Råd från er som verkligen kan något!!

Spindelbenen

Aktiv medlem
Säkert världens mest uttjatade ämne, men jag ger mig in i leken ändå.

Nu e det så här att jag ska till staterna om några veckor, tänkte spendera
hela traktamentet plus lite mer medel för att packa mina resväskor med
lite smaskiga saker, typ styrlager, styrstam, skivbromsar osv.
Till saken hör att jag nu har en Kona Cinder Cone -04 som jag tänkte uppgradera,
inte för att jag kanske behöver utan mest för att jag som alla andra är
prylgalen.
Nu till min verkliga fråga.
Ska jag:
1. Satsa på Konan och byta ut de saker jag vill men behålla ramen?
2. Satsa på att köpa roliga saker i staterna och sen köpa en ram, typ Giant XTC (vill nog ha HT)
3. Satsa på att köpa en helt ny cykel och kränga iväg Konan?

1 och 2 e ju roligast, att bygga e ju alltid skoj, är Konans ram någonting att satsa på?
Jag ska inte tävla på någon hög nivå, eller kanske inte alls, men vill inte slänga ut mucho dineros på att bygga vidare på en taskig ram.
3 kanske är smartast, inte vet jag, men det är ju inte lika skoj.

Till saken hör ju att jag ALDRIG har ens knappt servat min cykel själv då jag inte har hållit
på så länge, och jag vill ju inte försöka sätta ihop något så det blir skit med dyra delar, kanske inte e så svårt men det vet jag ju inte.

Om Konan e värd att bygga vidare på så satsar jag nog på den, kan man ju ta det lite lugnare och
behöver inte punga ut med alla pengarna inom en snar framtid, men som sagt, man vill ju ha det
bästa (av någon anledning jag antagligen inte kommer att märka av, men ändå).

Kan även nämna att om jag ska bygga på en ny ram blir det ingen kolfiber ram runt en 12.000:- utan en aluminium som ligger runt 4.000:-
Det är det man ska jämföra med, typ en Giant XTC ALU tror jag ramen heter, eller XTC1/2, den som kostar runt en 20.000:- som hel cykel.

Kan rekommendera att beställa från web-butiker och få det skickat till hotellet, på det sättet slipper du den amerikanska momsen om web-butiken ligger i en annan delstat än hotellet. Jag har bl.a. beställt från jansonusa.com mkt bra priser på komponenter och de är mkt trevliga att ha med, de accepterar svensk kreditkort och skickar varor till hotell, samma med pricepoint.com - man får dock skicka / faxa en kopia på ett leg och keditkortet, jag tog en bild med digitalkameran och skickade den på webben! Kolla in de på nätet och gör beställningen redan hemifrån. Det finns flera butiker under bl.a. butikrecentioner. Man kan även handla på eBay och betala genom PayPal och be säljaren skicka den till ditt hotell - detta kräver dock en hel del mejlande, men de flesta brukar vara villiga att skicka sakerna till hotell. Vad det gäller att handla en hel cykel så är det mkt billigare i USA men du kan inte vara säker att slippa moms + tull (c.a. 30%), men däremot köper du pylar så kan du lägga dessa i väskan och kan nästan vara helt säker på att sluppa tullkontrollen. Har gjort det flera ggr och har gått bra varje gång. Kan även rekommendera att köpa på dig en massa cykeltidningar - de är roligt att läsa de när mörkret faller in, de är typ 50-60% billigare än här. Lycka till...

/Fredrik

Jag skulle satsa på #1 om du är nöjd med Konaramen. Du kan alltid flytta prylarna till en ny ram i ett senare skede om du vill (saker med speciella dimensioner kan bli problem, sadelstolpar, framväxel etc.).

SRAM växlar och en gaffel skulle jag kika på, utöver bromsar :)

Dum fråga kanske då, vad är SRAM växlar?? Är det ett märke eller modell.
Sen tänkte jag nog mig en Marzocchi Marathon SL 105mm gaffel, då det sitter
en 105mm gaffel på nu och då antar jag att ramen är gjord för en sådan?

SRAM är den stora tillverkaren som kan utmana Shimano på MTB-växlar. De (SRAM) har köpt upp Sachs, Rock Shox och Avid. Lite M$-varning trots allt...

Deras modellprogram heter 7.0, 9.0 X.0 osv..

Ngra fler tips: som med allt i USA så är amerikanska märken billigare än utländska, satsa på de! Som Tobbe skrev skulla jag oxå rekommendera SRAM vxl, Avid bromsar, Fox - framgaffel då den är mkt billigare där än här och är hur coola som helst, RaceFace (det är i för sig Kanadensiskt märke) men mkt prisvärt eller varför inte FSA prylar t.ex. vevparti, vevlager osv... Surfa in på ngra web-butiker och jämför sakerna. Frakt är relativt billigt och snabbt i USA så man behöver inte beställa från en butik bara. Vill du leta rätt på ngra LBS där du kommer vara så kolla in National Bicycle Dealers Association på http://nbda.com/site/intro.cfm och gör en sökning med zip-koden. Lycka till och happy shopping!

/Fredrik

Mitt förslag: Det här var din första MTB, har jag för mig?
Ha ingen brådska med att byta. Det är en bra cykel, och ta dig tid att fundera över exakt vad det är som du inte är nöjd med.

Växlar (borde vara Deore?) kan du låta sitta kvar tills dom går sönder, byt då i stället.

Att byta bromsar till hydrauliska istället för mekaniska är väl den bästa uppgraderingen du kan göra, och där kommer du att märka en rejäl skillnad.

Nya däck? Kona brukar vara specade med Tioga från fabrik, några breda däck med en bra gummiblandning (jag gillar WTB) gör mycket för hur cykeln upplevs. Du kommer att bli född på nytt för en väldigt liten slant.

Ditt styrlager är antagligen inte det bästa, byt redan nu så att du klarar vintern.Jag skulle tro att du har nåt som kostar max 100:- fabriks monterat.

Sadel? SDG-sadeln är snygg, men inte hållbar. Den är slut innan våren.

Gaffeln kan du ju också fundera över, men en Marathon känns som lite överkurs. MZ MX Pro eller Comp
funkar bra.

Resten av pengarna lägger du på en ordentlig ryggsäck med vattensystem, vinterhandskar, en bra jacka samt några skor som klarar kyla.Och dom prylarna kan du ju köpa i USA, väger ju inte alltför mycket.

Komponenterna däremot tycker jag att du ska köpa i en seriös butik på hemmaplan, om du kontaktar Dr Spoke tex så kan du ju hyra mekplats och få den bästa mekhjälpen som finns i Sverige. Det är mycket väl använda pengar.

Tillbaka
Topp