Racercykel på Flixbuss

räcernisse

Ny medlem
Racercykel på Flixbuss
Hej på er,

Ska ner till Linköping och cykla landsväg med en kompis nästa helg (bor i Sthlm) och funderar på att köpa till cykeltransport via Flixbuss, kostar 90 spänn extra. Jag förstod det som att de i sådana fall sätter fast cykeln bak på bussen på cykelställ av något slag. Jag är jäkligt pedantisk med cykeln, och oroar mig lite över detta. Är det någon som har erfarenhet av det här eller liknande lösningar från andra bussföretag? Finns det andra alternativ på transport som är bättre?

Tacksam för åsikter och reflektioner!
Ha det gott!
Nisse

Racercykel på Flixbuss
Hemsidan skriver så här; inte så tydligt...
Cyklar

På många av FlixBus-bussarna kan du också ta med dig en cykel (i standardstorlek och utan extrautrustning, max 25 kg) mot en avgift på 89 kr. När du bokar anger du antal resenärer och antal cyklar (max en cykel per passagerare).
Om du inte kan boka in din cykel på resan kan du eventuellt ta med den i en cykeltransportväska. Den räknas då som specialbagage och ska anmälas i förväg per telefon till kundservice (se ovan).

Elcyklar, pedeleccyklar, tandemcyklar och trikecyklar transporteras inte på cykelhållare.

Racercykel på Flixbuss
Tjenna!
Ja, jag läste det. Borde kanske ha nämnt att jag inte äger någon cykeltransportväska. Det är väl kruxet, så att säga. Annars vore det ju en no-brainer att köra den i lastutrymmet istället för att ha den hängandes i trafiken.

Racercykel på Flixbuss
Det bästa alternativa sättet att ta sig från Stockholm till LInköping är att cykla. Drygt 20 mil. Jag har gjort det massor av gånger.

Jag skulle inte vilja ha någon av mina cyklar hängades utanpå en buss. Swebus har jag testat när jag bröt ett randolopp. Lastade bara in cykeln i lastutrymmet.

Du kanske kan låna en cykeltransportväska eller tejpa några lager cellplast runt hojen?

Racercykel på Flixbuss
När jag åkte flixbuss i våras åkte cykeln i lastrum med cykelhållare undertill, men det är möjligt att dom har olika löningar på olika bussar.

Racercykel på Flixbuss
Tjenna,

Jag hade gärna cyklat, men vet inte hur taktiskt det är att ha 20 mil i benen när man ska cykla med grabbarna både fredag e.m och lördag ;)

Körde du cykeltransportväska i lastutrymmet när du testade swebus?

Cellplast skulle kunna funka. Typ linda in i cellplast och förvara i IKEA kasse eller något finurligt.

Bra tips!

Racercykel på Flixbuss
Jeppe_E sa:
räcernisse sa:
Tjenna,

Jag hade gärna cyklat, men vet inte hur taktiskt det är att ha 20 mil i benen när man ska cykla med grabbarna både fredag e.m och lördag ;)

Det är jättetaktiskt. Uppvärmd och klar. Bara gör det :)
Känns som vi har ett lackmustest för "hardcorerandonnörer" här. Anser du upplägget vara taktiskt/vettigt/... => du är hardcorerandonnör och om du är mer tveksam så tillhör du inte den skaran.

Racercykel på Flixbuss
Har nu nästan bestämt mig för att köpa en FJQXZ Cykel Transport väska och sedan ta tåget ner. Snackade med SJ kundtjänst och fick höra att "allt man kan bära själv är okej att ta med". Känns någorlunda vettigt i mitt huvud. Invändningar?

Tack för svaren grabbar.
Nisse

Tillbaka
Topp