racer sittställning höja styre?

Björnäs

Medlem
Har 10 cm mellan sadel överkant och styre, vilket min nacke verkar tycka är i mesta laget. Har redan vänt på styrstammen, och överväger nu fler spacers. Hur högt bör gaffelröret vara jämfört med styrstamskanten? Är det något problem att blanda aluminium och carbonspacer? Cykeln är relativt ny. Hur lång invänjningsperiod har ni behövt? Jag är 185 cm lång och cykeln en tarmac. Är 10 cm i dropp normalt?

Jag har bara ett 2-3 cm i dropp, skulle jag tro, och är nöjd med det för det är vad jag har rörlighet för just nu i rygg, ben, nacke och det ger utrymme för magen också. :)
Cyklar hellre lite ineffektivt än inte alls med andra ord.

Frid!

Höjdskillnaden mellan sadeln och styret som ett löstryckt mått säger nästan inget alls. Det beror också på ramens geometri, hur långt det är mellan styret och sadeln på längden, hur långa armar du har, och säkert på några fler saker.

Jag har själv 15-16 cm från sadeln ner till styret, och då sitter jag rätt så upprätt jämfört med många andra. Högt apindex och kort ram! :)

Prova med en kortare styrstam istället om det går. Ont i nacken får du främst för att du inte når styret. Då åker axlarna fram/upp och du får ont i nacken.

Du blir förmodligen inte alls mindre effektiv av att höja styret.

Varje individ har en optimal höftvinkel där man är som mest effektiv. Den kan inte ändras genom att höja eller sänka styret. Kör du för högt så kommer du att böja armarna tills du kommer i "din" vinkel. Kör du får lågt så kommer du att sträcka på armarna för att hamna rätt. Detta gäller speciellt under högre belastning.

Ok, låter som att det inte finns något enkelt svar, och storleken på droppet verkar vara mycket individuellt. Frågan är dock hur lång invänjningsperiod man ska ge en ny sittställning?

Helst ska väl införandet av en ny sittställning ske gradvis. Inget enkelt svar där heller alltså!

Något förenklat: Längre cyklist + mindre ramstorlek = större dropp.

Tillbaka
Topp