Race Zwift - vilken mätare?

pero02

Aktiv medlem
Funderar på hur de som tävlar ställer in sin utrustning. Jag upplever det som om det är sjukt många fler som är bra på Zwift än ute i verkligheten.

Dual Power behövs för vissa race. Men vilken ev de två ska man använda? Vilken använder andra.

Mina kraftmätare:
Neo 2T
P2M på racer.
Quarq på mtb.

P2M och quarq visar alltid 5-7% högre effekt än neo2T.

Kör alltid med neo2T men borde/kan jag byta utan att fuska? Hur används dual power??

344D8538-535D-4D24-8B9D-CCCD6C35D1D4.png

P2max är ju inte fel utan helt godkänd, men de som kör Neo brukar "straffas" för det. Kanske därför just den användes på ZwiftVM? Kollar man tex swecup ZWiFt så brukar det vara max 15 som gör en analysis allmän för att vara transparent. De flesta gör det inte... Antar att scf tar in dom ej publikt av åkarna.

Ja zwoft inomhus är enklare än att cykla utomhus både avseende teknik, Draft och att klämma ur sig effekt.

P2max är ju inte fel utan helt godkänd, men de som kör Neo brukar "straffas" för det. Kanske därför just den användes på ZwiftVM? Kollar man tex swecup ZWiFt så brukar det vara max 15 som gör en analysis allmän för att vara transparent. De flesta gör det inte... Antar att scf tar in dom ej publikt av åkarna.

Ja zwoft inomhus är enklare än att cykla utomhus både avseende teknik, Draft och att klämma ur sig effekt.

I swecup var det i år inget krav på dubbla effektmätare men det har efterfrågats och troligtvis blir det krav på det samt invägningsbevis i tävlingsklass i framtida nationella zwiftlopp.

Jag upplever det som om det är sjukt många fler som är bra på Zwift än ute i verkligheten.

De nationella zwifttävlingarna lockar ju folk som normalt endast tävlar i sin egna disciplin och många starka cyklister tävlar knappt alls irl av olika anledningar, dessutom är Sverige ett långt land så att alla de bästa norrländska cyklisterna och de bästa som bor söderöver samlas på samma tävling händer nästan aldrig. Så det är inte så konstigt att det är många fler starka med när det är virtuellt.

I swecup var det i år inget krav på dubbla effektmätare men det har efterfrågats och troligtvis blir det krav på det samt invägningsbevis i tävlingsklass i framtida nationella zwiftlopp.
Screenshot_20210206-155255_Companion.jpg

Du kanske har rätt, men vad säger egentligen reglerna? Nu verkar det ju mest vara typ "kul att så många är med och kör swecup!" Och bra så ?. Det är ju bra, några innecyklister hittar förmodligen ut på tävling i sommar också.

Edit: med tanke på nivån så hoppas jag verkligen att dom kör med utlottningspriser.

Hade vart jäkligt kul om zwiftraceandet hade lett till fler tävlingar ute kommande säsong. De race jag kört ute har vart det roligaste jag gjort på länge. Räknar också med att bli ordentligt ifrånkörd i vår/sommar med tanke på hur starka många är på zwift.

Hade vart jäkligt kul om zwiftraceandet hade lett till fler tävlingar ute kommande säsong. De race jag kört ute har vart det roligaste jag gjort på länge. Räknar också med att bli ordentligt ifrånkörd i vår/sommar med tanke på hur starka många är på zwift.

Jag vill inte vara en glädjedödare, men 80% av de som kör zwift fuskar mycket.

Tyvärr kan det ju också bli så att många nöjer sig med att tävla på zwift med tanke på hur bekvämt det är att slippa all logistik med riktiga tävlingar. Många svenska cyklister är nog helt enkelt bättre på att producera effekt på en trainer än på riktigt, inte så konstigt med tanke på att det sedan länge finns en stark "monarkkultur" vilket gör att många kör stor andel av intervallpassen på trainer.

Jag vill inte vara en glädjedödare, men 80% av de som kör zwift fuskar mycket.

Vad får du detta ifrån? Det vore ju märkligt med tanke på att majoriteten av de i toppen av swecup tävlingarna är duktiga tävlingscyklister i verkligheten också, eller menar du att de helt plötsligt börjar fuska så fort de tävlar i zwift?

Senast ändrad:
Men om man kör tävling där dual power behövs. Vilken av Neo och P2M/Quark kan jag använda enligt regler? 6% är rätt stor skillnad.

