Racerstyre på MTB

koskinen

Ny medlem
Racerstyre på MTB
Tjena!
Håller på att konvertera min Nishiki Bigfoot 29" till någon slags landsvägscykel/Långfärdscykel.
Funderar därför på vilka prylar man måste skaffa om man skulle vilja gå hela vägen och skaffa bockstyre/racerstyre?, förutom styret?
Har ni någon schysst pakethållare att rekommendera är jag också intresserad.

mvh/Koskinen

Racerstyre på MTB
koskinen skrev:
-------------------------------------------------------
gå hela vägen och
>skaffa bockstyre/racerstyre?, förutom styret?

> mvh/Koskinen

Att ha styre eller inte ha styre? Det är frågan...

Racerstyre på MTB
Du behöver broms/växelreglage som är kompatibla med dina bromsar/växlar, vilket sannolikt utesluter STI om du inte är OK med TravelAgents. Tektro RL520 plus styrändsreglage är sannolikt billigast. Sen behöver du antagligen en kortare och/eller högre styrstam som dessutom ska matcha bockstyrets diameter.

Racerstyre på MTB
Edit: Android hann visst säga allt jag skrev samtidigt. Utom kanske orsaken: På en racer vill man ha kortare topprör eftersom styret placerar händerna så långt fram. Neråtvinklad styrstam för att kompensera för att MTB-gaffeln är högre än racergaffeln.

Senast redigerad av en moderator:
Racerstyre på MTB
Vår favorit Jacquie Phelan:

1587114190_2bdd523a87.jpg

Racerstyre på MTB
Jag tränar med en hoj som jag byggt på liknande sätt fast 26 tums hjul . På bilden har jag tektro bromsreglage och Shimano 9-delade styrändsreglage till växlar men har numera uppdaterat till Shimano Ultegra Sti reglage .

Picture022.jpg ht=544

Racerstyre på MTB
De funkar bra, dock är det inte samma bromsverkan som med vanliga landsvägsbromsar, bb7 har jag tyvärr inte testat så jag kan inte jämföra med dem. Jag har använt dem under två vintrar nu och det enda jag har gjort är att byta belägg då och då, så de är väldigt underhållsfria. Perfekta för min vinterhoj!

Tillbaka
Topp