Racer på Sardinien? Alternativ till Mallis

Tri_peter

Medlem
Hej.
vill kolla av lite alternativ till Mallorca för påskveckan. Tänkte åka med familjen, men vet att Mallis inte alltid är supervarmt i slutet av mars/början april. Helt OK för cykling så klart, men inte optimalt för bad med familjen...

Tänkte därför höra med kollektivet om Sardinien är bra med racer? Eller är det för smala vägar? hur är värmen/vädret i slut mars/ början april?

Andra alternativ? Spanska fastlandet /Malaga tror jag är lite varmare än Mallorca?

Eller givetvis Kanarieholmarna - men många säger att cyklkingen är sämre än på Mallis (sämre vägar)

Peter

Sardinien ligger på samma breddgrad som Mallorca och inte särkilt lång öster om Mallorca heller. Med andra ord, vädret på dessa två ställen är nog inte helt olikt, men framförallt lär klimatet vara ganska likt om man tänker i dimensionerna badbart/icke badbart och tid-på-året.

I övrigt lär Du få många svar om Kanarieöarna ganska snart, jag vet säkert att åtminstone GoranS har cyklat en del där och kan komma med bra tips.

Tror vädret är likvärdigt på alla dina förslag bortsett Kanarieöarna, där det är sol/bad-varmt för familjen. Vägarna på ex Gran Canaria ska vara riktigt bra med fin asfalt vad jag hört. Dock är det väldigt kuperat så det är svårt att få till långpass utan X antal höjdmeter. Ska själv till Gran Canaria en vecka med avresa i morgon. Kan avlägga rapport efteråt.

Det är riktigt bra cykling på Gran Canaria. Men som Bakbromsen skrev så är det väldigt backigt. Det finns väldigt mycket vägar så det är lätt att få ihop olika rundor. På Teneriffa finns det nog mer möjligheter till lite plattare cykling.
/Johan

tack så långt, jag vet ju att väldigt många åker till GC, men är det någon som kan jämföra GC med Mallis?

samt huvudfrågan avseende hur cyklingen är på Sardinien - bra eller kass. Jag har varit på Korsika (dock ej cyklat), och minnesbilden därifrån är nog att vägarna skulle vara lite väl smala för att cykla säkert på - kanske är sardinien liknande?

Mallis stoltserar ju med sjukt bra cykelvägar, ofta med vägrenar som är meter breda. plus toleranta bilister.

Tja, Teneriffa kan ju då kanske passa bra inför mina två A-tävlingar nästa är, Norseman (www.nxtri.com) och Celtman (www.cxtri.com)

Den största skillnaden mellan Mallis och GC är nog backarna. På Mallis kan du välja om du vill köra i berg och backar. På GC är det berg vart du än ska. För min del tyckte jag att GC funkade väldigt bra när jag var där med familjen. Då har man ändå inte tid med långrundor så då räckte det bra med tre-fyra timmar i bergen. Om jag fick välja ö för en träningsresa skulle jag ta Mallis just för att du kan köra på platten varannan dag. Jag har varit på Mallis två gånger och på GC två gånger.

Teneriffa har jag inte cyklat på men har varit där några gånger och hyrt bil. Där är det också backigt men om du kör runt Teide, på platån, så får du en del plattkörning också.

Just hemkommen från Fuerteventura. Där finns hyfsat platt åkning, hyfsade berg och hänsynsfulla bilister. Dock är det ett månlandskap, kargt och torrt. Bor ni på playitas så finns det ju andra träningsfaciliteter också.

Fuerta och playitas är givetvis med på radarn. men blir rätt dyrt för familjesemester jämfört med flygstol och hyra eget hus. men absolut ett alternativ (sen är det dålig tillgång påskveckan också). från 45000 för familj på 5 utan mat men boende i bungalow.

har kört mallis några år med ryanair + hyrt hus och bil lokalt, men då har vi åkt över kristi flygare. <10 k för flyg, <3k bilhyra, <8-9 k hushyra.

ca halva priset mot playitas, men givetvis annan upplevelse.

Har du sökt på forumet? Har bestämt för mig att både Sardinien och Malta diskuterats som cykelresmål tidigare.