Vad får du detta ifrån? Det vore ju märkligt med tanke på att majoriteten av de i toppen av swecup tävlingarna är duktiga tävlingscyklister i verkligheten också, eller menar du att de helt plötsligt börjar fuska så fort de tävlar i zwift?
Skulle tro att i A och A+ är det ganska så fair play, svårt att komma från ingenstans och pressa 5w/kg utan att nån hört talas om dig tidigare, iaf de som kör swecup. Däremot tror jag ju att det är betydligt smutsigare i B och lägre när det gäller vikt/längdfusk och väldigt knasigt kalibrerade trainerns.

Funderar på hur de som tävlar ställer in sin utrustning. Jag upplever det som om det är sjukt många fler som är bra på Zwift än ute i verkligheten.

Dual Power behövs för vissa race. Men vilken ev de två ska man använda? Vilken använder andra.

Mina kraftmätare:
Neo 2T
P2M på racer.
Quarq på mtb.

P2M och quarq visar alltid 5-7% högre effekt än neo2T.

Kör alltid med neo2T men borde/kan jag byta utan att fuska? Hur används dual power??
Dual power / verification används oftast genom att köra Trainern som primär och effektmätaren som sekundär (och då skadar det ju inte om det är högre siffror på den senare. Ser ju lite snyggare ut)

På högsta nivån (ZRL Premier Division typ) så är det krav på att köra Trainern som primär. Också krav på dubbelmätning samt andra bevis på att du är en stark människa och inte något annat)

Men jag tycker nog 5-7% konstant diff är lite väl mycket. Någon svensk toppåkare (typ Olof) kör också 2T/Quarq och har bara ett par ynka watt diff. Se bifogad bild.

På ett PD-race ex https://zwiftpower.com/events.php?zid=1598893 (gå in under analysis) kan du få en bra överblick över hur det kan se ut (då alla behöver dubbelmäta)

Mina tankar: Om du kan (genom mer kalibrering eller om det är drivlineförluster som ställer till det) försök minska diffen. Är du inte på A+ nivå eller gör 5w/kg+ så är det skitsamma. Det är "bara ett spel". Om du vill och väljer stolthet före vinstmaximering så kör du Trainern och visar låga dubbelmätta siffror. Men då givetvis också invägningar regelbundet, annars blire det ju bara halv-transparent.

Bilagor

• Skärmavbild 2021-02-08 kl. 08.39.00.png
    Skärmavbild 2021-02-08 kl. 08.39.00.png
    46.5 KB · Besök: 198
Dual power / verification används oftast genom att köra Trainern som primär och effektmätaren som sekundär (och då skadar det ju inte om det är högre siffror på den senare. Ser ju lite snyggare ut)

På högsta nivån (ZRL Premier Division typ) så är det krav på att köra Trainern som primär. Också krav på dubbelmätning samt andra bevis på att du är en stark människa och inte något annat)

Men jag tycker nog 5-7% konstant diff är lite väl mycket. Någon svensk toppåkare (typ Olof) kör också 2T/Quarq och har bara ett par ynka watt diff. Se bifogad bild.

På ett PD-race ex https://zwiftpower.com/events.php?zid=1598893 (gå in under analysis) kan du få en bra överblick över hur det kan se ut (då alla behöver dubbelmäta)

Mina tankar: Om du kan (genom mer kalibrering eller om det är drivlineförluster som ställer till det) försök minska diffen. Är du inte på A+ nivå eller gör 5w/kg+ så är det skitsamma. Det är "bara ett spel". Om du vill och väljer stolthet före vinstmaximering så kör du Trainern och visar låga dubbelmätta siffror. Men då givetvis också invägningar regelbundet, annars blire det ju bara halv-transparent.

Lika bra att fortätta som jag gjort med 2T som mätare och bli förnedrad när jag väl tester race. Prestationsmässigt är jag på gränsen mellan A och A+.

Verkar som alla i länken PD-race har betydligt jämnare värden mellan sina mätare än jag har. Mina är stabila från gång till gång. Alltid något.....

1612805146488.png

Senast ändrad:
Lika bra att fortätta som jag gjort med 2T som mätare och bli förnedrad när jag väl tester race. Prestationsmässigt är jag på gränsen mellan A och A+.

Verkar som alla i länken PD-race har betydligt jämnare värden mellan sina mätare än jag har. Mina är stabila från gång till gång. Alltid något.....

Visa bilaga 468863

Det kanske är något som kan kopplas ihop med det som diskuteras i Watt-tråden. Du verkar ju bara här bara ha dubbelmätt på en massa SST/tröskel workouts (utan fri-hjulande så mycket utgår jag från). P2max kanske inte kalibrerar om sig med temperatur under tiden?
Du har inte dubbelmätt något mer dynamiskt pass eller något race?

borde kanske testa mäta på mer dynamiskt pass. Tror dock inte det blir någon skillnad. ”Felet” kommer direkt och är konstant.

Tillbaka
Topp