Racer vs. Hybrid Vättern Runt

Selast

Ny medlem
Eftersom jag kört ett antal VR och min chef ska åka sitt första nästa år anses jag som cykelexpert här på jobbet vilket är nice iofs men nu fick jag en fråga som jag inte riktigt kunde svara på. Chefen undrade hur mycket han skulle tjäna på att köra VR på en racer istället för sin Scott hybridcykel med smala däck. Jag är inte helt säker på vilken modell han har men det är något för typ 7000:- med dämpargaffel och Tiagra osv osv. Han ligger nog på en realistiskt tid av 12-13 timmar, vad tror happykollektivet att man skulle tjäna i tid på att köpa en racer?

Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> It's not about the bike.
>
> Han tjänar mer tid på att hitta en bra klunga
> att köra i.

vörd.

Annars är det ju det där med luftmotståndet. Mer Aero på en racer jmfrt en hybrid. Men vad det är värt i tid...svårt.

Jag har hört att det mest handlar om klungcykling på VR, och då spelar inte sittställning särskilt stor roll, eftersom man för det mesta är i vindskydd bakom nån annan.

Men jag skulle dö av att cykla mer än några timmar med rakt styre, fast sånt är ju högst individuellt.

Desto snabbare han kör, ju mer tjänar han på att ha en racer. En racer är ju en "snabbare cykel"... det hela blir en loop så han kommer fram innan han startat :)

Racercykeln är gjord för att köra landsväg. Hybriden är gjord för vadå? pendla? snabb fika utflykt?

Naturligtvis kan man bara spekulera om tiden. Om vi antar att han har smala däck och att luftmotståndet reduceras säg 15% med racern så får han ungefär en 5-6%-ig hastighetsökning vilket innebär om vi antar en nominell tid på 12:40, (vilket jag har för mig var mediantiden förra året), så hamnar vi på ca 45 min. Känns ganska rimligt.

Nu tror inte jag att det här är huvudargumentet. Huvudargumentet är bockstyret. Hybriden tillåter i princip en position på styret. Om axlarna tröttnar i Hjo så går det inte fort de sista 13 milen. Bockstyret har tre grundpositioner, och ett otal därimellan. Risken för en tröttnad bröstrygg är mindre.

Sedan handlar det ju om hur bra han är. Är det 15-16 h. Så spelar nog cykeln mindre roll men det blir svårt att köra på 12 h. med den utrustningen.

Om du jobbar på ett teknikföretag så skall du spela på chefens teknikintresse och fåfänga. "Nog fan är det häftigare med en racermaskin hemma i garaget än en hybrid som kan liknas vid en volvo 340".

Så där ja, det var väl inte så svårt ;-) Tackar och bockar, jag var inne på något liknande men ville bara stämma av med världens kunnigaste cykelnördar först

Beror ju på vad han ær på før nivå ju...ær han så han bara skall ta sig runt kan det till och med vara førdel att sitta mer bekvæmt, personligen ær det nacken som med anledning av positionen på racern protesterar allra mest under turen... Ær han duktig så riskerar han dæremot att missa de bættre klungorna och eftersom han blir ett vindfång ær det ænnu viktigare att hitta bra ryggar kænns det som...
Tiden ær svårare, men 12 timmar innebær ju ett snitt på 25 km/h...2-3 km/h borde han tappa med hybriden och med ett tapp på 2 km/h kommer det istællet ta 13 h, dærmed får gissningen bli en timme...i all ovetenskaplighet...

Är det inte så att strax under 30km/h så spelar luftmotståndet mindre roll.
Så ska ha köra på +12h så kommer det spela mindre roll.
Däremot ska ha börja köra snabbare än 30km/h så kommer det att märkas av ju mer upprätt han sitter.

medlemsbild_4656.jpg ht=544
Jag kan väl bidra med min 2 cent efter som jag har en Scotthybrid som möjligtvis är något vassare än din chefs. Jag kör ganska mycket på den men de lopp jag har fullföljt gör jag på en racer. Vid solocykling är det ca 2 km/h i skillnad. Jag tycker annars den är helt ok att cykla långt på om man har långa barends monterade. Skillnaden i fart beror nog framförallt på den mer upprätta sittställningen.

detvetdu skrev:
> Är det inte så att strax under 30km/h så spelar
> luftmotståndet mindre roll.
> Så ska ha köra på +12h så kommer det spela
> mindre roll.
> Däremot ska ha börja köra snabbare än 30km/h
> så kommer det att märkas av ju mer upprätt han
> sitter.

