Racer vs slickskittad mtb?

tomas o.

Medlem
Står i valet och kvalet, köpa racer eller inte? För tillfället kör jag landsväg på en mtb med 1,3" slicks men funderar på om det skulle bli roligare med en riktig racer. Passen ligger kring 10-15 mil men ambitionen är Vättern nästa år så träningsdosen kommer förmodligen att öka en del.

Men frågan är vad som är de största fördelarna med att gå över till racer från mtb, kort sagt vad det är som motiverar ett utlägg på 10-12000 kr?

Det är roligare och skönare med riktig väg-geo, större hjul och ordentligt styre.
I minuter och sekunder vet jag inte hur mkt man sparar, men man lär ju träna mer om det är skoj, så på det viset tjänar du nog en hel del!

Jag har kört två vätternrundan på en gammal Kona Kilauea med sliks på men standard utväxling. Det funkade hur bra som helst (förutom att jag kraschade i Medevi andra gången). Men nu när jag har en racer också så skulle jag aldrig köra vättern på MTB igen. Racern är kvickare!

I tid tror jag att det skiljer ungefär 10% på Racer och MTB. Men skulle säga att det skiljer 50% i nöje att köra racer istället för MTB på asfalt. När man känner hur snabbt det går så orkar jag i alla fall ta i lite mera. Jag skulle rekomendera en racer livet blir mycket roligare då.

/Johan

Johan_ skrev:
-------------------------------------------------------
> När man känner hur snabbt det går så
> orkar jag i alla fall ta i lite mera. Jag skulle
> rekomendera en racer livet blir mycket roligare
> då.
>
> /Johan

Instämmer helt !

Till jobbet har jag 3 mil.
På mtb med slicks tog det ca 1h15min.
På racer så tar det 1h.
Så jag tycker det är rätt stor skillnad.

Du har också bättre utväxling och tätare mellan växlarna, så du kommer inte ta ut dig lika fort på längre sträckor.
Det finns mycket bra begagnat till salu också, så man måste inte hosta upp med fullt nypris om man inte vill.

Tycker det var stor skillnad när jag skaffade min älskling.
Framförallt mycket roligare. Dock så kan jag inte sätta fingret på vad som gör det.
Man får mer respons för den kraft man sätter i.
Kanske när man upptäcker att 30-35 km/h i snitt på 6-7 mil inte var några som helst bekymmer.

Tjena är ny här,
jag börjar förstå att jag har köpt fel cykel...
Skaffade en MTB-hybrid för drygt en månad sedan har kört ungefär 25 mil sedan dess, snittar ca. 27/28 km/h på asfalt så här långt. Visst går det att köra fortare än så, är ju ganska otränad!
På cykeln sitter det nabbade 622/37 däck, tanken är att lägga på 28 alt. 32 breda slicks till våren.
Har dessutom planer på att köra nått lopp nästa år åtminstonde Ringsjön Runt (12,5 mil), så här i efterhand skulle jag naturligtvis köpt en racer istället eller möjligtvis en cyclocross.

Men vad f-n pengar är ju till för att rulla får väl köpa en racer oxå, och ha hybriden till vinterträning...

Som hybridägare har jag haft samma funderingar som er. Jag har stel gaffel med 26" slicks (35mm) och mtb växlar 48-36-26 och 11-32 kassett. Jag har ny bytt till 28mm slicks och 12-27 lvg kassett, sänkt styret allt som går och även satt barends i "mitten" på styret för att "gömma" mig för vinden ;-). Det känns som att allt jag gör på cykeln är att jag försöker göra om den till en racer. Detta kännns lite fel när cyklen är bra som den är för de ändamål den är gjord för, så jag har beslutat mig för att köpa en racer.

Tillbaka
Topp