"Race-cykel" till nybörjare?

steget

Ny medlem
Hej,

Jag var först inne på en "race-hybrid", men efter besök hos cykelhandlare idag har nog pendeln svängt över till en ren race-cykel - tror jag...

Men som den nybörjare jag är, blev jag chockad över vilken djungel av cyklar det finns att välja mellan. Jag behöver tips och råd...

Jag kommer enbart använda cykeln som träningsredskap, vilket innebär 2-3 mil 2-3 tillfällen i veckan, har ingen ambition om Vätternrundan eller dylikt. Jag bor i 031-området och har således möjlighet att handla av många olika leverantörer. Om möjligt vill jag hamna på max 10.000:-.

Ge mig gärna lite tips och ideér kring hur jag ska resonera.

Tack på förhand!

Bikeplace (031-området!) har Trek Madone 2.1 för 9995kr. Fin cykel.

Tänk på att budgetera för pedaler, skor, hjälm, kläder, flaskställ, pump, cykeldator kanske, osv... Så om du vill lägga ut 10k totalt så kanske du ska ha en cykel för 8k.

steget skrev:
-------------------------------------------------------

> Jag kommer enbart använda cykeln som
> träningsredskap, vilket innebär 2-3 mil 2-3
> tillfällen i veckan, har ingen ambition om
> Vätternrundan eller dylikt.

Muaaahaahaahaa...
Det brukar börja så.. ;)

När det gäller racer cyklar så är det inte riktigt den djungel som det är för mtb. Men det finns många modeller inom samma segment.

Kanske någon här dissar mig tiotalt, men detta är de skillnader jag ser:

Komfort eller race geometri: Som nybörjare brukar de flesta vilja ha komfort.

Material aluminium eller kolfiber: Med din budget så får det bli aluminium, men gärna med framgaffel i kolfiber om det går.

Komponentgrupp: Det finns många olika märkan och nivåer, men som nybörjare med dina ambitioner och budget borde du ligga på Shimano Tiagra eller 105. Helst det senare.

Hjul: Detta är den riktiga djungeln. Om du skall vara en medveten konsument så skall du jämföra vad hjulen kostar lösa mot vad cykeln kostar. Hjul är viktiga och dyra och påverkar väldigt mycket. Räknar du bort vad hjulen kostar lösa så ser du lättare vad du egentligen ger för cykeln. Så gott som alla byter dessutom upp sig i hjul förr eller senare.

Vikt: Kanske ett bra riktmärke, men lås dig inte vid vikt. Uppgivna siffror är ofta fantasisiffror.

Fysisk butik eller internet: Det finns tusenlappar att spara på att köpa på nätet, men du kan inte få den service som en kompetent handlare kan ge dig. Som nybörjare vill jag nog rekomendera fysisk butik.

MVH
Magnus

Finns hur mycket som helst att välja på i det segmentet. Jag skulle ta något av de stora märkena i butik så det är lätt att vända sig till någon med frågor och inställningar. Alla cyklar behöver dessutom justeras efter några mil och det brukar normalt ingå när du köper cykeln i butik.

Jag skulle dessutom välja en komfort, finns ingen anledning att välja en obekväm cykel i det segmentet. Fastnar du kan du köpa racegeometri på nästa cykel istället.

/Freddo

Tillbaka
Topp