Om man älskar berg och värme så är sydsidorna på de högre av Kanarieholmarna det bästa man hittar inom måttligt avstånd vid den tiden. Om man vill ha mer omväxling med både platt och berg och inte har krav på att backarna ska vara jättelånga eller jättetuffa så är Mallorca ett bättre val då variationen är större och vägnätet tätare. På Teneriffa, GC och La Palma kan du åka relativt platt, t.ex. dalgångarna mot Ayagaures eller Soria (innan det börjar gå uppför) på GC eller bort mot El Médano på Teneriffa. Det är dock mer begränsat med plattcykling. Fuerteventura och Lanzarote har jag inte cyklat på, men höjderna på dom indikerar att de bör vara sämre för bergscykling än Mallorca och mindre gröna.

Malta har jag varit på men inte cyklat på. Är väl en 15 år sen, men redan då kändes det som det är rätt mycket trafik. Vägkvaliteten var då bitvis riktigt dålig, men det kan mkt väl hunnit ändras (t.ex. m.h.a. EU-bidrag). Så mycket roliga backar hittar man dock inte på ön.

Förutom Mallorca finns ju spanska östkusten som när man kommer ner lite bör vara rätt likt Mallorca klimatmässigt.

Lite statistik angående väder, tagen från worldweatheronline (plockade med några andra ställen som också kanske skulle kunna vara intressanta):

Mars:

Mallorca: 6-18 grader, 20 mm nederbörd, 9 regndagar
Malaga: 10-20, 61 mm, 7
Maspalomas (GC): 16-23, nederbörd 14 mm, 7
Los Cristianos (Teneriffa): 16-23, 15 mm, 4
Malta: 10-18, 43 mm, 13
Alghero (Sardinien): 6-17 grader, 31 mm, 8
Heraklion (Kreta): 9-17, 62 mm, 10
Limasol (Cypern): 10-19, 33 mm, 10

April:

Mallorca: 8-20, 35 mm, 10
Malaga: 11-22, 42 mm, 8
Maspalomas: 16-23, 5 mm, 6
Los Cristianos: 16-23, 22 mm, 3
Malta: 12-20, 24 mm, 12
Alghero: 8-19, 55 mm, 10
Heraklion: 12-20, 21 mm, 7
Limasol: 13-22, 18 mm, 7

Nu har jag inte cyklat på vare sig Sardinien eller Malta, men jag har besökt och kört bil på båda holmarna. (Flera ggr på norra delen av Sardinien).
Sardinien kunde vara ett riktit bra mål. Man hittar hur mycket fina bergvägar som helst, men de kan vara mycket smala. fast jag tyckte inte att det är speciellt mycket trafik där fast jag var där i slutet av Augusti senast.

Malta e för litet, för platt och för mycket trafik skulle jag säga. Hellre Sardinien av dessa 2.

Tri_peter skrev:
-------------------------------------------------------
> har kört mallis några år med ryanair + hyrt hus
> och bil lokalt, men då har vi åkt över kristi
> flygare. <10 k för flyg, <3k bilhyra, <8-9 k
> hushyra.

Jo, är det hus som gäller och en såpass attraktiv vecka så drar det iväg. Vi är 4 gubbs som åker till mallis den 13/4 och kör helt eget med hus+hyrbil. Blir mycket rimligt.

Sardinien är kalas, snälla bilister och massor med småvägar nästan utan trafik. Man får cykla även på de största vägarna vilket lokala cyklister verkar göra med glädje men jag skulle undvika de mest motorvägslika vägarna.

Det finns rätt hög berg också.

Väcker en gammal (nåja) tråd till liv då vi ska till Sardinien imorgon. Hur fungerar det att hyra cykel där? Hittar inte så mycket på nätet. Det man hittar är typ, ja, det går att hyra cykel.

Vi ska bo lite varstans så tips på bra ställen (inte nödvändigtvis för cykling) och var man kan hyra cykel vore trevligt.

Var på norra sardinien i somras,hade också problem med att hitta någon som hyrade ut vettiga cyklar,tog med min egen, lånade väska funkade perfekt.På södra delen av ön finns det några som hyr ut cykel.

Tillbaka
Topp