Racer till trainer och enklare träning

Fattiglapp

Aktiv medlem
Cykeln som sitter på trainern verkar ha gett upp. Eller ja, vi säger så i alla fall, för då har jag en ursäkt till att köpa en ny cykel som jag villhöver.
Förutsättningarna:
* Huvudsaklig användning på trainer
* Skall funka till träningspass av olika längd. Inte omöjligt jag får för mig att gubbköra vättern runt nån gång. Men kommer inte pendla/köra 30-mil-i-veckan-träning.
* Kör MTB i dag, inte ägt en bockstyrecykel sen jag var barn och fick en cool Crescent.
* Pris: Ju billigare desto bättre, men kan betala uppåt 13-14 k om det är motiverat. Alltså instegscykel.

För trainertillämpningen är ju sittställning och växel viktigt, bromsar helt oviktigt och ju tyngre desto bättre. För ute-träning är det lite andra krav.
Jag är 170 cm kort, och om min son som är dryga 160 och växande kan använda trainern gör det ju inget.

Några alternativ jag tittat på:
Billig med relativt OK komponenter? Verkar ha fått en del kritik för kostig sittställning på äldre modeller.

Som jag sett för 9999 kr. Ganska lik White men ganska mycket snyggare :-). Fins dock bara i stl 54, mina 170 cm verkar vara precis på gränsen då

Lite bättre, lite dyrare, lite fulare. Men fortfarande kabelbromsar, funkar det på racer? Lär ju funka på trainern i alla fall :-)

Fälgbromsar är ju inget problem på trainern, men kan man ens köpa en instegscykel med fälgbromsar nuförtiden?

Några rekommendationer från cykelnördarna här? Av cyklarna ovan eller helt andra alternativ?

Edit: Fullt medveten om att jag blandar gravel och racer. För att jag inte riktigt vet vad jag vill ha och tänker att en gravel med andra däck och ev justerad utväxling är en racer med lite annan sittställning.

Utifrån dina krav borde väl en begagnad fälgbromsad vara ett bra alternativ? Möjlighet till breda däck behöver du inte heller...inte mina annonser:

Ok, i fel storlek men tog bara fösta relevanta träffen:

Kanske behöver lite prutande:

Cykeln som sitter på trainern verkar ha gett upp. Eller ja, vi säger så i alla fall, för då har jag en ursäkt till att köpa en ny cykel som jag villhöver.
Köpte Rose Blend som till trainern och lightgrus. Valde roadversionen men har satt på graveldäck!
Rose Blend är en intressant modell på flera sätt
Rose-Blend-affordable-alloy-road-AND-gravel-bike-all-in-one_frameset-detail.jpg

Kostar från 13.351 SEK

Dels finns den både i lvg o grusversion, så den är väl en allroad-cykel.
Dessutom finns den i hela 7 olika strl som har bra spridning i strl med reach från 36 => 41cm och
stack från 53 => 64cm.
Blend är även omtalad efter positiva recensioner. Tex den här

Men Roses populära cyklar blir snabbt slutsålda och flera av strl har nu hela 16 veckors leveranstid enl hemsidan!

Jag hade köpt en beggad racer billigt, satt i trainern och sen utvärderat hur mycket utecykling det blir och vad som är roligt och sen övervägt ny cykel.

T.ex. en sån här kan man ha mycket kul med och cykla Vättern och trainer utan att man binder för mycket kapital

Ja begagnad racer är egentligen det självklara valet här. Har bara sökt lite kort, men kan konstatera att de flesta övervärderar sina objekt, eller är det jag som vill dra av för mycket för att tycka det skall vara lönt att gå på begagnat. Man hamnar ju lätt i 2-3 tusen för att byta några slitdelar, och då skall det fortfarande vara klart billigare än höstrean.

Fälgbromsar har jag lite aversion emot efter att ha kört sönder en fälg. Det gör ont. Men trainern sliter ju inte så hårt på bromsarna förstås, den cykel jag körde sönder fälgen på var en mtb som gått länge och hårt utan tillräcklig service...
Begagnat fälgbromsat skall ju vara osäljbart sägs det här, ändå svårt att hitta till bra pris...

Ja begagnad racer är egentligen det självklara valet här. Har bara sökt lite kort, men kan konstatera att de flesta övervärderar sina objekt, eller är det jag som vill dra av för mycket för att tycka det skall vara lönt att gå på begagnat. Man hamnar ju lätt i 2-3 tusen för att byta några slitdelar, och då skall det fortfarande vara klart billigare än höstrean.

