att listpris är "rätt" pris, och att man inte ska pruta får mig att tänka på öststater där priset sattes av staten. Jag trodde inte att jantelagen var något som existerade i någon större utsträckning, men nu börjar jag undra.

Om din LBS har ett högre pris än t.ex. Canyon eller liknande så är det upp till LBS att motivera varför priset är högre. Det kan handla om lägre marginaler, mer service, paketpriser, tillgänglighet m.m. Att en bra LBS är dyrare än näthandel har jag inget emot, men när en LBS är okunnig och försöker sälja på mig saker som jag inte behöver eller som är fel för mig, då handlar jag hellre på nätet.

Rabatt på Specialized?
sweet-o skrev:

Självklart, storhandlingen tar en jävla tid när priset på varje vara skall ner. Men jag spar pengar...

Rabatt på Specialized?
BoeingJockey skrev:
> Är väl ingen som skulle få för sig att pruta
> på en ny bil heller?

?

Rabatt på Specialized?
sweet-o skrev:

Prutar du aldrig, av princip, på bilar?

Edit: Tvåa på bollen

Senast ändrad:
Rabatt på Specialized?
me.I.am skrev:
> Varför ska man pruta, vad vinner man på det
> liksom.

Man betalar mindre för samma vara.

Rabatt på Specialized?
När jag köpte grabbens cykel ringde jag till 2 återförsäljare här i Sverige och frågade vad de kunde ge som bästa pris. Jag fick 3000 och 4000kr i rabatt hos de handlarna. Det är väl självklart man försöker få så bra pris som möjligt.

Rabatt på Specialized?
Inte om man vill köpa Specialized, då vill man betala mera för allt och kunna skryta om det! ;)

Vem vettig vill ha en massa egentillverkade speciallösningar, cyklar specade som X?? men insmygna snikkomponenter lite här och där? Inte jag! 8)

Rabatt på Specialized?
castrello skrev:
> me.I.am skrev:
> -----
> > Varför ska man pruta, vad vinner man på det
> > liksom.
>
>
> Man betalar mindre för samma vara.

Sorry, skulle lagt till en smiley i mitt inlägg, eller snarare en ironey :)

Rabatt på Specialized?
Prutar gör man bara när man är på semester i fattiga länder och ska köpa souvenirer på basaren, då kan man med lite envishet få en träkamel för 10 kr istället för 20 kr av försäljaren som har 7 barn att försörja.

Självklart försöker man inte pruta eller deala med saker som cyklar för 40-50,000 kr. Hur skulle det se ut, man måste ju tänka på LBS:ens marginaler.

Rabatt på Specialized?
Jag tycker det är skillnad på om jag köper en Biltemahoj för 1500 kr eller en Specialized S-works för 65000 kr. Självklart finns en större mån för förhandling på en dyrare pryl än en billig.

Jag fattar heller inte varför jag som kund skulle sakna rätt att göra ett försök att förhandla. Det säljaren kan säga är ju nej och då måste jag förhålla mig till det och välja om jag vill gå vidare med det pris säljaren ger eller om jag tycker det är för dyrt. Att som säljare bli kränkt över den frågan på en dyr hoj, låter trist för den personen men inget som påverkar mig.

Det är som sagt en marknad, en fri sådan. En vara har inte mer värde för en enskild köpare än den är beredd att betala. Värdet kan vara högre i säljarens ögon och då kan de låta bli att sälja till det lägre priset som kunden erbjuder sig att betala.

Vem vill betala mer än vad man måste? Om jag genom en enkel fråga har möjlighet att få ett lägre pris, så ställer jag den frågan om jag tycker det verkar lönt.

Tillbaka
Topp