Racer för nybörjare?

Racer för nybörjare?
Columbus Pinta på cykelcity ger mycket cykel för pengarna. Annars har Nishiki budget-rejsers.

Begagnade racercyklar bör vara i bra skick efter som de inte slits på samma sätt som mtb.

Prova racer. Det är ett trevligt komplement till mtb.

Racer för nybörjare?
Getskägg skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man inte har cyklat racer förut (utan bara
> MTB) men tänkte börja pröva lite (med
> vätternrundan).
Jag hoppas att du inte tänker köra årets VR för det är i senaste laget att hoppa på en ny cykel och sen trampa 30-mil. Funkar bara om du är en van cyklist!

Kan denna vara nått att ha?
Ja, om du tror att ramens storlek passar dej.

> Varför? varför-inte? Nackdelar? Vad ska man
> tänka på?
Ramens storlek är viktigt så den passar dej. Ett tips skulle vara att du tar dej till din lokala cykelhandlare och mäter upp vilken storlek du ska ha.

> Jag kan inte mycket om racer-cyklar men det skulle
> vara kul att prova, tänkte att denna kunde vara
> nått att börja med
Varför inte den här: http://www.bike-discount.de/shop/k94/a6406/rps-60.html kostar lite mer men den är NY...

Racer för nybörjare?
-Ari
Jodå visst blir det VR i år, jag är dock en van mtb cyklist, jag satte mig på en racer för första gången förra helgen o körde trosatrampet. Det kändes bra, drygt 30kmh i snitt. jag vara o pratade med en cykelhandlare som sa att jag skulle ah en cykel som är stl 58. jag är 187cm. så det verkar stämma med vad jag läst i andra annonser. Vad tror du om fälgarna de ser väldigt sköra ut?

Någon annan som ser nått varför jag inte ska köpa denna cykel, eller nått som jag bör vara försiktig med?

http://www.blocket.se/vi/14723348.htm?ca=11_s&last=1

Alla svar tas tacksamt emot.
Tack alla som svara, och kommer svara...
/GS

Racer för nybörjare?
Hej,

Tror också att det är ett OK köp, men eftersom den är beg måste du vara på din vakt om du kollar på den. Försök att kolla att den inte är smälld, kan vara svårt att se men om du låter fingertopparna "smeka" ramen speciellt vid svetsarna bör du kunna känna om det finns bucklor där. Små bucklor mitt på rören är mindre allvarligt än bucklor vid skarvarna. Om det känns som om röret "sväller" precis vid en svets kan det tyda på att ramen är smälld. Likaså om det finns repor eller skrapmärken på ramen, då skulle jag låta cykeln vara. Kolla att hjulen är någorlunda raka, denna typ av hjul med få ekrar kan vara lite knepiga att få perfekt raka. Om du är tung kan dom vara lite veka också. Dessutom är det så att med så få ekrar är dom mycket känsliga för ekerbrott, dom blir i princip okörbara om en eker sticker. Detta brukar man iofs kompensera med tjockare ekrar. Lycka till!

Racer för nybörjare?
captain8track- jag är varken tjock eller gammal, så det ska nog gå bra.

Selast- tack för tipset, jag ska nog åka o kolla på den.

Tack igen.

Racer för nybörjare?
>Getskägg skrev:
>Vad tror du om fälgarna
>de ser väldigt sköra ut?

Dom håller om du inte är en riktig tungvikare. Kolla bara att dom är raka och inte fått allför mkt stryk.

>Någon annan som ser nått varför jag inte ska
>köpa denna cykel, eller nått som jag bör vara
>försiktig med?

Kolla att ramen inte fått smällar.

Lycka till på VR! Ska kanske själv åka VR men 60-milaren från Täby går samma dag så vi får väl se vilken det blir...

Racer för nybörjare?
Är också 187 lång och kör med en cykel med 59 cm topprör. Och 19 cm styrrör. Men om man är ovan med landsvägscykel kan det kanske kännas lite "långt". Men på basen av bilderna ser den ut att i alla fall vara ganska nära vad gäller storlek.

Tillbaka
Topp