[Racer] - Gran Fondo Kungsbacka 22/8 - Vilka ska köra?

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Det närmar sig sensommarens höjdpunkt, Gran Fondo Kungsbacka 137km den 22 augusti. Ett lopp som går på riktigt fina kuperade vägar söder om Göteborg. Anmälan har öppnat och fram till 12 augusti kostar det 400kr, därefter extra, så passa på:

http://granfondo.lvg.nu/index.htm

Vilka ska köra? :-) Anmälde mig precis. Vi ses!

/Leo

Jag tänker anmäla mig...
Tänker testa alla 3 loppen ,så man är nog lagom mör på Gran-fondot.

Hmmm. Vill, men har tingat upp mig för att springa Midnattsloppet med jobbet på kvällen den 21:a, därefter är generalplanen att det ska svingas några bägare maltdryck som vätskeåterställare samt att man ju också ska fira sin födelsedag : )
Men man kan ju alltid tänka om, och jag har inga ambitioner att ligga med er raketer (Leo, hajtand, vito m.fl.) och bita i bocken, utan ett lagom behagligt och jobbigt lvg-svetto-tempo får det då bli. Tror jag.

Jag ska köra . Körde lygnen runt i våras . riktigt sjyssta vägar att köra på. Är gran fondos vägar som inte innehåller lygnen lika kuperarde?
Richard

Känns lite som årets höjdpunkt detta loppet.
Tänkte dock passa på och höra ifall ngåon har en .gpx fil över banan som man kunde få snylta av? vore skönt att få testa rundan innan det är dags för den stora dagen :)

Körde Lygnern runt igår. Hade inget minne av att den var så kuperad :) Kan vart passet i Delsjön som gjorde sig till känna iof. ( Tack Leo :P )

Tycker inte de andra rundorna är lika krävande ur den vinkeln, fast det är klart att de finns backar där också :) Lättast är ju den gröna i så fall, sen kommer svart. Resten av den röda har jag inte jätte koll på, men inga överraskningar vad jag kan se.

/S

Ja, det ska bli skoj att se hur det blir med den "riktiga eliten" där. Hur tufft det blir beror nog lite på ens egna ambitioner förstås ;) Att sitta med tätklungan blir nog betydligt tuffare än vanligt på Gran Fondona. Blir intressant att se om det blir lite mer fart redan tidigt på loppet...eliten blir nog gärna av med motionärerna tidigt misstänker jag.

Lite tråkigt bara att inte fler motionärer verkar ta chansen och testa på tävlingen på lördag. Många av motionärerna som hänger här verkar vara tävlingsmänniskor, så varför man då inte testar en riktig tävling (till skillnad från t.ex hisingen runt som refererades till som tävling på detta forum) förstår jag inte riktigt.

Vi ses på söndag (och fredag och lördag för er som vågar köra då)!
/Rikard

Jag skulle tro att den väldigt höga startavgiften avskräcker en hel del...
Sen är det nog för långt. Själv klarar jag inte nåt tävlingstempo i nära 14 mil. Hälften hade varit mer lagom.

På lördagen (Kung Frodes lopp) är det bara 17 km i sportklass, 5 varv på en ganska lång GP bana (alltså inte så stor risk att bli varvad). 150 kr (nu 250 kr dock) med engångslicens är ett kap!
Jag tycker det verkar vara ett perfekt prova på lopp för cyklister i göteborstrakten.

Rillepille: Men om man inte är med i en klubb då? Då får man ju inte köra på lördagen!

Senast redigerad av en moderator:
clnr - jo, det där med klubbmedlemskap får jag erkänna att jag inte tänkte på. Lite dumt att inte lyngnens venner löst det på ett smidigt sätt, typ så man kunde bli tillfälligt medlem i deras klubb eller fick kraftig rabatt för medlemskap resterande delen av säsongen. Att gå med i klubb är ju visserligen inte så dyrt och kan rekommenderas av andra skäl än för att tävla, men de borde göra det smidigare för folk att prova på. Gå med i CK Master annars! Då får du startavgifterna betalda. Då hade medlemsavgiften varit återbetald om du startat lördagens och söndagens lopp (500 kr).

Får man verkligen startavgifter betalda till motionslopp? För gran fondot, vad man än väljer att kalla det, är ett motionslopp.

Jag kommer köra både Kung Frode på lördagen och Gran Fondot på söndagen. Hoppas inte lördagens backGP dödar mina ben såpass mycket att jag inte klarar av att stöta på söndagen.

Vi ses!

Patric

Wee, dagens tur vart riktigt tuff. Grattis till Paprikan och Enar som fick fina tider. SteffoN lyckades fullfölja detta lopp med en fin tid också. Förut så har en vurpa (2008) och kramp (2009) dödat hans chanser.

Tänkte att jag skulle försöka hänga på den stora klungan och se hur det utvecklas. Insåg ganska snabbt att benen inte räckte till. Regnet som kom efter ett par hundra meter förstörde all tänkbar utförsåkningsskill jag kan tänkas ha, så det vart lite segt fram till Björketorp. Såg flera olyckor fram till Björketorp och hoppas det gick bra för inblandade. Folk fanns på plats att hjälpa så jag kunde tugga på.

Efter Björketorpsbacken så blev vi en tvåmannaklunga. Efter ca en mil vart vi fyra och sedan fem som körde ihop nästan fram till Sätila. Precis efter Sätila där man svänger av till långa backen gjorde killen framför mig ett misstag (en dansk) då han missade att köra av. Fick ropat honom rätt men tappade mitt "gäng". Kom uppför backen och såg gänget (som växt till ca 15) bara 200 meter framför. Försökte mata på men det blev motvind så det vart tufft. Fick draghjälp av en kille som vart ruskigt stark på platten så vi knaprade in avståndet till kanske 50-70 meter. Dock tappade vi dem vid varje backe så det vart oerhört frustrerande.

Efter att ha klarat av andra loopen så vart det dax för tredje och sista. Precis i början av sista loopen så hann jag nästan ifatt gänget. Sånär som på 30-40 meter. Tyvärr körde jag slut totalt och gick i princip ensam till mål de sista 2 milen. Benen skrek och ville inte mer så när målet kom vart man trött och glad.

jahapp. det blev till att rulla in med första stora klungan iår igen. helt OK för min del. jobbigt regn, två vurpor som jag var riktigt nära och lite hetsig körning i början. rullade in på en 25e plats på 3.34 h.

bäst var kanske att jag vann ett par riktigt fina skor på utlottningen..... i storlek 37 - bara en decimeter för korta för mig, antar dessutom att det är dammodell. Någon som vill köpa?

är det någon som lagt ut bilder från loppet?

Kul att det verkade gått bra för alla idag, trots regn och vurpor.

Tanken var nog att Enar skulle vunnit de där skorna... hoho!

Lisa

Helgen avslutades bra eftersom jag enkelt rullade med huvudklungan hela vägen hem. Lördagen däremot slutade med ett DNF eftersom jag var totalt orkeslös och jag med stor frustration kunde se Dan_Nys, Drub och övriga bara försvinna bort.

Gran Fondot var som Peter skrev läskigt i början då det var en del krascher i vätan, sedan ordnade det till sig och vi kunde få en fin lugn tur i klungan. Så här i efterhand borde man kanske sett till att stöta lite mer där fram men dom röda (CC) låg där som en vägg för det mesta.

Nästa tävling blir Svanesunds tredagars.

Inga av oss CK Master cyklister verkar ha fått tider från igår men jag körde i mål sida vid sida med Mikko!

Patric

Tillbaka
Topp