Nja, men det ligger lite i det, luftmotståndet (F = 1/2*Cd*Rå*A*v2) ær proportionellt mot bl.a. hastigheten i kvadrat, medan vilket gør att det før varje km/h snabbare blir rætt mycket tyngre...samtidigt ær motståndet också proportionellt oavsett hur fort det går... Stor area och høg fart gør givetvis att det blir astungt, men spelar roll gør det ju æven nær det går mindre fort...

Jag kan bara tala av egen erfarenhet, har cyklat ett antal vätternrundor och långlopp på en MTB (med slicks).

NÄr jag bytte till racer gjorde det en timme. Det är mindre luftmotstånd men framför allt bättre körställning. Man kan arbeta bättre under längre tid, då kommer man fram tidigare.

Jag skulle gissa att skillnaden mellan en hybrid och racer är ca 10%

bigmollo skrev:
> Hur mycket skillnad är det mellan Pinarello och
> Cervelo?

bigmollo skrev:
> Jag skulle tippa på 42.

Fråga inte om sånt du redan vet...

Rickardoooo skrev:
> detvetdu skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det inte så att strax under 30km/h så
> spelar
> > luftmotståndet mindre roll.
> > Så ska ha köra på +12h så kommer det spela
> > mindre roll.
> > Däremot ska ha börja köra snabbare än
> 30km/h
> > så kommer det att märkas av ju mer upprätt
> han
> > sitter.
>
>
> Nja, men det ligger lite i det, luftmotståndet (F
> = 1/2*Cd*Rå*A*v2) ær proportionellt mot bl.a.
> hastigheten i kvadrat, medan vilket gør att det
> før varje km/h snabbare blir rætt mycket
> tyngre...samtidigt ær motståndet också
> proportionellt oavsett hur fort det går... Stor
> area och høg fart gør givetvis att det blir
> astungt, men spelar roll gør det ju æven nær
> det går mindre fort...

Motståndet ökar kvadratiskt, ja, men det vi egentligen menar med luftmotstånd (effektbehovet för att övervinna det vid en viss fart), ökar kubiskt. Det gör rätt stor skillnad.

Klart chefen ska ha en racer.
En dyr.

Om han är i samma storlek som du så kan du sedan utan att anstränga dig få honom att köpa en ännu fränare nästa år.
Sedan kan du lätt köpa hans fjolårsmodell billigt.

Chefen blir glad för han får köpa nya dyra saker med jämna mellanrum.
Du blir glad som får köpa billiga fina saker med lika jämna mellanrum.

Förståelsen för cykelrelaterat nörderi kommer att öka offantligt på din arbetsplats.

En win-win situation så vitt jag ser det.

heklamama skrev:
> Klart chefen ska ha en racer.
> En dyr.
>
> Om han är i samma storlek som du så kan du sedan
> utan att anstränga dig få honom att köpa en
> ännu fränare nästa år.
> Sedan kan du lätt köpa hans fjolårsmodell
> billigt.
>
> Chefen blir glad för han får köpa nya dyra
> saker med jämna mellanrum.
> Du blir glad som får köpa billiga fina saker med
> lika jämna mellanrum.
>
> Förståelsen för cykelrelaterat nörderi kommer
> att öka offantligt på din arbetsplats.
>
> En win-win situation så vitt jag ser det.

:-)

Saxat från tråden:
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=562981

Där verkar de behandla ämnet lite grann iaf.

