Fattiglapp
Aktiv medlem
Racer till trainer och enklare träning
Cykeln som sitter på trainern verkar ha gett upp. Eller ja, vi säger så i alla fall, för då har jag en ursäkt till att köpa en ny cykel som jag villhöver.
Förutsättningarna:
* Huvudsaklig användning på trainer
* Skall funka till träningspass av olika längd. Inte omöjligt jag får för mig att gubbköra vättern runt nån gång. Men kommer inte pendla/köra 30-mil-i-veckan-träning.
* Kör MTB i dag, inte ägt en bockstyrecykel sen jag var barn och fick en cool Crescent.
* Pris: Ju billigare desto bättre, men kan betala uppåt 13-14 k om det är motiverat. Alltså instegscykel.
För trainertillämpningen är ju sittställning och växel viktigt, bromsar helt oviktigt och ju tyngre desto bättre. För ute-träning är det lite andra krav.
Jag är 170 cm kort, och om min son som är dryga 160 och växande kan använda trainern gör det ju inget.
Några alternativ jag tittat på:
www.xxl.se
Billig med relativt OK komponenter? Verkar ha fått en del kritik för kostig sittställning på äldre modeller.
Som jag sett för 9999 kr. Ganska lik White men ganska mycket snyggare :-). Fins dock bara i stl 54, mina 170 cm verkar vara precis på gränsen då
www.biketown.se
Lite bättre, lite dyrare, lite fulare. Men fortfarande kabelbromsar, funkar det på racer? Lär ju funka på trainern i alla fall :-)
www.cykelkraft.se
Fälgbromsar är ju inget problem på trainern, men kan man ens köpa en instegscykel med fälgbromsar nuförtiden?
Några rekommendationer från cykelnördarna här? Av cyklarna ovan eller helt andra alternativ?
Edit: Fullt medveten om att jag blandar gravel och racer. För att jag inte riktigt vet vad jag vill ha och tänker att en gravel med andra däck och ev justerad utväxling är en racer med lite annan sittställning.
Förutsättningarna:
* Huvudsaklig användning på trainer
* Skall funka till träningspass av olika längd. Inte omöjligt jag får för mig att gubbköra vättern runt nån gång. Men kommer inte pendla/köra 30-mil-i-veckan-träning.
* Kör MTB i dag, inte ägt en bockstyrecykel sen jag var barn och fick en cool Crescent.
* Pris: Ju billigare desto bättre, men kan betala uppåt 13-14 k om det är motiverat. Alltså instegscykel.
För trainertillämpningen är ju sittställning och växel viktigt, bromsar helt oviktigt och ju tyngre desto bättre. För ute-träning är det lite andra krav.
Jag är 170 cm kort, och om min son som är dryga 160 och växande kan använda trainern gör det ju inget.
Några alternativ jag tittat på:
GX Lite IVORY 25, gruscykel - Gravelcykel - GX Lite IVORY 25, gruscykel | XXL
Läs mer om GX Lite IVORY 25, gruscykel. Trygg handel med prisgaranti och 28 dagars öppet köp
Som jag sett för 9999 kr. Ganska lik White men ganska mycket snyggare :-). Fins dock bara i stl 54, mina 170 cm verkar vara precis på gränsen då
Scott Racercykel Speedster 30
Köp Racercyklar på Biketown.se ✓ Brett sortiment inom Cyklar & elcyklar ✓ Bra priser ✓ Snabb leverans
Racer Trek Domane AL 2 svart - Trek - Cyklar
Några rekommendationer från cykelnördarna här? Av cyklarna ovan eller helt andra alternativ?
Edit: Fullt medveten om att jag blandar gravel och racer. För att jag inte riktigt vet vad jag vill ha och tänker att en gravel med andra däck och ev justerad utväxling är en racer med lite annan sittställning.