Racepack - är det bra?

desmo

Aktiv medlem
Racepack - är det bra?
Hej hallå.

Vid senaste äventyret såg jag fler och fler som använde "race packs". Eller ryggsäckar, camelbacks, hydration vest eller vilket ord ska vi använda?

Vad tycker vi om det?
Under den tid jag har cyklat så har fokus alltid varit att ta bort vikt från ryggen. Jag försöker tom ha fickorna tomma så jag kan fylla på dem på vägen.
Är inte risken att man belastar ryggen extra? Att det blir ökat tryck på sadeln?

Jag ser fördelar.
Enklare att dricka om det är knölig terräng.
Skönt att ta med sig in i butiker om man har värdesakerna packade i den och slippa plocka från cykeln.
Behovet av reflexväst försvinner (om man köper en variant med reflex/hiviz).
Lite extra packutrymme.

Vad är er åsikt?
Och då tänker jag på utmaningar som sträcker sig över flera dagar.

https://www.apidura.com/shop/racing-hydration-vest/

Racepack - är det bra?
Jag har kört med en USWE outlander pro på mina längre flerdagars-turer nu i två säsonger och för mig funkar det alldeles utmärkt, jag dricker mer och oftare än om jag bara har flaskor.
Jag sneglar på Albions väst pga förvaringsfickorna och Hiviz.

Racepack - är det bra?
Jag ser ingen poäng med det om man kan packa på cykeln. Som du säger blir det varmare och jag tycker inte att det är något problem att dricka från flaskor på cykeln. Ser också en risk med att få ont från den, men det beror väl på hur man är byggd.

Jag tror att det är en trend från ultralöpningen, men där fyller dom ju ett behov.

Jag har kört mycket med ryggsäck på MTB, men det är främst för att det inte har funnits något annat bra sätt att få med sig prylarna och dom rundorna har aldrig varit i närheten av tiden man kan bli sittande på cykeln när man kör randolopp.

Racepack - är det bra?
Det stora som hänt är väl att folk kommit på att det kan vara aerodynamiskt fördelaktigt med en ryggsäck som ger en ordentlig knöl uppe på ryggen a la ringaren i Notre-Dame. Då blev det plötsligt lite coolt istället för töntigt med ryggsäck.
Äntligen, visste väl att jag gjorde rätt när jag använde ryggsäck även på landsväg för en 25-30 år sen ?

Racepack - är det bra?
En annan nackdel jag kommer tänka på är att det blir ju varmt under en säck.
det kan i vårt land också vara en fördel, under elva månader av tolv.

med den lättare klädsel jag föredrar är rygga problemfritt uppåt 25 grader. sedan åker den i förekommande fall ner på pakethållare, och om sådan saknas; grejorna dumpas i lämplig ramväska.

att det då blir (märkbart) trögare i motvinden får man stå ut med,

Senast ändrad:
Racepack - är det bra?
Det beror väl på. Inför Sverigetempot experimenterade jag med Camelbak modell äldre och USWE outlander. Vikt- och temperatur-mässigt hade det nog funkat men det blev för bökigt att komma åt fickorna, funkade dåligt med jacka/väst och i tempoställning tog hjälmen emot lite lite på USWE-väskan. Camelbaken var mindre men hittade ingen ny vätska lösa till den. Efter några vändor valde jag att köra med flaskor i ram och softflasks i väska / fickor.

Hade det varit endagscykling och/eller på stökigare terräng hade jag nog valt USWEn, mest för att komma åt drickan nästan när som helst

Racepack - är det bra?
camelback blåsa pre-crux? Ja, det kanske är ett problem. Hittar bara en used på sellpy och blir inte köpsugen. Jag har en (used) om det mot förmodan finns ett desperat behov. USWE blåsa är ju väldigt mycket bättre på alla sätt.

Racepack - är det bra?
Har en USWE med 3L blåsa. Brukar fylla den runt 1.5L för vanliga 2 timmars rajds. Efter några rundor märker du inte ens att den är på ryggen. Det är som att ha 2 enorma flaskor på cykeln vilket inte är kul på en skakande hardtail. Bonus att du kan ha allt från fickorna i det lilla facket på ryggsäcken. No brainer. Svettig fläck under ryggan blir det såklart men inget jag märker fören jag tar av den.