"sitter med en grafik där brytpunkten för motståndet 50% rullmotstånd/50% luftmontstånd går vid 15 km/tim sedan vid 30 km/tim är rullmotståndet nere i 20 % och vid 40 km/tim 10 % för att till sist plana ut kring 7-8% upp till 60 km/tim där grafiken slutar

(grafiken finns på sidan 180 i boken High Tech Cycling - The science of riding faster som består av olika artiklar samlade och presenterade av Edmund R. Burke) "

Så en del verkar luftmotståndet stå för vid 30.
Har för mig att det var en artikel i Kadens i våras/somras om just detta. Där stod det något om att under 30km/h hade inte luftmotståndet så stor betydelse. Men viss känns den av även där.

Klunga, som sagt. Det lär väl ta bort en hel del av problematiken kring upprätt sittställning och bredare däck. Men som popeye skriver ovan så har bockstyret en hel del ergonomiska fördelar. Och vill han cykla snabbt och länge måste han nog träna.

geologen skrev:
> Rickardoooo skrev:
> -----
> > detvetdu skrev:
> >
>
> > -----
> > > Är det inte så att strax under 30km/h så
> > spelar
> > > luftmotståndet mindre roll.
> > > Så ska ha köra på +12h så kommer det
> spela
> > > mindre roll.
> > > Däremot ska ha börja köra snabbare än
> > 30km/h
> > > så kommer det att märkas av ju mer upprätt
> > han
> > > sitter.
> >
> >
> > Nja, men det ligger lite i det, luftmotståndet
> (F
> > = 1/2*Cd*Rå*A*v2) ær proportionellt mot bl.a.
> > hastigheten i kvadrat, medan vilket gør att
> det
> > før varje km/h snabbare blir rætt mycket
> > tyngre...samtidigt ær motståndet också
> > proportionellt oavsett hur fort det går...
> Stor
> > area och høg fart gør givetvis att det blir
> > astungt, men spelar roll gør det ju æven nær
> > det går mindre fort...
>
>
> Motståndet ökar kvadratiskt, ja, men det vi
> egentligen menar med luftmotstånd (effektbehovet
> för att övervinna det vid en viss fart), ökar
> kubiskt. Det gör rätt stor skillnad.

Ql med lite mothugg :)
Jag ær helt enig, om man uttrycker det i effekt blir det precis som du sæger eftersom effekten i det hær fallet ær kraft x hastighet, dvs P = F x v = (1/2*Cd*Rå*A*v2) x v = 1/2*Cd*Rå*A*v3...

Spelar inte så stor roll i slutændan kan jag tycka, bara två sætt att se på det, antingen får man leverera effekt før luftmotstånd som væxer i kubik, eller kraft før luftmotstånd i kvadrat, blir inte mer eller mindre jobbigt något av dem desværre...
Rullmotståndet (om vi nu skall dra in det) beter sig på liknande sætt beroende på om man uttrycker det i kraft eller effekt: rullmotståndet i kraft är (relativt) konstant oavsett hastighet, uttryckt i effekt dæremot ökar rullmotståndet linjärt med hastigheten...

Jo, men vi känner inte motstånd (även om vi kallar det för det) utan vi upplever den ansträngning som krävs för att hålla farten. Ansträngningen är vardagstermen för effekt, enkelt uttryckt, och därför är det just det kubiska förhållandet som är intressant att tala om. Dock blir den sammanlagda effekten av det linjära rullmotståndet och det kubiska luftmotståndet (i den vardagliga betydelsen) en kurva med potensen 2.5-2.7 ungefär, lite beroende på utrustning, sittställning och cyklistens kroppsbyggnad.

Frågan är väl snarare vilken cykel som är roligast? För ju roligare cykel ju mer träning. Och ju mer träning desto bättre tid. Så kanske det är mer än det rent fysiska som spelar in när man ska ha reda på svaret på den här frågan?

geologen skrev:
> Jo, men vi känner inte motstånd (även om vi
> kallar det för det) utan vi upplever den
> ansträngning som krävs för att hålla farten.
> Ansträngningen är vardagstermen för effekt,
> enkelt uttryckt, och därför är det just det
> kubiska förhållandet som är intressant att tala
> om. Dock blir den sammanlagda effekten av det
> linjära rullmotståndet och det kubiska
> luftmotståndet (i den vardagliga betydelsen) en
> kurva med potensen 2.5-2.7 ungefär, lite beroende
> på utrustning, sittställning och cyklistens
> kroppsbyggnad.

