Racerhjul

Racerhjul
Intressanta val, varför inte kika på Mavic ksyrium i samma prisklass? AmClassic-hjulen går dock bort helt och hållet; Baltazar här på forumet har en del mardrömshistorier att berätta om naven.

Racerhjul
Fick hem nyss ett handbyggt 28 ekrars bakhjul från cc, camparecordnav, openprofälg, revolutionekrar under 2500kr och lätt också 900g inkl snabbkoppling. Man vet vad man får när man väljer delar och sen är det byggt i Säffle dessutom. Det är ju kul när nästan alla fabriksbyggda hjul tillverkas i kina eller Taiwan.

Racerhjul
hahha, mardröm o mardröm, det man kan läsa om naven på nätet är dock inte allt för rolig läsning. men visst, det finns de som inte haft nå problem alls med american classic. men skulle nog säga att det minns mer negativt att läsa om dessa nav än vad som är normalt om man kollar runt bland nav.

får man fråga om du måste köpa i sverige?
för utomlands så kan du få lika fina hjul eller finare för samma peng. exempel är ju dessa:
http://www.xx-light-bikes.de/shop/p...earch0_EQ_Laser 32-32_AND_{EOL}&categoryId=55

som kostar mindre än FSA hjulen du länkade till. american classic fälgar (som är bra, det är naven som folk haft problem med), sapim ekrar som är riktigt fina ekrar och Tune nav. finare är svårt o få tag på.1225 gram.

www.s-tec-sports.de har även ett par hjul med FRM nav (som fått bra kritik), DT fälg o ekrar, som väger 1370 gram o kostar ca 3500 kr.

ett tredje alternativ är ju http://bike-discount.de/www/navfram.asp?uin=2082835821&nav=Mehrinfo&ArtikelID=9381&Kategorie2=13 hjul byggda på DT Hügi 240S + deras RR 1.1. ruskigt fina hjul för under 4000.

vill man bums ha fabrikshjul, så varför inte ksyrium eller liknande

Senast redigerad av en moderator:
Racerhjul
Upps, nu fick man lite att tänka på:) Det var kanske inga bra hjul jag hade spanat på :( Jag får väl ta mig en riktig funderare innan jag ska slå till. Ja, jag vill nog köpa i Sverige, känns lite tryggare ?! Vilka Ksyrium tänker ni på, Elite?

/Peter

Racerhjul
American Classic går bort direkt i mina ögon. De är lätta och hyfsat billiga men hållfastheten är ingenting man hänger i granen. Jag använde ett hjulpar med deras nav under några månader på -05 säsongen. Under denna tid han jag köra sönder bodyn, alla lager (såväl bak som fram) samt axeln på baknavet. Kan tillägga att jag väger 58kg. Har sett samma problem hos flera American Classic användare.
Satsa på någonting mer driftsäkert från t.ex. Mavic eller Shimano ist...

Racerhjul
Man ska nog inte stirra sig alltför blind på vikten på racerhjul. Dels så specar dom flesta inte fälgvikt i förhållande till navvikt, vilket kan vara nog så intressant, dessutom påverkar valet av ekrar rätt mycket på hållbarhet, styvhet och även aerodynamik. Har hjulen riktigt bra nav så har man mycket att vinna i livslängd.

Vill man ha ner vikten bör man titta på tubdäck/hjul.

Racerhjul
Peter S skrev:
-------------------------------------------------------
> Upps, nu fick man lite att tänka på:) Det var
> kanske inga bra hjul jag hade spanat på :( Jag får
> väl ta mig en riktig funderare innan jag ska slå
> till. Ja, jag vill nog köpa i Sverige, känns lite
> tryggare ?! Vilka Ksyrium tänker ni på, Elite?
>
> /Peter

ja, kysrium för de pengarna äre väll Elite som gäller om man ska köpa i sverige.

jag kan ju bara säga att JAG för de pengarna hade köpt hjulen med Tune :D men det är jag det. bara naven kostar nästan lika mycket i sverige.

Senast redigerad av en moderator:
Racerhjul
JT skrev:
> Man ska nog inte stirra sig alltför blind på
> vikten på racerhjul. Dels så specar dom flesta
> inte fälgvikt i förhållande till navvikt, vilket
> kan vara nog så intressant,

PÅ vilket sätt kan det vara intressant?
Förklara gärna närmare.