Fälgbromsar har jag lite aversion emot efter att ha kört sönder en fälg. Det gör ont. Men trainern sliter ju inte så hårt på bromsarna förstås, den cykel jag körde sönder fälgen på var en mtb som gått länge och hårt utan tillräcklig service...
Begagnat fälgbromsat skall ju vara osäljbart sägs det här, ändå svårt att hitta till bra pris...
Med lite tålamod går det säkert. Jag köpte en äldre cykel (för något år sedan) som knappt var använd för användning enbart till trainer. Det var aluminiumram och Ultegra (6700). Det viktiga för mig var att ramgeometrin var väldigt lika cykeln jag använder utomhus. Dock kommer jag inte cykla utomhus med den. Jag fick ge 4000 kr för den.

Som sagt den Amira jag länkade till var nu sänkt till 6500. Det tycker jag är väldigt rimligt för en hygglig kolfiberhoj
Fälgbromsar på racer sliter inte alls som på mtb då de oftast används mest när solen skiner :)
På trainer slits det inte alls heller och att eventuellt byta vajrar på en racer är några hundralappar och en halvtimmes jobb.

Som sagt den Amira jag länkade till var nu sänkt till 6500. Det tycker jag är väldigt rimligt för en hygglig kolfiberhoj
Fälgbromsar på racer sliter inte alls som på mtb då de oftast används mest när solen skiner :)
På trainer slits det inte alls heller och att eventuellt byta vajrar på en racer är några hundralappar och en halvtimmes jobb.
Amiran är säkert ett bra tips. Troligen faller den dock på ett krav som jag inte specade i trådstarten. Tror Amiran får låga score i WAF ( wife acceptance factor) pga utseendet som säker var coolt 2011.

Rose Blend är en intressant modell på flera sätt

Men Roses populära cyklar blir snabbt slutsålda och flera av strl har nu hela 16 veckors leveranstid enl hemsidan!
Den har ju klart bra spec för pengen. Skulle dessutom innebära att jag kan återanvända kassetten som sitter på trainern nu, vilket ju ger några hundralappar till cykeln i stället.
Men 16 veckor 😬. Lagom till våren alltså...

Amiran är säkert ett bra tips. Troligen faller den dock på ett krav som jag inte specade i trådstarten. Tror Amiran får låga score i WAF ( wife acceptance factor) pga utseendet som säker var coolt 2011.

Byt till svart sadel och svart styrlinda och svart styrstam så kommer frugan inte klaga. Fattar dock inte hur hon kommer in i bilden? eller ska den stå mitt i hennes blickfång? Då undrar jag vad det är för skönhet som tidigare agerat trainercykel som är så sjukt mycket snyggare.

Men självklart ska du köpa precis vad just DU vill ha, inte vad jag tycker är mest för pengen :)
Givet att trainersäsongen är nu hade intr jag pallat vänta på en Rose som kommer till våren.

Byt till svart sadel och svart styrlinda och svart styrstam så kommer frugan inte klaga. Fattar dock inte hur hon kommer in i bilden? eller ska den stå mitt i hennes blickfång? Då undrar jag vad det är för skönhet som tidigare agerat trainercykel som är så sjukt mycket snyggare.
Vet inte om detaljerna kring placering är relevanta, men hon har synpunkter och det har hon all rätt att ha.
Nuvarande cykel är en mattsvart skönhet med svarta hjul och diskreta loggor som motvilligt accepteras. Som cykel räknat mycket sämre än ditt förslag (särskilt nu när växlarna behöver en rejäl service för att funka igen), men som diskret inredningsdetalj oändligt mycket bättre. Även med ny styrlinda :-).

Men självklart ska du köpa precis vad just DU vill ha, inte vad jag tycker är mest för pengen :)
👍 Förslaget var bra tror jag, även om det nog faller på saker som jag inte specat i inlägget...
Givet att trainersäsongen är nu hade intr jag pallat vänta på en Rose som kommer till våren.
Nej, Rose är inte ett alternativ just pga det. Annars hade det varit lockande. Och finns svart :-)

Om billligare är bättre, vad är det för fel på den mattsvarta skönheten? (Att växlarna rasat räknas inte)
Jag villhöver ju en ny cykel, trodde inte det skulle ifrågasättas här :-).
Självklart är det billigast att behålla cykeln. Men vill ha en snabbstyrecykel till trainern, och det brukar inte rekommenderas att byta bara styret.
Den är inte heller helt rätt anpassad för mig, och dålig rygg blir ju inte bättre då.

