Race Across America 2016

Race Across America 2016
Samtidigt i MD: Bischoff har tillfälligt stannat till, distansmätaren står på exakt 3000 miles. 33 miles till TS52, snart målgång alltså (TS55)

Race Across America 2016
Segertiden för Bischoff blev 9.17.09. Den tredje längsta i historien, överträffad endast de två första åren. (Om jag läst rätt i hastigheten)

Race Across America 2016
Nu står han på en Shellmack och väntar på att köra i mål :) Det snackades om temperaturer dryga 120 grader under loppet. Alltså 50 grader. Ouch.

Race Across America 2016
Känns som det kommer att bli några som kommer att få det tufft med maxtiden. I under-50-klassen har t.ex. redan 9 av 22 brutit (och två har missat maxtider rejält). Minns inte vad brytningsfrekvensen brukar vara, men det känns som det varit en långsam upplaga. Om det beror på startfält, förhållanden eller att jag minns dåligt hur det brukar vara låter jag vara osagt.

Race Across America 2016
Det antyddes att banan var runt 10 svenska mil längre (innan TS35) och det betyder ju 6-7 timmar extra för de som håller runt 11-12 mph i totalsnitt. Kan vara det som slutligen tippar över.

Race Across America 2016
Ja, riktigt tråkigt att Åke tvingades bryta.
Det har varit fantastiskt spännande att följa deras resa och jag lider verkligen med Åke och hans crew nu.
Det var nog inte så extremt varmt i öknen där i början av loppet i år, men eftersom loppet har rullat på så har temperaturen ökat. I Jefferson City TS 33, var det enligt YR 39 grader den dagen då Åke passerade.
Normalt brukar det vara ca. 50 % av deltagarna som bryter men det verkar bli lite högre i år.
Att loppet i år är ca. 10 mil längre, med samma cut off-tider gör ju också att det blir tuffare för de som hänger på låset.

Race Across America 2016
Dansken Mårten Kjaersgaard körde med fantastisk precision över mållinjen i Annapolis exakt på maxtiden, 12 dygn 0 timmar 0 minuter.
Kjaersgaard fick därmed revansch på sitt snöpliga DNF 2012 då hans crew lämnade honom vid första cut off i Durango.

På banan återstår nu fyra tävlande. De tre i H-60 och Seana Hogan i D-50. De har all en maxtid på 12 dagar 21 timmar.

Race Across America 2016
Gunnar O. sa:
Dansken Mårten Kjaersgaard körde med fantastisk precision över mållinjen i Annapolis exakt på maxtiden, 12 dygn 0 timmar 0 minuter.
Kjaersgaard fick därmed revansch på sitt snöpliga DNF 2012 då hans crew lämnade honom vid första cut off i Durango.

...och revansch på förra året då teamet var överens om att bryta med 22 mil kvar pga att de skulle nå Annapolis fyra timmar efter målet hade stängts.

Han cyklade synbarligen svagt redan från dag tre och följande fyra dagar men han hade styrkan att lyfta sig själv i håret. Mycket starkt!

Race Across America 2016
Bara två cyklister kvar ute på banan nu i form av Zamboni och Reeves. De kommer med all sannolikhet att bli etta och tvåa i 60-69-klassen. I den klassen noterades f.ö. en sen DNF i form av RAAM for Radiation som bröt vid TS47. Var dock inte den senaste DNF:en i år. Den stod MSCA Team E för i form av en DNF vid TS49 - surt! Vet inte orsaken till DNF:en. Han hade 10.55 på sig att greja 125 miles (fr TS49 till TS52) så det känns som så inte helt omöjligt att greja, men jag har inte analyserat bansträckningen och har ingen aning om i vilket skick han var.

Race Across America 2016
Han somnade tydligen många gånger på cykeln och hans crew tog beslutet att DNF:a.
Det här fanns på deras fb-sida:

Good morning race fans. This is Beverly. It is with a heavy heart that we must announce our withdrawal from RAAM. Erik's safety has become a concern and that is our number one goal, to keep him safe and healthy. To continue would put him at great risk of injury.

Race Across America 2016
Tack för bevakningen alla, ett litet speciellt tack till GoranS, det var intressant och kul att följa. Som flera redan konstaterat, stor konst att få nerv i inlägg i en tråd om långcykling. Var ju jättelångt dom cyklade!

Race Across America 2016
Gunnar O. sa:
Han somnade tydligen många gånger på cykeln och hans crew tog beslutet att DNF:a.
Det här fanns på deras fb-sida:

Good morning race fans. This is Beverly. It is with a heavy heart that we must announce our withdrawal from RAAM. Erik's safety has become a concern and that is our number one goal, to keep him safe and healthy. To continue would put him at great risk of injury.

Ah, tråkigt att behöva bryta så sent in i loppet, men skönt att det finns människor runt omkring som har förmåga att göra sunda prioriteringar. Ett cykellopp kan aldrig vara värt att riskera liv och lem för. I synnerhet då det handlar om ett "nöjeslopp" (i motsats till de som har cyklingen som yrke).

Race Across America 2016
Zimin gav upp vid TS21 i år. Han hade dock redan vid TS15 hållit på i fem dygn (så när som på nio minuter). Han hade alltså hållit på i nästan 120 timmar medan reptiden är på 87 timmar, så hans fortsättande efter TS15 kan ju knappast ha varit i hopp om att nå TS35 inom maxtiden dit.

Jag tycker någonstans att arrangörerna borde sluta rapportera tider för åkare som missat reptiden och inte fått dispens att fortsätta p.g.a. att det funnits särskilda skäl för det. Om de sedan vill fortsätta cykla på egen hand är förstås upp till dom, men nu blir reptiderna annat än vid målet (och ev. TS52) mer akademiska om det går fint att fortsätta och framfarten rapporteras officiellt.

Race Across America 2016
Jag tycker att alla borde vara tvingade att ta ett obligatoriskt 24h stop på ett aircon all-inclusive lyxhotel någonstans på den 2a tredjedelen av loppet.....

Race Across America 2016
De försökte ju några år köra en klass där deltagarna var tvungna att vila 40 timmar under loppet. Det dog dock ut rätt kvickt.

Ur ett säkerhetsperspektiv är det nog helt rätt, men det gör också loppets regler lite mer godtyckligt så tillvida att varför ska det vara just 40 timmar och inte 30 eller 50 timmar? Ur ett spänningsperspektiv kan jag tänka mig att det kan göra följandet av loppet lite mer intrikat. Dessutom skulle man kunna tänka sig scenarion där väderomslag skulle kunna spela stor roll och att någon åkare skulle kunna tjäna på att ta förhållandevis mycket eller lite pauser i t.ex. början av loppet.

Race Across America 2016
Dom kunde ju göra en deal med något fint hotel i St Louis tex, dom som klarar cutoff där får ett kallt och skönt Lyx-rum + pool + whatever food they like ! Sen sparka ut dom på vägen igen exakt 24h after arrival ! Advertising deals, live-TV coverage, parades, dancing Girls, brass-bands, Rolling Stones playing, osv, of course !!

Race Across America 2016
T.o.m. ute på vischan i Norge följdes dramat kring Åkes TS35-repkamp.
P1100935Large.JPG

Tillbaka
Topp