Lotta B skrev:
> Du vill gärna ha just aerohjul? De får ju lite
> hårdare gång än "vanliga",

Vad menar du med hårdare gång?
Förklara gärna närmare.

/Håkan

Racerhjul
Plockar man bort 50 gram vikt på fälgen så blir hjulet kvickare (accelerationssnabbare) än om du plockar bort 50 gram på navet. Detta eftersom roterande massan blir mindre på hjulet med den lättare fälgen.

Jag vet inte riktigt vad du fiskar efter med dina frågor på mitt och Lotta B:s inlägg, men troligen har du nåt Tour-test som du vill presentera... ;-)

Racerhjul
JT skrev:
> Plockar man bort 50 gram vikt på fälgen så blir
> hjulet kvickare (accelerationssnabbare) än om du
> plockar bort 50 gram på navet. Detta eftersom
> roterande massan blir mindre på hjulet med den
> lättare fälgen.

Detta stämmer inte alltid i praktiken, du kan tom få hjulet kvickare (accelerationssnabbare) med 50g tyngre fälg.
Det beror bara på hur de 50g används.

De parametrar hos ett hjul som är viktigast för prestandan är aerodynamiken, vikten, styvheten och sist, och minst viktigt, accelerationsmotståndet(trögheten, engelska: inertia)
Aerodynamiken är den klart viktigaste, åtminstone i hastigheter över 20-25km/h.
Att parametrarna är uppräknade i rätt betydelseordning kan man läsa om här:
http://www.biketechreview.com/archive/wheel_theory.htm
Citat: "So, what do all these numbers mean? It means that when evaluating
wheel performance, wheel aerodynamics are the most important,
distantly followed by wheel mass. Wheel inertia effects in all
cases are so small that they are arguably insignificant."
Eller ta reda på det själv genom att testa olika (REALISTISKA) värden på de olika parametrarna här:
http://www.analyticcycling.com
Exempel på hur beräkningarna går till finns här:
http://www.fredrikshofcykel.nu/docs/teknik/prylar/hjulvikt01.htm

Även när man cyklar såpass långsamt att aerodynamiken spelar en underordnad roll (tex i branta uppförsbackar) är det inte självklart att lättare fälgar gör cykeln och cyklisten snabbare uppför backen.
Det beror på att ett hjul med en lättare fälg också stannar snabbare.

Här finns det ett räkneexempel:
http://www.weightweenies.starbike.com/phpBB2/viewtopic.php?t=6394&postdays=0&postorder=asc&start=45
Scrolla ned till inlägget författat av Mark McM

Här är ett intressant utdrag (fettext av mig):
"Case 1:
Ms = 75 kg, Mr = 0 kg (0% rotating mass)
Average Velocity: 3.217606390 m/s
Maximum Velocity: 3.272312291 m/s
Minimum Velocity: 3.162540662 m/s
Speed fluctuation: 0.109771630 m/s

Case 2:
Ms = 70 kg, Mr = 5 kg (5.33% rotating mass)
Average Velocity: 3.217613139 m/s
Maximum Velocity: 3.268918539 m/s
Minimum Velocity: 3.165997726 m/s
Speed fluctuation: 0.102920813 m/s

Case 3:
Ms = 65 kg, Mr = 10 kg (10.67% rotating mass)
Average Velocity: 3.217618914 m/s
Maximum Velocity: 3.265921742 m/s
Minimum Velocity: 3.169047012 m/s
Speed fluctuation: 0.096874730 m/s

This data follows the same pattern as above. The speed oscillations (micro-accelerations) are greater with the lower rotating mass, but the average speed is also slightly lower with lower rotating mass.
So next time you want to claim that lower rotating mass allows faster accelerations, remember too that the greater speed fluctuations (due to greater accelerations) will also results in greater energy losses due to drag forces.

But, in reality, the differences in speed fluctions and average speeds are really very small between all these cases. For all practical purposes, when climbing, it is only total mass that matters, not how it is distributed.
"

Läs gärna hela hans inlägg, det är klart läsvärt.

OK?

/Håkan

Racerhjul
Som glad motionär säger jag såhär:

Köp ett par hyffsat lätta och väldigt snygga hjul så blir du nog jättenöjd. Även om håkanC´s trötta tour/Fredrikshof-utdrag säger att dom är för tunga, för oaerodynamiska, för mjuka.

