Racerhjul - förslag

fredrik/gbg

Ny medlem
Racerhjul - förslag
Går och lurar på att köpa ett par nya hjul till lvg-hojen. Har tittat lite på Mavic och Shimanoalternativen för ca 4000-5000 kr/par men man är ju intresserad av vad som kan finnas mer. Kanske skall man satsa på att få ett par byggda och vad skall man bygga på i så fall? Någon som har bra förslag i ovan nämda prisklass får gärna lufta dem här i tråden.

Racerhjul - förslag
Jag skulle nog ha köpt ett par Campa Eurus från någon billig firma i tyskland eller något annat land i europa. De har fått fin kritik och är lätta.

Kan annars rekomendera Ksyrium Elite, Har kört på dem ett tag och gillar dem skarpt. Inte så snabba att dra igång kanske med går väldigt lätt och fint när det går lite snabbare, bra komfort är det i dem också.
En polare har ett par med Shimanobody till salu för 2500:-

Finns en hel del fördelar med handbyggda också, lätta att serva och många som klarar det.

Det finns lika många smaker som det finns hjul så det bästa är om du kan provköra några olika innan du slår till. Hur du än gör så är nya hjul en uppgradering som märks mycket i alla fall.

Racerhjul - förslag
Phil kommer att bygga 2 st hjulpar till Psychlo-X ramen som hänger i Dr. Spoke - både med White Industries LTA nav, DT Competition ekrar och Mavic Open Pro CD fälg. Det ena med 28 ekrar, lvg däck och 12-21, den andra med 36 ekrar, CX däck och 12-27. Jag tror att det kommer att bli en bra kombination av lätt, lättservad, stark och inte onödigt dyr. Priset för liknande hjulpar blir nära 5000.

Racerhjul - förslag
fredrik/gbg :
Vad är du ute efter med de nya hjulen?

Vill du att det skall gå lite fortare när du cyklar eller är du primärt
ute efter att de skall se annorlunda ut?

Skall du använda dem alltid (eller så gott som alltid) eller skall det vara
'tävlingshjul' som inte skall rulla så många mil per år?

Vill du att hjulen skall hålla i många år, och att det skall gå att hitta
reservdelar till dem under många år framöver?

Ett alternativ är att bygga dina egna 'lättviktshjul' (eller att betala
någon som gör det), finns på:
<http://www.fredrikshof.se/docs/teknik/prylar/lightwhe/lightwhe.htm>
Du får många fördelar med de här hjulen jämfört med färdigbyggda:
+ De blir starkare(pga fler ekrar)
+ Lätt att hitta reservdelar under MÅNGA år framöver
( + Och ofta tom lättare!)
Se oxå:
<http://www.fredrikshof.se/docs/teknik/prylar/hjulvikt01.htm>

/Håkan

Racerhjul - förslag
Mavic Cosmos
där har du bästa kvalitet/pris hjul som går att hitta
har åkt på mina i tre år(1200mil) och det enda jag har gjort är att justera hjullagren (90kg och en bra spurt) mina nästa hjul blir nog ett par hotta kolfiberhjul men innan jag får råd så duger Cosmos hjulen gott

Racerhjul - förslag
Kör själv på Mavic Ksyrium SSC-SL. Kan varmt rekomendera Ksyrium-hjulen. De är grymma. Lite dyra kanske, men det var de värda. Trodde inte det skulle vara SÅ stor skillnad mellan dessa och mina Mavic Open Pro! Finfina i "jagvillbarakräkas"mot- och sidvind här på Öland. Responsen är perfekt, ju fortare det går desto bättre är de. Å´ så sjunger dom så fint när farten passerar 40 km/h.... De har även en hög "fluktfaktor", det är ju också viktigt...!?

/steen

Racerhjul - förslag
Tack skall ni ha, det lutar nog åt ett par Ksyrium Elite. Var och provkörde ett par idag och det gav mersmak. Skall sondera marknaden utomlands för att se om man kan pressa priserna lite.

Racerhjul - förslag
Jag har beställt ett par hjul byggda på Hugi 240 nav med DTs nya RR 1.1 fälg och DT Rev ekrar från actionsport.de för en total kostnad av 3500:- inkl QR och frakt. Har tidigare kört på både Helium hjul och Elite hjul men desa är typ hur bra som helst, rekommenderas verkligen...mkt bättre än fabriksbyggda hjul

Racerhjul - förslag
American Classic racernav med lätta ekrar och fälg borde ge lätta hjul men det kanske inte är det enda kravet som fredrik/gbg har.

American Classic nav finns i alla fall hos Willys. Där har de även komletta hjul. Gå dit och känn på dom.

Tillbaka
Topp