Racer vs. MTB

jthuress

Ny medlem
Racer vs. MTB
Var ute igen. F-n det är som en drog. Tyvätt slutar min ledighet imorgon, så då får man passa in cyklingen efter barnen och frugan... :-(

En undran.

Hur är det att cykla en riktig racer vs. MTB ( med bra asfaltsdäck ) ? Har aldrig testat racer. Ända jag kan relatera till är motorcykel. Om man nu kan göra den kopplingen. Hade tillgång till en "glidare" en gång i min ungdom.. :-) Och ibland två olika plastmonster. Glidarna var fin på vägen. Man satt o kollade lite på omgivningen, blev inte så trött i armarna ( som på plastmonstret ). Men det den där riktiga fartkänslan saknades. Racern däremot hade man farten i kroppen hela tiden. Man var mer aktiv i körningen. Är det likadant med en cykelracer ? Är det inte väldigt jobbigt för armarna att ligga ned hela tiden ? Lägger man inte hela tungen på dem ?

Racer vs. MTB
hehe. Jag gillar faktiskt att pumpa på vägarna med MTB. Vill jag helt plötlsigt dra ut i skogen så kan jag det. Måste vara mer frihet än en racer. Sedan måst det vara ganska stötigt med en racer. Inga dämpare och pisstunna däck....

Njaee...tror inte racer är någe o ha ?! Eller har jag fel ?! :-)

Racer vs. MTB
På en räser så känns milen lite kortare. Det märks att räsern är gjord för asfalt helt enkelt. Man sitter bekvämt på räser, även om det krävs invänjning. Du behöver ju inte ligga i bocken hela tiden. :)
/J

Racer vs. MTB
Ungefär samma båt som mig. Skaffade en racer för 2 veckor sedan. Mest för att jag fick "endorfinkickar" av att köra tempo med MTB'n. Men också för att jag vill köra längre sträckor. Jag hade aldrig testat racer innan jag fick min egna. Är supernöjd.

Med racern så presterar man något, kan vara snitthastighet, antal mil.
Med MTB så upplever man något, schysst stig, svår terräng osv

Racer vs. MTB
Framförallt kompletterar Racer och MTB varandra så bra. Jag kör gärna lite om vartannat eftersom det är underbart på helt olika sätt.

Köp en riktig racer och bli såld på nytt.

Racer vs. MTB
Jag använde ett tag min mtb även som vinter landsvägscykel. Hade ett par 700 hjul med skiv nav och vips så var den bra till vinterträning. Hårt pumpade slicks på vanliga 26 hjul går också bra. Det är lite tungare men det är ju bara bra om man vintertränar.

Racer vs. MTB
Jag körde Själland runt 32 mil på MTB... Aldrig mer. Slicks i all ära, men att inte kunna byta position på ett bockstyre ströp långsamt men effektivt känseln i armarna.

Racer vs. MTB
Jag körde VR på mtb med 1" slicks,funkade så där man vart från körd i nerförs backarna...
Å lite svårt att hålla farten på flacken men annars gick det bra :)
mw

Racer vs. MTB
Att köra racer på en fin slingrande landsväg är som Formel 1, en härlig känsla helt enkelt, man flyger fram istället för att kämpa sig fram som det blir på mtb och asfalt. Jag kör mest mtb i skogen, men köpte en racer som komplement redan år 2000. Numera blir det på sommaren ca 50/50 mtb/racer, riktigt kul att variera lite.

/Leo

Racer vs. MTB
Håller med tidigare talare cykla på väg ska man göra med en racer helt plötsigt blir det riktigt tråkigt att cykla MTB PÅ VÄG... jag kör ca 33/33/33 mtb/racer/öl.
Kul o variera sig..

Senast redigerad av en moderator:
Racer vs. MTB
Med racer blir man med tiden "ett med cykeln"¨på ett tightare sätt än med en MTB (tackvare den lägre och mer utsträckta positionen). Därför är det nogggrannare med måtten på ramlängd, styrstam, plac. av handtagen m.m på en racer. Och när man väl hittat rätt så bara ber hojen om mycket fart! Många som inte har testat tror att det är hårt och stötigt. Tvärtom, om man inte får för sig att köra på gatsten...

Racer vs. MTB
Har inte haft racer så länge, men ett är säkert, en racer kräver betydligt mindre tid för mek och underhåll än mtb. Bra väder=racer eller mtb, Dåligt väder=mtb eller soffan. Med samma ansträngning kommer man några km extra per timme med racer jämfört med en mtb med slicks.

Racer vs. MTB
För mig var det tvärtom, först landsväg sedan mtb. På 90-talet när snygge-Per med 300 extraljus skaffade mtb i skrikiga färger kände jag att det aldrig kunde vara något för mig. Det blev racer som var så totalt tvärute som det bara gick några år efter 80-talets hype. När snygge-Per sedan börjat sitt yrkesliv och Lance gjorde landsväg mainstream, då började mtb kännas spännande...