För oss spelar nog pleceboeffekten mer in.

Racerhjul
HåkanC, vill först bara tacka dig innerligt för att du sprider ditt evangelium så att vi oupplysta också kan få uppleva lyckan i att köra på de bästa hjul som över huvud taget går att uppbringa för pengar. Men...

Henke som just skrev ett inlägg här i tråden har kört på jättemycket olika hjul i jättemycket olika förhållanden så hans omdöme litar jag på. Jag råkar också veta att han bygger riktigt fina hjul själv också.

Jag skulle jättegärna vilja att du underbyggde dina trötta teoretiska inlägg med lite erfarenheter från den verkliga världen. Vad kör du på? Hur fort, hur länge, hur många igångdrag,hur många höjdmetrar och klungspurter har du under bältet egentligen?

Racerhjul
HåkanC skrev:
> Detta stämmer inte alltid i praktiken, du kan tom
> få hjulet kvickare (accelerationssnabbare) med 50g
> tyngre fälg.
> Det beror bara på hur de 50g används.

Mitt exempel byggde på att bara navvikten och fälgvikten ändrades, men ok...

> De parametrar hos ett hjul som är viktigast för
> prestandan är aerodynamiken, vikten, styvheten och
> sist, och minst viktigt,
> accelerationsmotståndet(trögheten, engelska:
> inertia)

Jaha! läste du mitt första inlägg överhuvudtaget (det kl 13:31 ovan)? Tyckte precis att jag räknade upp just dessa faktorer. Att du valde att bara se tröghetsmomentet, det kan jag inte hjälpa. Men då är vi ju två som säger samma sak, så då måste det ju vara rätt, eller?

> Även när man cyklar såpass långsamt att
> aerodynamiken spelar en underordnad roll (tex i
> branta uppförsbackar) är det inte självklart att
> lättare fälgar gör cykeln och cyklisten snabbare
> uppför backen.

Jag nämnde bara acceleration, ingenting om hastighet. Återigen, läs vad jag skrev...

Det jag ville få sagt var att det är så mycket mer än bara vikt som gör ett bra hjul.

Racerhjul
Köp handbyggda

Fälg: Dtr1.1 28 radial fram, 32 bak 2kors båda sidor
Ekrar fram: Dt revolution, ekrar bak: competition drivsida, revolution ejdrivsida
Nav fram; tune mig 70
Nav bak; tuna mag 190

Racerhjul
JT skrev:

> > De parametrar hos ett hjul som är viktigast för
> > prestandan är aerodynamiken, vikten, styvheten och
> > sist, och minst viktigt,
> > accelerationsmotståndet(trögheten, engelska:
> > inertia)
>
> Jaha! läste du mitt första inlägg överhuvudtaget
> (det kl 13:31 ovan)? Tyckte precis att jag räknade
> upp just dessa faktorer.

Nej det tycker inte jag att du gjorde. Där skriver du skriver bara om de egenskaperna i samband med EKRARNA.
Jag pratar om HELA hjulets prestanda, och egenskaper. Så här skrev du:
> dessutom påverkar valet av ekrar rätt mycket på hållbarhet,
> styvhet och även aerodynamik.

Fälgen är mycket viktigare för aerodynamiken hos hjulet än ekrarna.
Men visst är det så att antalet ekrar påverkar hjulets styvhet och hållbarhet

> > Även när man cyklar såpass långsamt att
> > aerodynamiken spelar en underordnad roll (tex i
> > branta uppförsbackar) är det inte självklart att
> > lättare fälgar gör cykeln och cyklisten snabbare
> > uppför backen.
>
> Jag nämnde bara acceleration, ingenting om hastighet.

Varför skulle någon vilja ha högre acceleration, men lägre hastighet?
"Jag kom i mål fem min efter de andra, men jag accade snabbast över mållinjen" typ

> Det jag ville få sagt var att det är så mycket mer
> än bara vikt som gör ett bra hjul.

Detta håller jag helt med om (surprise!)
Kanske kan vi sluta vår trådkapning här och nu med att vi ändå är ense om det viktigaste hos hjul?

/Håkan

Racerhjul
Om du har hyffsad kantvind så blir du långsammare med aerohjul men däremot snabbare om du har vind rakt bakifrån eller framifrån eller ingen vind alls. Jag testade själv med att byta hjul och körde under olika vindförhållanden en teststräcka och det bekräftade vad jag trodde. Aerohjul är snabbare när det inte blåser kantvind för då vill cykeln driva i sidled betydligt mer än tradhjul. Så dubbel uppsättning hjul är min grej.

