Racer eller gravel, nybörjare
Alltså, racer är ju roligt att cykla asfalt med. Med min gravel härdar jag ut när det blir asfalt och längtar till nästa grusväg.
En racer är pigg, alert och pockar på. Vill öka farten och vill att man sveper in i nästa kurva. Det är skoj!
Det är ungefär som att det går att cykla grus med MTB men det är roligare på gravel men jag skulle säga att det är större skillnad att cykla asfalt med racer mot gravel än det är att cykla grusväg med gravel mot MTB.
Så tänker du cykla asfalt och kanske Vättern, köp en racer. Man kan få en bra, lite äldre racer, för några tusenlappar som är roligare än alla gravelcyklar på vägen.
Så mitt förslag är att köp en begagnad racer och testa först. Exempelvis en Cannondale CAAD13, eller CAAD12 etc. Finns många bra.
Citerar mig själv från inlägg #44 "De finns en mängd olika cykeltyper och det finns ingen enhetlig definition. En gruscykel kan ha en mer aggressiv geometri (du sitter mer framåtböjd) än en komfortracer."
Jag förstår din beskrivning av tjusningen med racer. Samtidigt kan en racer också upplevas som obekväm och direkt olämplig på tex dålig asfalt. För vissa av mina asfaltsrundor väljer jag min traditionella racer, för andra en gravel.
Jag tycker att det är mycket större skillnad att cykla grus med MTB vs gravel än att cykla asfalt med racer vs gravel (inte äventyrsgravel).