En sociologisk utveckling, inget som har med rullmotstånd att göra. Men visst var det lite skönt att se tappra elitmotionärer plåga sig runt vättern på Pollock målade Cycle Pro hojar med rödeloxerade eftermarknadspryttlar högt och lågt, sida vid sida med min svarta stålracer. Ah vad gôtt jag satt.

Racer vs. MTB
Svart stålracer ... mmm ... vilken skönhet! Det viktigaste är inte att prylarna är nya, utan att de är bra - en självklarhet som för vår samtid tyvärr inte verkar alldeles självklar alla gånger.

/Janne

Racer vs. MTB
Tillbaka här igen. Var o lömnade in cykeln för ite service ( nej, alla är inte så kunniga som ni är på att meka... )

Stod o dreglade lite över alla Racers... ser coolt ut får jag väl erkänna. Hade varit skitkul o testa en på en långrunda. Har en fråga. Kanske ännu en " hur långt ett snöre är", men iaf.

Om man snittar runt 31 - 33km/h med MTB på landsväg. Vad kan man tippa att ligger i snitt med en racer om alla förutsättningar är samma ? Går runt 10 % snabbare ? Eller ?

Racer vs. MTB
Racer är tokigt mycket roligare på landsväg än mtb på landsväg, det går fortare, benen har vinkel för att få ut maxkraft, luftmotståndet är lägre, vikten är lägre vilket märks av uppför, hjulen accelerear snabbar etc. Låna en racer och prova, det gjorde jag och fastnade för det, även om jag tycker mtb är snäppet roligare.

Racer vs. MTB
Ingenting är roligare än en räcer-tur på slingrande landsväg i fint väder med ett stort gäng som ibland kör rulle, och ibland spurtar sönder varandra (utom möjligen en brant & trång coloir på skidor efter en puderdump).

Det finns heller inget tråkigare än att vara ute själv på asfalten och uppleva den oändliga motvinden och andas in alla avgaser.

Racer vs. MTB
VeloLink skrev:
-------------------------------------------------------
> Lägg på minst 10km/h. Ligger du på 33 med MTB
> så ligger du säker 40-45 med racer.

Inte en chans.

Racer vs. MTB
VeloLink skrev:
-------------------------------------------------------

> Med racern så presterar man något, kan vara
> snitthastighet, antal mil.
> Med MTB så upplever man något, schysst stig,
> svår terräng osv

— det var träffande väl funna ord, även om räcern oxxå är en upplevelse, av att njuta av det uppländska landskapets sommarkvällar (fält, bondgårder, vindlande små asfaltväger i skogen). Att cykla räcer i medvind är väl det närmaste man kan komma att flyga med egen kraft.

Racer vs. MTB
Alltså, all cykling har sin tjusning. Jag kan inte direkt jämföra mtb och lvg-cykling för det är faktiskt så olika. Att cykla lvg är mer terapi än mtb.
När man kör mtb så använder man hela kroppen när man parerar i skogen och måste vara mer fokuserad på terrängen framför en. Jag tycker det är roligare att cykla mtb med ett eller två andra xc-svetton.
Lvg-cykling är helskönt på ett annat sätt. Det rullar på bra och man bara trampar och bestämmer farten själv. Att köra lvg själv är mysigt. En varm sommarkväll... Just nu gillar jag nog lvg mest faktiskt.
Imorgon bitti åker jag till Gotland. Då åker lvg-hojen med. Vägarna på ön är som gjorda för snabba rundor med smala och hårt pumpade däck. Det är platt, slingrigt och mysigt. Jag längtar !

//Skogling

Racer vs. MTB
Jag cyklar 5% mtb singlespeed och 95% räcer. Just nu tycker jag att det är skönt att dra ut ensam och köra några mil. Visst är klungkörning trevligt, men bara var tredje runda för min del.

Racer vs. MTB
Inte antingen eller. Både och.

Racer: (lite som längdskidåkning)
Meditativt trampande genom landskapet på fina asfaltsvägar med sköna långa branta uppförsbackar där man hittar sin rytm och tempo. Distanspass och konditionsträning. Ensam eller i grupp beroende på dagshumöret.

MTB: (lite som off-pistskidåkning)
Hitta flytet, rytmen och tempot genom varierande terräng. "Rinn" genom sköna böljande singletracks i hög fart. Utmana dig själv på dropp, hopp, klippavsatser och svåra passager. Förbättra din cykelteknik, balans, följsamhet och koordination. Ensam eller med polare beroende på dagshumöret.

~K

Racer vs. MTB
Känns som att det är lite som att jämföra Badminton med Tennis. Eller Snooker med Pool. Men jag tycker att MTB (XC) är den roligaste formen av cykling (DH verkar ännu roligare men aldrig provat) medans racer är så fantastiskt tacksamt, man flyger fram på vägarna.

Tillbaka
Topp