" Ju billigare desto bättre"

🤣
Kanske lite otydligt.
Att jag inte vill betala mer utan att få något värde betyder inte att jag åker till skroten och letar. Någonstans däremellan finns en sweetspot som kan vara olika för oss, jag vet inte var den ligger förrän jag ser alternativen.
Jag kan om jag vill åka till TrekStore och köpa deras bästa cykel. Men det vill jag inte.

ok, var inte klar över att bockstyre saknades (Det saknar jag också men det är en anna sak)
Nyfiken fråga: håller växlarna ihop? Jag svettas mycket och får trots diverse åtgärder problem med växlarna jämt. Hoppas att bockstyre skall göra det lite bättre (svetten rinner inte in i reglagen på samma sätt).
Men det är så klart inte främst därför jag vill byta.

Nyfiken fråga: håller växlarna ihop? Jag svettas mycket och får trots diverse åtgärder problem med växlarna jämt. Hoppas att bockstyre skall göra det lite bättre (svetten rinner inte in i reglagen på samma sätt).
Men det är så klart inte främst därför jag vill byta.
Jag gör inte de timmar / mil som många andra här gör... men inte fan svettas jag ner i reglage... Lägg en handduk på styret?

Eftersom som jag kör ERG kunde jag täckt reglage helt men det är inget jag tänkt på...inte heller är jag övertygad om att det blir bättre med bock.

Jag gör inte de timmar / mil som många andra här gör...
Inte jag heller, långt ifrån
men inte fan svettas jag ner i reglage... Lägg en handduk på styret?
Lägger handduk på styret, torkar flera gånger under turen, har fläkt på, rengör direkt efter turen.
Eftersom som jag kör ERG kunde jag täckt reglage helt men det är inget jag tänkt på...inte heller är jag övertygad om att det blir bättre med bock.
Vet inte jag heller. Tänkte att svetten inte rinner ner på mekaniken… men det är kanske ett långskott

Hur man lyckas få problem med mekaniska utanpåliggande växlar på en trainer som inte används dödsmycket är för mig en gåta - och sen hur det kan bli så stort problem att man inte enkelt och billigt kan åtgärda problemet.

Styrlager är en sak, men lyckas man svetta sönder ett reglage....och själva växelföraren lär vara tillräckligt långt ifrån svettdroppandet så möjligtvis att byte av höljen och vajer behövs vilket varken är dyrt eller svårt.

Men visst roligare att köpa en ny cykel och svettas sönder ;-)

Skojar lite nu, självklart om nuvarande inte passar bra så är det värt att se över. Men jag fattar fortfarande inte riktigt hur man kör sönder växlar på trainer.

Hur man lyckas få problem med mekaniska utanpåliggande växlar på en trainer som inte används dödsmycket är för mig en gåta - och sen hur det kan bli så stort problem att man inte enkelt och billigt kan åtgärda problemet.
Det går säkert enkelt att åtgärda, detta var en sidodiskussion och inte orsaken till bytet. Möjligen en orsak till att jag började fundera...
Styrlager är en sak, men lyckas man svetta sönder ett reglage....och själva växelföraren lär vara tillräckligt långt ifrån svettdroppandet så möjligtvis att byte av höljen och vajer behövs vilket varken är dyrt eller svårt.
Nja, reglagen är definitivt i dåligt skick, mycket sämre nu sedan cykeln kom in som trainer än när den förvarades mycket sämre.
Men visst roligare att köpa en ny cykel och svettas sönder ;-)
Ja det var ju det jag trodde jag skulle få glada tillrop för :-)
Skojar lite nu, självklart om nuvarande inte passar bra så är det värt att se över. Men jag fattar fortfarande inte riktigt hur man kör sönder växlar på trainer.
Inte jag heller, men så är det. Men som sagt, jag svettas ymnigt och sittställningen är inte optimal, och det tror jag kan vara boven.

Oavsett så kan reglage behöva en skvätt olja eller 5-56, men det får ju lämpligen vänta tills den nya är på plats.

Nu ska jag gå och montera ner en cykel i lådor så antalet cyklar förblir konstant.

Jag var i din sits för några veckor sedan. Tokig prissättning generellt här på forumet, men guldkornen finns. Men bläddra långt bak bland sidorna, mycket verkar inte säljas. Jag hittade till slut ett lokalt alternativ på blocket. Det är där man hittar de låga priserna, men man får kanske se upp med skick och annat.

Det är klart du ska ha en ny cykel! Lycka til!

Tillbaka
Topp