Racerhjul
danne (mittemot vonderhenk) skrev:

> Henke som just skrev ett inlägg här i tråden har
> kört på jättemycket olika hjul i jättemycket olika
> förhållanden så hans omdöme litar jag på. Jag
> råkar också veta att han bygger riktigt fina hjul
> själv också.
Jag skulle jätteogärna säga emot henk och danne i den här frågan, för jag har fått jättestryk tidigare, men jag skulle vilja säga att hjul ska ha jättemånga ekrar och vara jättegamla.Det tycker jag jättemycket.

Och Håkan C får gärna backa upp sina påståenden med en inscannad artikel från Tour, det blir inte trovärdigt annars.

Racerhjul
Peter S:

Jag tycker som andra i den här tråden att du bör tänka efter både en och två ggr innan du köper hjul med AM-nav.
Det skulle jag iallafall göra!

Annars tycker jag att vonderhenks råd verkar bra:
> Köp ett par hyffsat lätta och väldigt snygga hjul
> så blir du nog jättenöjd.
>
> För oss spelar nog pleceboeffekten mer in.

Man skall aldrig underskatta verkan av utseendet/placeboeffekten.

I år är de hjul som passar bäst in i utseende/placeboeffekts-kategorin antagligen Ksyrium ES
MAV202-F.jpg

De kostar iofs en del, 8490:- hos http://www.cyclecomponents.com, men om du gillar utseendet hos dem så kanske priset är OK för dig?
Ksyrium ES är inte några dåliga hjul, de är ungefär lika snabba(aerodynamik) och väger ungefär lika mycket som hjul av (fina)standarddelar, det finns klart sämre hjul du kan köpa.

Men vill du ha hjul med American Classic AC420-fälgar finns de att köpa både som lösa fälgar och kompletta hjul, med bra nav, hos http://www.xx-light-bikes.de

Tex de här
XXLight-420-Tune-400.jpg

http://www.xx-light-bikes.de/shop/p...ch0_EQ_CX-Ray%2018-24_AND_{EOL}&categoryId=55
Tune-nav och CX ray-ekrar för 694 € och med en vikt på c:a 1400g (100-140g lättare än Ksyrium ES enl http://weightweenies.starbike.com/listings/components.php?type=roadwheels).

Men tänk också på det garden skrev:
> Aerohjul är
> snabbare när det inte blåser kantvind för då vill
> cykeln driva i sidled betydligt mer än tradhjul.

Ett framhjul med American Classic AC350-fälg borde fungera bättre i hård sidvind och matchar ett bakhjul med AC420-fälg och finns även att köpa hos http://www.xx-light-bikes.de
Am%20Classic350Rim.jpg

AC350-fälgen kostar 50 € mindre och är c:a 100g lättare än AC420-fälgen, men hjulet blir inte lika mycket lättare, eller billigare, eftersom det behövs fler ekrar med en AC350-fälg.

Men det viktiga är att du blir nöjd med de hjul du köper.
Det är du som inte bara skall betala för dem utan även använda dem.
Inte vi som så gärna skriver vad vi tycker här.

/Håkan

Edit: WW-länken

Racerhjul
TACK!

Jag var och kollade på CC häromdagen på Ksyrium Elite, dom var snygga och enligt killen jag pratade med tyckte nog det var ett bra köp:) Så efter många om och men, så blir det ett par såna.
Eftersom jag inte cyklar så där jätte långa sträckor i stöten, så skulle nog dom jag har räcka, så jag har nog mest gått på utseendet. Tror att det kan bli ganska coolt med röda däck på silvriga fälgar;) Cyklar ju på den nya PINTAN, så det blir nog fräckt.

/Peter

Racerhjul
danne (mittemot vonderhenk) skrev:
> Jag skulle jättegärna vilja att du underbyggde
> dina trötta teoretiska inlägg med lite
> erfarenheter från den verkliga världen. Vad kör du
> på? Hur fort, hur länge, hur många igångdrag,hur
> många höjdmetrar och klungspurter har du under
> bältet egentligen?

Repliken verkar utebli från skrivbordscyklisten HåkanC???

Trött var ordet...