Går det därmed att göra en vettig approximation av hur många procent mer energi man använder om man cyklar VR på 8 timmar istället för 12?

Ja, om man räknar solocykling. Klungcykling ställer till det alldeles för mycket.
Men, som sagt, om man räknar solo (och inga pauser) så handlar det om nästan tre gånger så mycket effekt, men på två tredjedelar av tiden, så ca 80-85 procent mer energi.

Detta förutsätter dock att alla andra variabler är likvärdiga!

geologen skrev:
> Jo, men vi känner inte motstånd (även om vi
> kallar det för det) utan vi upplever den
> ansträngning som krävs för att hålla farten.
> Ansträngningen är vardagstermen för effekt,
> enkelt uttryckt, och därför är det just det
> kubiska förhållandet som är intressant att tala
> om. Dock blir den sammanlagda effekten av det
> linjära rullmotståndet och det kubiska
> luftmotståndet (i den vardagliga betydelsen) en
> kurva med potensen 2.5-2.7 ungefär, lite beroende
> på utrustning, sittställning och cyklistens
> kroppsbyggnad.

Æh, det ær samma sak ju...oavsett hur vi vænder på't så ær det ett motstånd mot att køra fortare ritat åt fel håll i færdriktningen, detta motstånd måste øvervinnas med en anstræning før att øka farten. Om man vill mæta den anstræningningen i kraft eller utvecklad effekt ær mest en smaksak, den mængd økat tryck på pedalerna som krævs før att faktiskt øka farten blir detsamma oavsett...

Japp, vad gæller kurvan ær jag helt enig, så æven som næmnts tidigare, vad gæller resterande...min ringa mening ær endast att man kan visa detta på olika sætt.
Fullt medveten om att effekt ær mer brukligt till vardags dock, dødsmaskiners motorstyrka mæts ju till t.ex. gærna i effekt, liksom elmotorers styrka... Dær beræknas effekten som P = arbete/tidsenhet = W/t, dær arbetet exempelvis skulle kunna illustreras av att pressa på øversidan ev en pedal ett varv runt sin axel. Arbetet (W) før pedalflytten ær erforderlig kraft att flytta pedalen x stræckan den flyttas (varvet runt), effekten blir dærmed (kraft x stræcka)/tid och føljaktligen kan samma sak egentligen efter ommøblering i formeln lika gærna uttryckas i genomsnittlig kraft før att flytta runt pedalen ett varvet...om man nu skulle vilja det, den upplevda anstræningningen førændras inte.

Lægger ner detta nu, som sagt ær jag inte oenig øver huvud taget, bortsett från att det inte ær om man mæter detta i kraft eller effekt som avgør hur tungt det blir...

Det var en liten notis om detta i Cykla för ett år sen ungefär. De påstod att de flesta gjorde av med ca 8000 kcal på VR oavsätt hur fort de körde. De som kör långsamt kör på lägre effekt men längre, de som kör fort tar i mer men under kortare tid och kör oftast effektivare (bättre klungteknik).

geologen skrev:
> Ja, om man räknar solocykling. Klungcykling
> ställer till det alldeles för mycket.
> Men, som sagt, om man räknar solo (och inga
> pauser) så handlar det om nästan tre gånger så
> mycket effekt, men på två tredjedelar av tiden,
> så ca 80-85 procent mer energi.
>
> Detta förutsätter dock att alla andra variabler
> är likvärdiga!

Neeee...
Om man utvecklar en effekt på sæg 100 W i snitt før 12 h,
då gør man åt 100 x 12 = 1,2 kWh
Fartøkningen ær 50% (37,5 km/h mot 25 km/h) och kræver ~3 ggr. høgre effekt = 300 W,
då går det istællet åt 300 x 8 = 2,4 kWh.

dubbelt så mycker energi mao...

Tillbaka
Topp