Racepack - är det bra?
Trendsättare! Vad kommer vi få se för gammal simson skåpmat 2025?
Skulle bli firande av inte köra VR nummer xx men polaren som jag cyklade med firar visst femtio nästa år å har lovat att köra så jag får visst offra mig . ?
Gammal skåpmat blir lånad cykel (Argon 18 dura ace 2009-10!?)utan skivbromsar men man vinner väl inga ”race” av att bromsa!?

Senast ändrad:
Racepack - är det bra?
Jag testade (landsväg) med en liten ryggsäck och vätskeblåsa i juli. Jag drack oftare än med flaskor men det blev mindre drucken mängd vätska. Det blev även ordentligt varmt trots att det inte var supervarmt ute med ett extra lager på ryggen.
Jag kommer kanske testa någon gång till men tveksamt.

Racepack - är det bra?
Körde mycket med camelback förr om åren. Tycker det känns skönare utan även om det har sina fördelar med tillgång till väska.

Racepack - är det bra?
Kör med en gammal Camelbak v.1, i princip bara en påse med ganska smala axelremmar. Lite svalare än ryggsäcksmodeller. Förr hade Camelbak en Racebak där insidan bara var ett enkelt tyg. Minns att första RAAM svensken Bobby Thore'n tyckte att den var ovärdelig fylld med is när han cyklade genom ökentrakterna. Borde vara enkelt att sy en egen. Nu finns ju tröjor med ficka för blåsa men jag undrar om man då blir halvt strypt av tröjan eller hur mycket den kommer att sagga av t/yngden.

Racepack - är det bra?
Jag körde med en USWE Outlander 3L (https://uswe.com/sv-se/hydration-pack-outlander-3-black) under The Bright Midnight i Norge i år. Mest för att det var den enda som jag kunde få tag på med kort varsel. Jag funderade lite i samma banor som du @desmo. Ytterligare farhågor jag hade var att jag skulle bli blöt om ryggen och se muppig ut. Blöt om ryggen blev jag ju ändå pga. norskt väder och regnkläder och vad gäller det andra var nog skillnaden marginell. Jag skulle nog säga att jag knappt märkte av att jag hade den på mig, men det kanske är annorlunda i andra väder. Överlag är jag väldigt nöjd.

Fördelar:
1. Jag kunde packa väskorna på cykeln nära bristningsgränsen och istället ha det lite luftigt på ryggen (jag skippade vätskeblåsan).
2. Regnkläderna kunde snabbt pressas ner i det stora facket (2 l) och det fanns utrymme kvar till andra smågrejer.
3. Det mindre facket (1 l) hade plats för rätt mycket extra mat.
4. Det finns också ett mindre fack där man som du är inne på kan ha värdesaker av mindre storlek.

Den enda egentliga nackdelen var att tröjan blev sönderskavd över axlarna och vid nacken/kragen, men så satt vi ju också i sadeln i typ tre dygn. Sen är ju grejerna i väskornas ryggfack inte tillgängliga under själva cyklingen, så man får ju tänka på vad man lägger i den.

Jag använde som sagt inte vätskeblåsan utan hade med mig två vattenflaskor om vardera 950 ml. Gissar på att du kanske inte får plats med det, så det är ju något annat att ta med i beräkningen. Vi fyllde ju vatten från vattendrag och det hade nog inte varit lika smidigt med vätskeblåsan. Den testade jag istället under ett kortare gruslopp (fylld med sportdryck/vätskeersättning) och det var kanon. Skönt att kunna dricka utan att fippla med flaskor när man ligger i grusklunga.

Racepack - är det bra?
På Unmapping förra året körde jag med en löparväst från Salomon. Den sitter väldigt bra, inget man tänker på och inget skav varken på tröja eller rygg efter 7 dagar på skumpigt underlag. Lite less blir man på att plocka av och på den några ggr varje dag men jag tycker nog fördelarna överväger. Jag hade vatten i blåsan på ryggen och sportdryck i flaskor på cykeln - då klarar man sig ett bra tag utan påfyllning vilket jag kan uppskatta.

Racepack - är det bra?
Numera finns ju även tröjor med inbyggd ficka för vätskeblåsa. Rapha project Blaero och Castelli Unlimited Pro Jersey till exempel. Jag har dock enbart hittat Blaero på bilder på sponsrade cyklister än så länge.

Tillbaka
Topp