Stalle

Racerhjul
Det är fantastiskt att läsa en tråd som den här. Där teorier, erfarenhet och rent tyckande florerar vilt. Det kan inte vara lätt att tolka villka råd som verkligen är av värde. Ett hjul har många olika egenskaper och olika modeller av hjul prioriterar olika egenskaper.

Racerhjul
Jag är inte speciellt imponerad över AC CR-420-fälgen. Köpte ett par kompletta AC-hjul i fjor där ekerspänningen var synnerligen ojämn från fabrik. Fram med riktställ, ekernyckel och ekertensiometer för att jämna ut! Det visade sig dock att med jämn ekerspänning bulade fälgen alltid ut på tre ställen (motsv kl 12, 4 och 8) både i höjd- och sidled. Hur jag än jobbade med ekrarna blev det alltid så, likadant på båda hjulen. Det kan inte betyda något annat än att fälgen i sig varken är rak eller rund! Inget vidare kvalitetstecken tycker jag. Dessutom krävs det ojämn ekerspänning för att få raka hjul. Suck!

Racerhjul
Jag skulle vilja rekommendera ett par hand byggda hjul av Racerdepån för dessa pengar.
Du får ett par Mavic CXP 33 med Dura-Ace nav radialekrat fram 32 och vanligt 36 bak med svarta platt ekrar.
Dessa hjul är bättre, billigare och lika snygga som Mavics fabriksbyggda.
Hjulen byggs vanlitvis av Stefan Halleröd (fd elit cyklist)

Racerhjul
Stalle, danne och även kanske vonderhenk:
Anledningen till att jag inte har skrivit ngt om min cykelbakgrund eller mina cykelvanor i den här tråden är att det inte har med saken att göra.

Ni cyklar säkert alla både snabbare och längre än vad jag gör, gör det då mitt inlägg mindre värt?
Men om det vore tvärtom? Om jag cyklade snabbare och längre än vad ni gör, gör det då mitt inlägg mer värt?

Jag har inte heller presenterat några egna teorier, det jag har skrivit är ffa citat av andras texter, det här tex:
"So, what do all these numbers mean? It means that when evaluating
wheel performance, wheel aerodynamics are the most important,
distantly followed by wheel mass. Wheel inertia effects in all
cases are so small that they are arguably insignificant."
Citatet kommer härifrån: http://www.biketechreview.com/archive/wheel_theory.htm

Författaren, Kraig Willett, är inte bara en erfaren cyklist (Category 1 i USA, motsv Elit) han var tidigare hjuldesigner åt Spinergy.

Får jag inte citera honom utan att begära in hans uppgifter på hur hur länge, hur många igångdrag, hur många höjdmetrar och klungspurter han har under bältet egentligen?
Och hur skulle Kraig Willetts, eller min, erfarenhet påverka de mätningar han har gjort?

OBS
Det jag skriver om här är de hjulparametrar som spelar roll för prestandan hos hjul, dvs vilken sorts hjul skall man välja om det skall gå fortare mha dem.
Att olika hjul känns olika är självklart.
För prestanda betyder fälgvikten väldigt lite, men för känslan i hjulet kan det betyda väldigt mycket.

Varför då?

Många cyklister, även jag, upplever en stor skillnad på 'känslan' i cykeln med lättare hjul/däck.
Det känns 'snabbare' eller 'kvickare'. Detta gör att många då tror att hela cykeln blir snabbare och att man också accelererar snabbare pga detta.
Det är alltså inte helt sant.
Att det känns annorlunda beror på trögheten (dvs hjulets roterande massa).
Hur stor betydelse trögheten hos ett hjul/däck har för 'känslan' kan man kolla själv genom ett enkelt experiment:
Håll ett stillastående(ej roterande) framhjul i hjulaxeln.
Vrid på hjulet till höger och vänster, och upp och ned.
Sätt nu snurr på hjulet medan du håller kvar i axeln.
Ju snabbare det snurrar desto bättre.
Vrid återigen fram o tillbaka, upp och ned med hjulet.
Visst känns det annorlunda?
Det beror på trögheten/gyroverkan, det roterande framhjulet fungerar som ett svänghjul.

Men som det framgår tydligt av Kraig Willetts artikel är det inte självklart att ett hjul som känns snabbare är snabbare.

Nu skall jag, försenad, ut och cykla.

/Håkan

Tillbaka
Topp